2020-02-15, 14:25
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Ja och vad hindrar dig att ta del av den offentliga handlingen? Lathet? Snålhet?
Du har rätt att läsa den på plats, alltså är den offentlig.
Alla har inte råd att betala 7 000 eller också har de varken tid eller pengar för att resa till och bo i Örebro och kunna läsa allt på plats.
En offentlighetsprincip som gäller för de som har det bra ställt och kan disponera sin tid utan att behöva arbeta för att försörja sig är i mina ögon inte en offentlighetsprincip.
Citera
2020-02-15, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Vad gäller dödshoten så låter det ologiskt att det förhåller sig så att SD slängt ur sig hoten över tid utan att han själv blivit hotad. Lena uttryckte enl, ett vittne att "nu har hon övertaget" på sid 7 i stämningsbilagan.

Vittnesförhör med Stefan Albinsson (förhörsbilaga 4A) angående vad Lena
Wesström berättat för honom om hennes och Stefan Davidssons relation, om
hot från Stefan Davidsson som Lena Wesström visat på sin telefon samt
angående hur Lena Wesström i maj 2018 berättat för Stefan Albinsson att det
nu var hon som hade övertaget över Stefan Davidsson
bl a till styrkande av att
Stefan Davidsson uttalat hot mot Lena Wesström samt att Stefan Davidsson
haft motiv till gärningen.

Uppenbart är det som vi tänkt att det utspelats ett mindre krig mellan kombattanterna. Det går nog att förstå det fetade som en viss en lättnad över att få tillbaka ett förlorat övertag med vapnet "hot sparat på mobilen"

Det går inte trovärdigt att beskriva att S hot indikerar att han är mördaren om man inte kan validera dom med anledningen till hoten. Hoten får sin innebörd genom anledningen till dom.

Det handlar om ett mentalt övertag. Hon var inte längre beroende utav honom och ville gå vidare. Den som bryr sig minst.
Citera
2020-02-15, 14:28
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Enligt stämningsansökan finns kommunikation med ömsesidiga hot och krav. Så SD var inte den enda som hotade. Däremot var det han som gjorde verklighet av hoten.
Sedan beror det på typen av hot.
Jag har väldigt svårt att föreställa mig att LW hotat att mörda SD.
Hennes hot har nog mer bestått av att hon tänkte berätta för HD om deras relation.
Vi får väl se men bara för att det förekommer hot från båda håll så behöver de inte vara jämförbara.
Citera
2020-02-15, 14:29
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Det handlar om ett mentalt övertag. Hon var inte längre beroende utav honom och ville gå vidare. Den som bryr sig minst.

Ja innan dess verkar Lena brytt sig och velat mest medan SD hotade ibland med att gå tillbaka till familjen som ett sätt att kontrollera henne och affären. Enligt stämningsansökan.
Citera
2020-02-15, 14:30
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Sedan beror det på typen av hot.
Jag har väldigt svårt att föreställa mig att LW hotat att mörda SD.
Hennes hot har nog mer bestått av att hon tänkte berätta för HD om deras relation.
Vi får väl se men bara för att det förekommer hot från båda håll så behöver de inte vara jämförbara.

Jag uppfattar att hennes hot var tidigare i relationen när hon t.ex. ville avslöja affären. Knappast några dödshot alltså.
Citera
2020-02-15, 14:31
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja det har ju diskuterats tidigare en del om det skulle kunna tänkas finnas skor/kläder kvar från mordkvällen hos SD.
Jag menade då att det nog inte kunde uteslutas; att SD i stressen kanske hade gömt persedlar lite halvdant och sedan haft svårt att senare göra sig av med/destruera dem.
Tankar som då sågades ganska rejält i tråden.
Motargumenten var typ att det bara för SD hade varit att köra långt ut i skogen och dumpa allt.

Men tydligen har man ju, förutom skor, även tagit ett par shorts och en pikétröja.
Så helt fel ute var jag kanske inte.

Förresten, ang skorna: det skall ju vara ett par blå skor, ni som har koll på bilder på SD, nog måste det i tråden finnas nåt foto på SD i blåa skor?

De enda blå skor jag har sett är Foppa-skorna och kanske han trodde plastskor var lätta att rengöra? De skor som mest synts på bild är nyss nämnda och ett par svarta Haglöfs-skor med klarblått foder som syns innanför skokanten.

10 maj - Haglöfsskorna och oskadade ben https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/aec2cde7-4107-419d-8a2f-1558755edf9e_l.jpeg

16 juni - lika skor och "skadade" ben https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/dbdeac90-ae07-4f14-9f78-f60a655d3d04_l.jpg

-----------
Stämningsansökan för läsning online - Välj full screen
https://issuu.com/honan6/docs/dokument

Personutredning Aktbilaga 97 www.filedropper.com/rebrotrb2705-18aktbil97

§7 Aktbilaga 108 www.filedropper.com/rebrotrb2705-18aktbil108

En SAMMANFATTNING modell light 16 sidor

För läsning online - Välj full screen
https://issuu.com/honan6/docs/mordet_p__lena

Åklagarmyndighetens pressmeddelande
http://www.aklagare.se/nyheter-press...newsId=3270291
Senast redigerad av Honan6 2020-02-15 kl. 14:54.
Citera
2020-02-15, 14:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det finns flera här i tråden som tagit del utav hoten. Skriftligt. Och det finns gott om material hos polisen. Hur mycket och exakt vad som kommer med i FUP vet jag inte. De kanske ”bara” tar med dödshoten att han skulle döda henne.
Ok. Men menar du då att det finns skriftliga dödshot från SD, eller menar du att det finns skriftliga uppgifter från LW om att SD enligt henne skall ha hotat henne till livet?
Citera
2020-02-15, 14:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Kanske säger han t.ex. att spermaspåren på hennes kjol kom från det mötet?

