2020-02-15, 14:04
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Precis, när jag läser IM blir jag inte alls säker på att GM stod och väntade. Han säger bland annat att GM MÅSTE HA STÅTT DÄR. Det är nåt annat. Kanger påverkade IM i fel riktning. Oklart varför. Flera minuter är inte logiskt. Palme kom över på den sidan ca 1,5 minut före mordet.

Och GM kan som sagt ha följt efter dem. Tensonmannen?

Morelius citeras under namnet Leif i aftonbladet 26 april 1986, och där säger han att han inte ser om GM inväntar eller kommer gåendes bakom Palme, han ser att GM "går ikapp" vid Dekorima.
Citera
2020-02-15, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag och några andra har gjort ett försök att gräva lite i det här med vad SE uppger.

Han säger att han är sen till t-banan, enligt tid-tabell för vinter 1985/86 avgick det tåg han påstår sig ska åka med 23.48 från centralen. Ankomst Danderyds sjukhus 00.02, Mörby C 00.03. Dvs att han har nästan 30 minuter på sig att ta sig till centralen. Från Skandia då en promenad på ca 7 minuter.

Det här borde han veta, men uppger att sista tåget går strax efter 23.30 vilket är fel.

Vi har också vittnet Fauzzi, som bor i Vallentuna. Vi vet att han passerar Skandia nästan exakt samtidigt som SE går ut. Är Fauzzi på väg hem till Vallentuna tar inte heller han t-bana norrut. Det kan vara så att Fauzzi är på väg till Odengatan för att ta bussen. Linjerna 690 och 691 är aktuella för Vallentuna och Täby. Engström uppger att han senare tar bussen från Odengatan ca 00.10. Då KBs arkiv inte var komplett hittade vi inte tiden för avgången före 00.10 från Odengatan.

Men, det är inte omöjligt att det är så att båda dessa tänker ta buss och då samtidigt går norrut från Skandia vid 23.20.

Men när SE säger 23.30 menar han ju t-banetågets avgångstid frän Hötorget.
Citera
2020-02-15, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men jag tycker NF är så väldigt säker på att detta var AB. AB säger han bestämde sig för att gå hem en stund efter att hans kollegor kommit ut från bankomaten och bara gått ifrån honom. Är det omöjligt att han staplat efter 20-30m? Detta kan han ha glömt, mordet verkar ju ha varit extremt traumatiskt för honom.

Det blir som ett ord mot ord. NF kontra AB.

Skönt att diksutera detta utan förstörande inlägg om att NF är mördaren.

Är tensonmannen nån annan så nästan måste han vara mördaren

Var säger NF att han är väldigt säker på att det var AB?
Citera
2020-02-15, 14:10
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Men när SE säger 23.30 menar han ju t-banetågets avgångstid frän Hötorget.

Det avgår 23.48 från T-centralen, SE syftar på att han tar sig dit via dörren från Hötorget.
Citera
2020-02-15, 14:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Var säger NF att han är väldigt säker på att det var AB?

Om jag inte minns fel säger han rakt ut att den man som han såg bakom LOP när han mötte dem efter mordet gömmer sig i en port vid mpl

Att den som gömmer sig i en port är AB är en av få fakta vi är säkra på.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-02-15 kl. 14:17.
Citera
2020-02-15, 14:22
Medlem
Citat:
Det avgår 23.48 från T-centralen, SE syftar på att han tar sig dit via dörren från Hötorget.

Snyggt jobbat att leta fram det där förresten. Läste förhör igen och han säger "Jag åker med T-banan till Hötorget och så byter jag till linje Mörby" Han är ju redan på Hötorget, så jag tolkar det som att han åker med t-banan från Hötorget och sen på T-centralen byter till Mörby.
Vad är det för dörr du menar?
Citera
2020-02-15, 14:28
Medlem
Politiker mördas av politiska skäl.

Palme hade oräkneliga fiender inte minst inom militären, i Sverige och i Finland, även inom NATO och CIA, MI6 m fl. och i förlängningen alla västerländska underrättelseorganisationer. Ingen slump att Palme mördas en kort tid innan en resa till Moskva.

Glöm allt om ensamagerande alkoholister eller knarklangare. Svaret och mördaren finns i underrättelsekretsar. Sannolikt i livet och nöjd med väl utfört uppdrag.

Följande ger lite stoff för eftertanke ...

https://arenan.yle.fi/1-4587413[/url]
Senast redigerad av GladaKalle 2020-02-15 kl. 14:36.
Citera
2020-02-15, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Om jag inte minns fel säger han rakt ut att den man som han såg bakom LOP när han mötte dem efter mordet gömmer sig i en port vid mpl

Att den som gömmer sig i en port är AB är en av få fakta vi är säkra på.

