2020-02-15, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Då är jag betydligt mer cynisk än vad du är då för jag tror att det endast gäller att rädda sitt eget skinn för de båda, egen rygg ömmar mest.

Som sagt, MGK,s utsagor tar jag med en hel skopa salt med tanke på vilket djävla bra motiv hon hade.

Och vad händer med henne om SD blir frigiven?

Nu vet vi inte precis vad hon sagt men om hon verkligen vill se att han åker dit så borde det vara något i stil med ”Jo jag har hört han prata om att slå ihjäl Lena. Han skulle lura med sig henne bakom planket och sedan slå ihjäl henne. När jag mötte honom kort efter mordet då sa han att han hade gjort det.”
Citera
2020-02-15, 14:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja det verkar ju (?) som att Hiding är inne på att SD planerade att genomföra mordet under kvällen 11/5.
Visst var det så att LW då gav sig ut för att träffa SD men att de (av ngn anl) inte träffades.
Tänker att det kanske finns något/några vittnen som sett en kvinna som varit ute och promenerat och att det enl Hiding varit LW och att vittnenas uppgifter om klädsel skall jämföras med bilderna från Stadium.

Jag spekulerar också om att ÅH har som teori att SD inte bara påbörjade en plan två dagar innan mordet, utan även tänkte utföra mordet då.

Man verkar ju ha mastuppkopplingar, med de kanske inte är tillräckligt precisa för att kunna visa exakt var hon är. Men det verkar också finnas konversationer som visar att LW skulle möta upp SD också. Sedan ser man att hon går hem igen.

Jag förmodar att SD påstår att de aldrig har träffats? Eller varför blir det så viktigt att styrka vilka kläder hon har?

Vittnet har sett träffen?

Jag tror att de visst träffades, men något hände och mordet gick om stöpet. Kanske just att vittnet kom. En hundägare på hundpromenad.

"Protokoll över Google Maps Lena Wesström (tilläggsprotokoll 1 sid 11-38)
utvisande Lena Wesströms rörelser under den 11-12 maj 2018 till styrkande av
att Lena Wesström gått ut för att möta Stefan Davidsson. Samma protokoll
finns återfinns som åberopad bevisning under rubriken ”Annan teknisk
bevisning samt annan skriftlig bevisning
”.

"Tidslinje Lena Wesström den 11-12 maj 2018 (huvudprotokoll sid 22-47)
utvisande att hon lämnat hemmet runt midnatt, att hon strax efter kontaktat
Stefan Davidsson på sms samt att hon kort därefter gått hem igen till styrkande
av att Stefan Davidsson planerat eller planlagt mordet på Lena Wesström.
"

https://www.flashback.org/sp70273651

Ju mer man läser, desto mer uppenbart är det ju att det han berättar inte överensstämmer med verkligheten. Jag har mycket svårt att tro att han är oskyldig.

Kanske var planen att de skulle mötas upp nära eller vid brottsplatsen tom?

"Karta utvisande mastuppkopplingar för Stefan Davidsson den 11-12 maj
2018 (huvudprotokoll sid 164-166) bl a till styrkande av att han planerat eller
planlagt mordet på Lena Wesström
."
Citera
2020-02-15, 14:56
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Man ska nog inte underskatta tekniknördssidan av SD. Kan tänka mig att det drev val av app.

Vågar nog påstå att BO besatthet av sociala media var vida överlägsen honom.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-02-15 kl. 14:59.
Citera
2020-02-15, 14:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
I en P7:a kan en idiot framstå som normal och den säger ingenting om SD egentligen, men tydligt är att han väver in förklaringar till varför tidigare handgemäng och bråk har förekommit.

I SD:s värld är han ett stort offer för olyckliga omständigheter och allt som har hänt är inte hans fel? Det är HD:s fel att han drogs till att vara otrogen med LW för att frun inte ville ha sex med honom och det är LW:s fel att HD ville skiljas?

En skilsmässa är förnedrande för den här mannen som är noga med att hålla skenet uppe. När sen älskarinnan vacklar fram och tillbaka, börjar säga Nej till sexmötena och ska dessutom iväg med andra män på en resa, så exploderar han.

Det ses skönjas en annorlunda SD i hans loggar från slutet av mars och hela april -18. Jag spekulerar om att en mordplan tar form under den perioden eftersom HD har flyttat och umgås med S*llen och LW umgås tajt med ML från Västerås och JH från Stockholm.

