2020-02-15, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Stackars lilla sill då... Du förstår ju inte vad du själv säger. Du ser en kurvatur för att du ser en bro kröka sig runt jordens kurvatur. Du ser inte en kurvatur på 10 000 meters höjd för att du inte ser en bro kröka sig runt jordens kurvatur från 10 000 meter. Stackars, arma sill. Du kan inte ha det lätt i livet. Du vet ju inte ens hur man skriver siffror. 10.000 meter = 10 meter. Men ingen fara. Vi förstår utifrån sammanhanget att du menar 10 000 meter.

Visst, visst. Vi tror dig. *klappar på huvudet*. Självklart har du varit i ett flygplan utan att förstå det lilla problemet med att ta med sig 20 kilo teleskop i ett plan vilket krävs för att man ska ha minsta chans att se en bro 240 kilometer bort. Viiiisst gubben. Visst. Teleskopets mynning skulle vara större än flygplanets fönster men det vet du ju eftersom du har flygit flygplan som en stor pojke...

Vad händer med jordens krökning över avstånd, ökar den kanske?

Så, om denna bild enligt dig visar jordens tydliga krökning:
https://i.imgur.com/KZTWWfm.png

Hur skulle den uppenbara sig då jag blickar ut, vågrätt mot horisonten, på 10.000 meters höjd? Inte fan skulle det se fullkomligt platt ut, det tror jag vi kan vara överens om.

👍
Citera
2020-02-15, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
De där evidens för att jorden är platt, glömde du att bifoga dom?

Trodde vi var överens om att man aldrig ser jordens kurvatur? Där har du mina evidens.
Citera
2020-02-15, 16:11
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Är du redo att tillägna 25 minuter av ditt liv för att hitta en alternativ förklaring som inte innefattar en ihopfantiserad kurva?

Varsågod:
https://youtu.be/R2OwcfF3JpE

Oj... Är det den sortens dravel du slösar bort ditt liv på? Stackars, stackars sill... Och den yuotube idioten blir debunkad av sin egen matematik i kommentarerna. Inte många ord han använder är korrekta.
Citera
2020-02-15, 16:11
Medlem
constants avatar
Citat:
Trodde vi var överens om att man aldrig ser jordens kurvatur? Där har du mina evidens.
Nu får du verkligen skärpa dig. Jag har aldrig sagt något sådant.
Citera
2020-02-15, 16:12
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Är du redo att tillägna 25 minuter av ditt liv för att hitta en alternativ förklaring som inte innefattar en ihopfantiserad kurva?

Varsågod:
https://youtu.be/R2OwcfF3JpE
Jag redan sett klippet. Det förklarar ingenting. Bilderna på det platta golvet bevisar att platta ytor inte döljer det som är ovanför golvet. Man ser lika mycket av vägkartan oavsett kamerans höjd.

När kommer det bevis för att jorden är platt?
Citera
2020-02-15, 16:13
Medlem
constants avatar
Citat:
Vad händer med jordens krökning över avstånd, ökar den kanske?
Menar du att jordens omkrets förändras om man exempelvis befinner sig på ISS?
Citera
2020-02-15, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag redan sett klippet. Det förklarar ingenting. Bilderna på det platta golvet bevisar att platta ytor inte döljer det som är ovanför golvet. Man ser lika mycket av vägkartan oavsett kamerans höjd.

När kommer det bevis för att jorden är platt?

'Förklarar ingenting'... 😆

Det förklarar hur saker kan försvinna botten först vid horisonten. Låter väl precis som den typ av information du borde finna intressant?
Citera
2020-02-15, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Oj... Är det den sortens dravel du slösar bort ditt liv på? Stackars, stackars sill... Och den yuotube idioten blir debunkad av sin egen matematik i kommentarerna. Inte många ord han använder är korrekta.

Ser ingen kommentar som 'debunkar' det han pratar om.

Dravel skulle jag kalla att envist förklara allt med en osynlig kurva, men det kanske bara är jag.
Citera
2020-02-15, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Menar du att jordens omkrets förändras om man exempelvis befinner sig på ISS?

Jag menar precis det jag skrev. Ser du tydligt en kurva vid marknivå och höjer dig, så ska den kurvan bli mer och mer märkbar. Istället ser vi... Ingenting.

Mycket intressant.

👍
Citera
2020-02-15, 16:21
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Brist på evidens är inte evidens för brist. Jorden skulle kunna vara sfärisk även om vi inte sett ett enda evidens för det. Jordens form påverkas inte av det. Förutsatt förstås att vi för diskussionens skull håller med om ditt felaktiga påstående att man aldrig ser jordens kurvatur. Kurvaturen syns varje gång solen (exempelvis) döljs av horisonten.

På samma sätt skulle jorden kunna vara platt trots att alla mätningar, observationer och experiment ger evidens för att jorden är sfärisk. Universum kanske fungerar på det viset.
Det leder dock inte till att jorden är platt. Den kan ha vilken form som helst, i så fall.
Citera
2020-02-15, 16:24
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
'Förklarar ingenting'... 😆

Det förklarar hur saker kan försvinna botten först vid horisonten. Låter väl precis som den typ av information du borde finna intressant?
Ja det skulle vara intressant med en förklaring till hur plana ytor kan dölja delar av objekt. Klippet du länkade till förklarar inte det.
Citera
2020-02-15, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Brist på evidens är inte evidens för brist. Jorden skulle kunna vara sfärisk även om vi inte sett ett enda evidens för det. Jordens form påverkas inte av det. Förutsatt förstås att vi för diskussionens skull håller med om ditt felaktiga påstående att man aldrig ser jordens kurvatur. Kurvaturen syns varje gång solen (exempelvis) döljs av horisonten.

På samma sätt skulle jorden kunna vara platt trots att alla mätningar, observationer och experiment ger evidens för att jorden är sfärisk. Universum kanske fungerar på det viset.
Det leder dock inte till att jorden är platt. Den kan ha vilken form som helst, i så fall.

Du fantiserar en kurva som solen försvinner bakom. Jag ser endast att den försvinner vid en horisont. En horisont är inte en kurva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in