Jamen visst så var det ju, trodde ett tag att jag hade missat nåt. Har varit lite inne på att det kan ha varit nån annan han såg som gömde sig i entrén till banken eller vid Skandias entré. Man kan närmast placera NF i korsningen Adolf Fredriks kyrkogata och det verkar så långt bort, på foto i dagsljus iallafall för att kunna identifiera färgen på en jacka och då var det ju betydligt mörkare. Blir inte klok på det hela men nu kommer säkert Siffrorna att upplysa mig om hur det förhåller sig.
Citera
2020-02-15, 14:40
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Snyggt jobbat att leta fram det där förresten. Läste förhör igen och han säger "Jag åker med T-banan till Hötorget och så byter jag till linje Mörby" Han är ju redan på Hötorget, så jag tolkar det som att han åker med t-banan från Hötorget och sen på T-centralen byter till Mörby.
Vad är det för dörr du menar?

Oklart av mig där, Hötorgets t-bana har ingångar från flera ställen, bla vid mordplatsen som är stängd. Nästa är väl vid Kungsgatan.

Han säger att han är sen, men, i själva verket, vilket han måste veta, går tåget till Mörby 23.48 och det är bara obetydligt längre att gå dit än till Hötorget. Han är inte sen till tåget till Mörby, möjligen tåget till centralen, men det är inte riktigt samma sak.
Citera
2020-02-15, 14:43
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Jag och några andra har gjort ett försök att gräva lite i det här med vad SE uppger.

Han säger att han är sen till t-banan, enligt tid-tabell för vinter 1985/86 avgick det tåg han påstår sig ska åka med 23.48 från centralen. Ankomst Danderyds sjukhus 00.02, Mörby C 00.03. Dvs att han har nästan 30 minuter på sig att ta sig till centralen. Från Skandia då en promenad på ca 7 minuter.

Det här borde han veta, men uppger att sista tåget går strax efter 23.30 vilket är fel.

Vi har också vittnet Fauzzi, som bor i Vallentuna. Vi vet att han passerar Skandia nästan exakt samtidigt som SE går ut. Är Fauzzi på väg hem till Vallentuna tar inte heller han t-bana norrut. Det kan vara så att Fauzzi är på väg till Odengatan för att ta bussen. Linjerna 690 och 691 är aktuella för Vallentuna och Täby. Engström uppger att han senare tar bussen från Odengatan ca 00.10. Då KBs arkiv inte var komplett hittade vi inte tiden för avgången före 00.10 från Odengatan.

Men, det är inte omöjligt att det är så att båda dessa tänker ta buss och då samtidigt går norrut från Skandia vid 23.20.
Eftersom kriminalkommissarie Jan Olsson och Ulf Åsgård "som studerat 15-20 000 skriftliga dokument" "har haft en oinskränt tillgång till alla delar av utredningsmaterialet" (GMP s. 19 och 20) säger:

"Det har tidigare påpekats att det fortsatta förloppet under promenaden fram till mordplatsen är ofullstandigt känt och delvis fyllt av motsägelsesfulla uppgifter. Vittnet Fauzzi, som säger sig ha mött Palme vid La Carterie butiken,.." (GMP s. 97)

Tror jag inte Fauzzi mötte Palme vid La Carterie butiken dvs. passerade Skandia nästan exakt samtidigt som SE gick ut.

Höjdpunkten i utredningen är när kriminalinspektör Håkan Ström frågar Fauzzi om han hälsade på Palme (FUP 91) Dvs. han frågar Fauzzi om han kontaktade Palme !?
Citera
2020-02-15, 14:45
Medlem
FurirRevaers avatar
Vilket torde innebära - åtminstone vad avser SE - att de båda kan ha mött paret Palme som är på väg söderöver efter att ha passerat Sveavägen. Men det går ju på tvärs mot vad SE uppger, så varför denna avvikelse?

Vore spännande ifall någon kunde hitta en gammal busstidtabell från den här tiden.
Citat:

Citera
2020-02-15, 14:50
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Vilket torde innebära - åtminstone vad avser SE - att de båda kan ha mött paret Palme som är på väg söderöver efter att ha passerat Sveavägen. Men det går ju på tvärs mot vad SE uppger, så varför denna avvikelse?

Vore spännande ifall någon kunde hitta en gammal busstidtabell från den här tiden.

De fanns ej på KB, men förmodligen på spårvägsmuseet, som dock är stängt till september.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in