Jag tror det varit heta diskussioner mellan SD och LW under veckan innan mordet. De provocerar kanske varandra genom att lägga ut extra många bilder på sina respektive geo-kamrater den 10 maj - LW med AL och SD med en mugglarkvinna.

SD får veta att LW ska till Norge och han smider mordplanen färdig med hotfulla män i området o s v. Kanske han tänkt att mordet ska ske då, men avbryter av någon anledning.

L*ena är ett hinder för möjligheten till en återförening med HD som han inte alls vill skilja sig från. Enda chansen för honom att kunna gå vidare utan att bli attraherad av LW är att radera henne från jordelivet?

Mycket bra.

Det sista vet jag dock inte. Kanske han måste utplåna henne för hatet och att han tappat kontrollen över henne äter upp honom. Mer än att han tycker att han inte kan låta bli henne.

Jag har flyttat position i mina antaganden flera gånger i tråden och kommer nog att göra det igen.

Men allt är värre än jag trodde. Fast jag trodde att det var värre än det som framkommit i tråden.
Citera
Medlem
Citat:
Med tanke på att MGK avskrevs från brottet med motiveringen att det inte fanns någon teknisk bevisning vare sig till brottsplats eller annat så blir det ju lite av "moment 22" när inte heller MGM kan knytas till brottsplatsen, samma logik borde ju gälla för den misstänkte MGM vilket jag är ganska säker på att Backman kommer att anföra.

Många frågetecken är det och jag saknar verkligen våra proffstyckares åsikter i fallet, märkligt tyst på den fronten.

Ja onekligen känns det som en något skruvad logik, Aristoteles lär grymta i sin grav, utifrån det lilla material vi har att spåna kring.

Men nog bör brottsoraklen komma med kommentarer ang fallet/bevisningen, tids nog. När rättegången väl drar igång, om inte förr, så lär GW et al sprida sin visdom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det finns en tråd sedan 2011 här på Flashback med över 9 000 inlägg som har länkar till förundersökningar och domar.
Har någon åtalats för någon förundersökning som har publicerats där?

Om du menar att det är olagligt utan utgivningstillstånd så tolkar jag det som att det är helt ok för en tidning med utgivningstillstånd att lägga upp en länk till hela förundersökningen?
Har jag uppfattat det sista rätt?

Här på Flashback råder ju inga lagar och jag antar att du är så pass intelligent att du vet att det är omöjligt att få åtkomst till Flashbacks användare och vad som publiceras. Men att FUP:ar blivit spridda här är en av anledningarna till att domstolar idag blivit mycket restriktiva till att delge FUP digitalt. De har ju ingen skyldighet att göra det.

Med utgivningstillstånd publiceras citat ur FUP, inte hela. Dessutom tas det hänsyn till PUL.

När en dom träder laga kraft är det skillnad.

Rättsäkerheten som många rapat om i denna tråd slår tillbaka mot er alla som vill att FUP ska delas ut digitalt för domstolarna vet att de sprids hejvilt här.
Citera
2020-02-15, 15:01
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Och vad händer med henne om SD blir frigiven?

Nu vet vi inte precis vad hon sagt men om hon verkligen vill se att han åker dit så borde det vara något i stil med ”Jo jag har hört han prata om att slå ihjäl Lena. Han skulle lura med sig henne bakom planket och sedan slå ihjäl henne. När jag mötte honom kort efter mordet då sa han att han hade gjort det.”

MGK satt/sitter i en djävligt knepig sits med tanke på hur MGM är åtalad, han anklagas ju för att ensam eller i samförstånd med någon ha mördat BO, det är ganska naturligt för MGK att svärta ner MGM för fullt i det läget för att dra bort uppmärksamhet från sig själv.
Citera
2020-02-15, 15:03
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja onekligen känns det som en något skruvad logik, Aristoteles lär grymta i sin grav, utifrån det lilla material vi har att spåna kring.

Men nog bör brottsoraklen komma med kommentarer ang fallet/bevisningen, tids nog. När rättegången väl drar igång, om inte förr, så lär GW et al sprida sin visdom.

Occhams rakkniv var väl inte helt slipad den här gången eller så hade Hiding lite otur när hon tänkte.
Citera
2020-02-15, 15:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ännu ett misstag av polisen.
Visar bara ännu en gång att Örebropolisen är inkompetent.
Pga av för dåligt ledarskap, interna stridigheter och för många kockar i soppan.