Ja just det! Så kan det vara.

Nu kom jag på Medinsyns inlägg igen om att han påstod att SD hade träffat LW helgen innan mordet. Kanske så sent som på söndagen.

Usch.
Vet inte om det går att se på sperma hur gammalt det är, men tvivlar att det efter att ha kokats i solen under de stekheta dagarna så finns det inte en chans.

Förhoppningen är att det finns på brottsplatsen på sådant sätt att man kan se att det har lämnat vid mordet. Men tvivlar starkt på det. Då skulle han blivit häktad på sannolika.
Men kanske så att det är troligt att det var då det hände?

Jag tänker också på att fläckar på kläderna, hur troligt är det att du sätter på dom igen utan att tvätta dom? Eller syntes det inte för blotta ögat?

Lite orolig känner jag mig för att det kan bli svårt att binda SD till brottet.
De myckna indicierna kanske med hans rörelsemönster under natten, och de exakta tidpunkterna för avsaknaden för alibi, just när skriken skedde och LWs rörelser passar exakt ihop med SDs?

Mest tror jag på att blodet i hans hus, hans lam försök att få det ihop med att det var mens (?) som kan bidra till att han fälls.

Han ljuger ju uppenbarligen. De har tio par trosor (förmodligen från tvätten) som inte visar blodrester (kanske letar de efter spermarester från SD?), VC journal, där det kanske har frågats om mens vid besöket?, vittnesmål från bl a JH och inget blod på filten, som han verkar ha tagit upp som kontaminator och spridare av blodet. LWs sängkläder är beslagtagna.

Tror att det blir svårt att förklara blodet på vissa ställen som kanske avloppet. De hade ju något vattenlås med i bevismaterialet.

Och det finns även andra vittnen. Kanske de berättar att lW åt P-piller eller av någon annan anledning inte hade mens? Klimakteriet? Ett vittne är ju barnmorska. Kanske var det antingen p-medel eller kallelse för screena för livmoderhalscancer eller något liknande. Men mens verkar det som att SD är ute efter?

Och så husesynen vid rättegången.
Blod från mes kanske är svårt att förklara om det hittats på "konstiga" ställen. Det finns ju begränsningar för vad som är logiskt.

Minns att EGT pratade om att h*en visste var man hittat blodet och att en tanke h*en hade var att det kom efter en misshandel av LW i SDs hem. Mens kom ju också upp vid något tillfälle som ett exempel.

Jag hoppas att blodet inte går att förklara på ett vettigt sätt, och att SDs förklaringar verkar tagna ur luften för att bortförklara något som har hänt och som han rimligen måste ha en vettig förklaring till. I en vettig förklaring ingår inte mensteorin. Tror jag.
Citera
2020-02-15, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja innan dess verkar Lena brytt sig och velat mest medan SD hotade ibland med att gå tillbaka till familjen som ett sätt att kontrollera henne och affären. Enligt stämningsansökan.

Ja LW ville från början ha ett förhållande vilket jag mycket tydligt påpekat. Samt att de även dragit i varandra i omgångar. Däremot ville LW bryta sig loss på slutet och blev förmodligen ihjälslagen för detta. Jag vet om en del krav och tuffa svar som LW riktat mot SD också men det går inte att jämföra de båda på vilken nivå de låg. SD uttalade flera dödshot och visade fysiskt vid flera tillfällen att han kunde bryta barriärer som normalt funtade människor inte skulle korsa.

Därför på sin tid att gamar och parasiter som gloriuslife och Snor-Johan nu kan lämna tråden. Skribenter som enbart varit här inne för egna agendor och svartmåla LW med familj. Nu svänger de som en vindflöjel när det visar sig att åklagaren är inne på samma linje. Patetiskt att se.

I övrigt gillar jag flowet och kreativiteten som på nytt tagit fart i tråden. Känns skönt att inte längre behöva diskutera ”bil-incidenten” till leda och andra liknande saker som varit uppe i omgångar.
Citera
2020-02-15, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ok. Men menar du då att det finns skriftliga dödshot från SD, eller menar du att det finns skriftliga uppgifter från LW om att SD enligt henne skall ha hotat henne till livet?

Det är inte så att LW har skrivit ner hoten på ett papper om det är det du menar.
Citera
2020-02-15, 14:43
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Jag tänker precis tvärtom. Allt HD och JG har sagt som är negativt om SD lär stämma till hundra procent. JG verkar fortsatt tro att SD är en hyvens kille och oskyldig och HD kan ju komma att behöva umgås med SD om han blir frisläppt. De har nog motvilligt lämnar ifrån sig prekära uppgifter för att inte ljuga i förhör.

Då är jag betydligt mer cynisk än vad du är då för jag tror att det endast gäller att rädda sitt eget skinn för de båda, egen rygg ömmar mest.

Som sagt, MGK,s utsagor tar jag med en hel skopa salt med tanke på vilket djävla bra motiv hon hade.
Citera
2020-02-15, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
De enda blå skor jag har sett är Foppa-skorna och kanske han trodde plastskor var lätta att rengöra? De skor som mest synts på bild är nyss nämnda och ett par svarta Haglöfs-skor med klarblått foder som syns innanför skokanten.

Ok, tack. Ja Haglöfsskor kan jag nog minnas, från hans äventyr ute i terrängen.

Och som du påtalar: ett par plastskor kan man nog tro ska vara lätta att sanera, så kanske är det de paret som de har i beslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in