2020-02-15, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ja det skulle vara intressant med en förklaring till hur plana ytor kan dölja delar av objekt. Klippet du länkade till förklarar inte det.

Första fem minuterna ser du hur det kan vara möjligt.

Du har inte sett videon, och du kommer inte se videon.

Men den finns där, om du känner dig vågad att släppa din fantiserade kurva.
Citera
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag menar precis det jag skrev. Ser du tydligt en kurva vid marknivå och höjer dig, så ska den kurvan bli mer och mer märkbar. Istället ser vi... Ingenting.

Mycket intressant.

👍
Fast jag har aldrig sagt att du kan se den kurva som du så fanatiskt snurrar till det om.

Däremot har jag bett dig förklara varför man kan se mer av jorden när man kommer upp en bit. Vad kan det bero på?

Har också gett dig en länk till hur man räknar ut det hela.

Men, trots dessa evidens 'är jorden platt...
Citera
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Vad händer med jordens krökning över avstånd, ökar den kanske?

Ja den ökar. Eller krökningen blir alltmer uppenbar med avståndet. Titta på en boll bara.

Citat:
Så, om denna bild enligt dig visar jordens tydliga krökning:
https://i.imgur.com/KZTWWfm.png

Hur skulle den uppenbara sig då jag blickar ut, vågrätt mot horisonten, på 10.000 meters höjd? Inte fan skulle det se fullkomligt platt ut, det tror jag vi kan vara överens om.

Nej den skulle inte se fullkomligt platt ut. Och det gör den inte. Att nånting ser platt ut enligt dig är bara din åsikt. Du skulle se exakt det du ser i brobilden om du hade en zoomlins som var kraftig nog.
Citera
2020-02-15, 16:29
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du fantiserar en kurva som solen försvinner bakom. Jag ser endast att den försvinner vid en horisont. En horisont är inte en kurva.
En kurva förklarar horisonten.
För Plattjordingar är horisonten oförklarlig.
Citera
2020-02-15, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Fast jag har aldrig sagt att du kan se den kurva som du så fanatiskt snurrar till det om.

Däremot har jag bett dig förklara varför man kan se mer av jorden när man kommer upp en bit. Vad kan det bero på?

Har också gett dig en länk till hur man räknar ut det hela.

Men, trots dessa evidens 'är jorden platt...

Och jag har bett dig förklara hur en horisont skulle uppenbara sig om du slutar anta att man kan se hur långt som helst vid marknivå på en platt jord?

Skulle den inte bete sig precis så som vi idag ser? Eller skulle den komma närmare? Högre upp? Lägre ner?
Citera
2020-02-15, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Ja den ökar. Eller krökningen blir alltmer uppenbar med avståndet. Titta på en boll bara.

Nej den skulle inte se fullkomligt platt ut. Och det gör den inte. Att nånting ser platt ut enligt dig är bara din åsikt. Du skulle se exakt det du ser i brobilden om du hade en zoomlins som var kraftig nog.

Alltså, enligt dig, så skulle jorden vara fullkomligt platt heeeeela vägen fram till min nya horisontlinje 40 mil bort, och där börjar den kröka sig på nytt?
Citera
2020-02-15, 16:33
Medlem
Citat:
En kurva förklarar horisonten.
För Plattjordingar är horisonten oförklarlig.

Den förklarar den utan att någonsin uppenbara sig. Låter lite som att du tror på kurvan, mer än att du kan bevisa den.
Citera
2020-02-15, 16:34
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Första fem minuterna ser du hur det kan vara möjligt.
Nej de visar bara att vattenytan blir mer komprimerad ju lägre kameran är. Väldigt lite (på grund av det korta avståndet) av det som är ovanför utan dölj. Horisonten är bara några hundra meter bort om ögonhöjden är 1 cm.

Citat:
Du har inte sett videon, och du kommer inte se videon.

Men den finns där, om du känner dig vågad att släppa din fantiserade kurva.
Nu fantiserar du igen. Jag har sett klippet.
Den visar hur perspektiv fungerar. Inget döljs delvis av plana ytor.
Citera
2020-02-15, 16:36
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Den förklarar den utan att någonsin uppenbara sig. Låter lite som att du tror på kurvan, mer än att du kan bevisa den.
Den uppenbarar sig om du zoomar in en lång byggnad/konstruktion som följer vattenytan. Du visade en sådan bild nyss.
Citera
2020-02-15, 16:41
Medlem
Citat:
Nej de visar bara att vattenytan blir mer komprimerad ju lägre kameran är. Väldigt lite (på grund av det korta avståndet) av det som är ovanför utan dölj. Horisonten är bara några hundra meter bort om ögonhöjden är 1 cm.

Nu fantiserar du igen. Jag har sett klippet.
Den visar hur perspektiv fungerar. Inget döljs delvis av plana ytor.

Om vi tar principerna som läggs fram i klippet, och applicerar dem på... En människa som står vid horisonten och blickar ut över havet, vad får dig att utan vidare eftertanke säga att det inte kan förklara det vi ser?

Att bara upprepa ordet 'kurva' tar dig inte särskilt långt i att övertyga mig om att det är förklaringen, eftersom jag aldrig någonsin sett en kurva bortom dina(och mina egna tidigare)fantasier.
Citera
2020-02-15, 16:41
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Alltså, enligt dig, så skulle jorden vara fullkomligt platt heeeeela vägen fram till min nya horisontlinje 40 mil bort, och där börjar den kröka sig på nytt?
Nej. Den böjer sig hela tiden, men det blir enklare att se på lite avstånd eftersom kurvaturen ökar med avståndet. Dessutom får man hjälp av komprimerat perspektiv.
På samma sätt som det är lättare att se om en bräda är krokig när man tittar längs med.
Citera
2020-02-15, 16:44
Medlem
Citat:
Den uppenbarar sig om du zoomar in en lång byggnad/konstruktion som följer vattenytan. Du visade en sådan bild nyss.

En lång konstruktion över 40 mil, sett från ett flygplan, skulle inte visa några som helst tecken på krökning. Den skulle följa vattenytan hela vägen fram till horisonten, en enligt mig plan yta. Men du får gärna presentera något som helst evidens för att ytan mellan mig och min horisont 10.000 meter upp i luften hyser någon som helst krökning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in