Kanske ännu en bakomliggande orsak till att symbiosen domstolen+polishuset motsätter sig utlämnandet i lättillgänglig format.

Att bli ”granskade” av ”skitframgrävarna” på flashback, med risk för uthängninga, för evigt synligt och åtkomligt via sökmotorerna är inget dessa myndigheter gillar. Tror den omnämnda plötsliga värnandet av integritet mest handlar om detta, dvs dom själva. Dom har utan såna invändningar lämnat ut ”makabra” FUP förr, tex StyckmördarJonna.

Nu tjatar jag om offentlighetsprincipen igen.
Men det blir allvarligt när även media tycker att priset blir för högt för FUP. Nu kanske de även tycker att de inte kan avsätta någon att gräva i 14.000 sidor, att det inkluderas i bilden.

Men naturligtvis kommer funderingar på om vad som hände där i början av utredningen. Hur har det påverkat utredningen negativt.

Allra värst blir det om SD blir friad, men man har honom ändå som misstänkt.
Folk vill ha svar.
Citera
2020-02-15, 15:05
Medlem
Citat:
MGK satt/sitter i en djävligt knepig sits med tanke på hur MGM är åtalad, han anklagas ju för att ensam eller i samförstånd med någon ha mördat BO, det är ganska naturligt för MGK att svärta ner MGM för fullt i det läget för att dra bort uppmärksamhet från sig själv.

Vi får se. Det är väl ett av de mest intressanta förhören att få ta del av.
Citera
2020-02-15, 15:08
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Såg i stämningsansökan att det var uppgifter från väldigt många håll om att SD skulle ha hotat LW. Minns inte på rak arm nu, men fanns det några objektiva uppgifter typ ljudinspelningar eller sparade texter? Fanns det någon som verkligen hade hört SD hota LW, eller byggde samtliga dessa vittnesmål på hörsägen?

Har du inte ens läst stämningsansökan??
Ger ju inget seriöst intryck i en debatt att man inte ens tar sig igenom ynka 22 sidor...

Jodå det finns dokumenterade hot, i form av foton, skärmdumpar, inspelade samtal.

Sid 17-19

Skärmdump från Lena Wesströms sparade bilder (protokollbilaga IT- protokoll Lena Wesström, del 1, sid 73 och sid 235) utvisande Stefan Davidssons kontrollerade beteende samt uttalade hot till styrkande av att Stefan Davidsson tidigare uttalat hot innefattande att dö mot Lena Wesström samt att Stefan Davidsson är gärningsman.

Messengerkonversation mellan Lena Wesström och Christian V B-M (protokollbilaga Facebook Messenger sid 174-167,
sid 194-187, sid 238-239, sid 242-241, sid 250-244, sid 276 och sid 287-283) bl a angående relationen mellan Stefan Davidsson och Lena Wesström före och efter att Stefan Davidssons otrohet avslöjats, begreppet radiotystnad, att Stefan Davidsson hotat att döda Lena Wesström eller någon anhörig till henne samt att Lena Wesström sparat all information ifall något skulle hända henne till styrkande av att det funnits ett motiv för Stefan Davidsson att döda Lena Wesström samt att Stefan Davidsson tidigare uttalat hot mot Lena Wesström.

Fotografier sparade i samband med anmälan om ofredande i november 2016 (protokollbilaga IT-protokoll Lena Wesström, del 1, sid 274-278) till styrkande av att Stefan Davidsson [/b]hotat Lena Wesström.[/b]

Uppspelning av samtal mellan Lena Wesström och Stefan Davidsson
(ca 10 min) den 19 december 2016 (protokollbilaga Samtalsutskrifter sid 74- 77) till styrkande av att Stefan Davidsson hotat Lena Wesström med att verkställa sina tidigare uttalade hot.

Uppspelning av samtal mellan Lena Wesström och Stefan Davidsson (ca 5 min) den 10 januari 2017 (tilläggsprotokoll 2 sid 160-163) till styrkande av att Stefan Davidsson tidigare agerat våldsamt mot Lena Wesström.
Citera
2020-02-15, 15:09
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Vi får se. Det är väl ett av de mest intressanta förhören att få ta del av.

Intressant men ganska värdelöst, som närstående till MGM vittnar hon inte under ed under rättegången.

Och som det verkar så är FUP lika lättåtkomlig som den berömda krukan med guld vid regnbågens slut så hur vi ska komma åt förhören vete fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in