2020-02-15, 17:30
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag vet inte hur taxichauffören mår. Men verkar ha haft symptom från början enligt denna artikeln. Han är inte så mycket yngre än sin svärmor heller. 😊
https://mainichi.jp/english/articles/20200213/p2g/00m/0na/092000c

Begreppet superspridare som jag använder det är någon som smittat många. Om man istället menar någon som har extra förmåga att smitta andra, så vet jag inte.

Men viruset vill väl replikera sig själv så mycket som möjligt.Men om det är en funktion hos viruset att superspridare inte blir så påverkade? Skulle det innebära att viruset har en intelligens?

Det var bara något jag har funderat på, sedan jag såg uttrycket och noterade att det finns mer än en. Jag vet ju inget om detta, så därför efterfrågade jag en läsbar artikel, då experter på området inte närvarar i tråden tyvärr
Citera
2020-02-15, 17:31
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Men varför skulle någon panikbygga sjukhus för en sjukdom vi har både vaccin och immunitet.
Det SKA man inte, hänger du inte med i vad jag försöker säga? Sluta vifta bort virusets allvarlighet så slipper du mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det är ju precis det jag menar, Kina panikbygger inga sjukhus pga influensan, alltså är detta inte heller att jämställa med influensan. Så länge det inte finns ett vaccin är detta virus ett enormt hot.
Ja varför ska man överhuvudtaget panikbygga sjukhus, om det inte är av absolut största behov?!
Ett borde väl vara att man inte vill blanda ihop coronapatienter (använder det gamla namnet) med övriga patienter.
Citera
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Anders Tegnell fungerar bra som omvänd information: det han säger är det enda man med säkerhet kan säga är fel.

(Se Pandemrix-historien)

Ja Anders Tegnell verkar ju vara helt opålitlig samt utsatt/utsätter sveriges befolkning för onödiga risker med tanke på att han förutsatte att ingen smittade utan symptom. Har dock inte hört ngt från honom den senaste veckan men letar iof inte heller... Lurigt för sverige att ha honom i hans nuvarande position kan bli många döda i onödan...

Går det kort att sammanfatta herrns inblandning i pandemix historien?
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Eftersom viruset belastar vården så mycket! Ingen är immun mot ett nytt virus, och inget vaccin finns, då blir det av naturliga skäl många fler som behöver sjukhusvård än under vanliga flunsan. Sjukhusen är inte dimensionerade för detta. Därför är det viktigt att begränsa smittan.
Extra viktigt i Sverige som redan har överbelastad sjukvård.

Det kan finnas individer som är delvis immuna mot detta virus (har någon genmutation i sitt genom som fungerar som en inhibitor). Det vet vi inte. Att ingen skulle kunna vara immun är inte nödvändigtvis sant.
Citera
2020-02-15, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta kan man se som att 1 av 76 har dött (sjukvården i utvecklade länder kommer att försöka undvika att även 80-åringar dör, så de räknas precis lika mycket som någon annan).

Av de 76 fallen så är alltså 45 fortfarande sjuka efter ett antal veckor om dina siffror stämmer. Sen är jag mycket skeptisk till att du skriver att ingen av dem har "kritiska eller ens allvarliga symptom". Var hämtar du den informationen ifrån?

Här finns ”serious” och ”critical” som tilläggsinformation (och ”recovered”).

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-02-15, 17:32
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja varför ska man överhuvudtaget panikbygga sjukhus, om det inte är av absolut största behov?!
Ett borde väl vara att man inte vill blanda ihop coronapatienter (använder det gamla namnet) med övriga patienter.
Precis!
Citera
2020-02-15, 17:33
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Detta kan man se som att 1 av 76 har dött (sjukvården i utvecklade länder kommer att försöka undvika att även 80-åringar dör, så de räknas precis lika mycket som någon annan).
Nej bevisligen inte eftersom sjuka/äldre har betydligt svårare än unga och friska att stå emot viruset. Det första tyska fallet kände sig ju frisk efter två dagar. Han fick knappt feber vill jag minnas.

Citat:
Av de 76 fallen så är alltså 45 fortfarande sjuka efter ett antal veckor om dina siffror stämmer. Sen är jag mycket skeptisk till att du skriver att ingen av dem har "kritiska eller ens allvarliga symptom". Var hämtar du den informationen ifrån?

Japp ett antal veckor och fortfarande inga kritiska eller ens allvarliga tillstånd.
Här är min källa: https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/

Dessutom så är det en positiv trend även i Kina då antalet tillfrisknade ökar hela tiden snabbare än antalet döda. Därför vore det inte speciellt logiskt att vänta sig en total vändning här i väst med antal döda/critical som ökar snabbare än recovered.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Japp men nu har vi haft viruset i väst sen jan och ingen annan än den 35-åriga amerikanen slm utvecklade pneumonia efter dag 9 har krävt intensivvård vad jag läst om, som varit så ung alltså. Dessutom var han Chinese-American. Allt pekar på att den absoluta majoriteten, över 95% inte kräver sjukhusvård ens.

Du ser inte ett problem med att 5% behöver sjukvård?

Till dags dato har det varit en snittökningen med 19,1% dagligen. Det är räknat från 25/1 då fallen gick över 1000-spärren.

Baserat på siffrorna från 14/3 som är 66300.

Det blir cirka 630 nya sjukhusfall till imorgon. 30 dagar senare har vi en nätt summa på 624 506 som har behövt sjukhusvård.

Li Wenliang, läkaren som dog, är en av de få där det kommit fram hur länge de spenderat på sjukhuset. Han var där nästan 1 månad (12 januari - 7 februari) innan han dog. Även om inte alla stannar så länge, så knyter 5% upp enorma resurser när det är exponentiell tillväxt.

Källa Li Wenliang: https://time.com/5779678/li-wenliang-coronavirus-china-doctor-death/
Citera
Medlem
Idpentzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Ryssland har två fall varav två tillfrisknat.
Finland har ett fall varav en tillfrisknat.
Spanien två fall två tillfrisknade.
Belgien ett fall utan allvarliga symptom.

Intressant, kan det vara som så att de kineser som blivit smittade men insjuknat utomlands har en större benägenhet att överleva då dom tas bort från en hälsofarlig miljö? Dvs den smog som alla i Wuhan ständigt lever i, det kan knappast varas fördelaktigt att bli lungsjuk samtidigt som man andas in en av världens värsta luftföroreningar.
Citera
2020-02-15, 17:34
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Här finns ”serious” och ”critical” som tilläggsinformation (och ”recovered”).

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Och Sveriges rad är TOM, det betyder inte att man kan önsketänka in egen information på den raden. Det betyder enbart att BNO News inte fått ta del av dessa uppgifter.
Citera
2020-02-15, 17:34
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Och hur ser mörkertalet ut? Har alla smittade kommit under vård och kunnat bli en pinne i statistiken?

Nej. Dels har vi inkubationstiden som omöjliggör att vi kan veta att vi känner till alla. Och dels verkar symptomen vara väldigt olika för olika individer, så vi kan nog inte utgå ifrån att alla som fått det ens begriper att de fått något allvarligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in