2020-02-15, 13:05
Medlem
Man kan bara önska att samma personer bakom reklamfilmen inte ansvarar för att tillverka själva flygplanen också.
Citera
2020-02-15, 13:07
Medlem
Ördögs avatar
Trots syttende mai och lusekofter hör det också i Norge till kutymen att nedvärdera den egna kulturen, och förklara att allting typiskt norskt är importvara. Det er underholdende å se hvordan nordmenn unnskylder egen kultur, skriver Mahmoud Farahmand, Høyre-politiker och skribent med pakistanska rötter. Läs hans kolumn!

Nordmenn som kopier
https://www.nrk.no/ytring/nordmenn-som-kopier-1.14902874
Hva er skandinavisk? Ingenting, ifølge SAS. Alt er stjålet fra andre.

La oss prøve det samme med Pakistan. Hva er egentlig pakistansk? Ingenting. Maten er indisk, klærne er persiske, religionen arabisk og møblene europeiske.

Hva er egentlig iransk? Ingenting. Religionen er arabisk, språket en blanding av arabisk, tyrkisk og andre språk og klærne er en blanding av europeiske, greske og indiske. Det var babylonerne som bygde byggene. Demokrati og ytringsfrihet finnes ikke, så det kan vi la være å snakke om. Likestilling er heller ikke et tema.

Hva er egentlig arabisk? Absolutt ingenting, bortsett fra kamelene, men de er sikkert fra Egypt.

Og sånn kan man holde på. Men det gjør vi ikke. Andre kulturer er unike og ensartede og vi underviser barna våre i disse kulturenes særegenheter.
/---/
Som innvandrer til Norge og Vesten synes jeg det er fascinerende, nesten på grensen til underholdende, at man ikke ser at ens egen kultur også kan være unik for andre. Flyselskaper fra andre nasjoner og andre deler av verden ville neppe laget en slik reklame.

Emirates eller Pakistan International Airways hadde aldri laget en reklame om at de ikke har noen kultur. Andre land spiller aktivt på at kulturen de tilhører er unik. Det er tross alt kulturer som skiller oss fra hverandre, som gir variasjon i hvordan vi lever og hvordan vi opptrer.
/---/
Å påstå at skandinavisk kultur ikke finnes er like underlig som det kan være provoserende. Det er ikke enkeltelementene i kulturen som utgjør kulturen, men summen av delene. Alle kulturer er inspirert av andre. Det betyr ikke at man ikke har en egen kultur.
Senast redigerad av Ördög 2020-02-15 kl. 13:13.
Citera
2020-02-15, 13:08
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej vi har givetvis rätt. Ni har antingen inte förstått reklamen eller är utkommendrade nätfegisar. Troligtvis både och

Nej.
Den är dåligt gjord.
svårare är det inte.
Citera
2020-02-15, 13:08
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Varken SAS eller reklambyrån "har missat" detta. De vet mycket väl att det inte säljer in ett land eller en region till resenärer genom att påstå att det inte finns någon genuint där. Därför måste man fråga sig vad SAS avsikt är med den här filmen.

Om man ska hitta en dold avsikt bakom filmen, vilket jag inte tror finns (reklamarna har helt enkelt gjort en film utifrån sin egen bubbla) så är väl det enda tänkbara att man har gjort reklam som ska tilltala den grupp av "influencers" i innerstäderna (den liberala eliten) som tilltalas av flygskam-konceptet. Det vill säga, man riskerar genom miljötrenden att förlora de som postar bilder över sina fina liv i utlandet, och försöker meta-marknadsföra sig till dem för att behålla denna grupp -- som i sin tur påverkar massor av andra.
Citera
2020-02-15, 13:14
Medlem
Aktiekursen tycks ha klarat sig bra.
Så om några veckor är det här gammalt och glömt?
Citera
2020-02-15, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles

Inte av Sverigevänner och Flashback.
Citera
2020-02-15, 13:17
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albax
Enligt min notifikation har ca 40 personer svarat på mina inlägg. Tyvärr hinner jag inte svara alla eftersom det kommer in fler svar än jag hinner läsa.

Jag svarar på alla här:

Sveriges kultur, och alla andra länders kultur, bygger på intryck av alla andras kulturer. Ingen kultur i Världen står helt ensam. Möjligen stammar av folk som varit isolerade i tiotusentals år kan vara fri från influenser men knappast då heller. Till och med den där ön utanför Indien någonstans dit ingen vågar åka för stammen som bor där vill inte ha någon där har tagit intryck av omvärldens kulturer. Säger man något annat är det en lögn eller oförståelse för hur vi människor fungerar. Det som påstås i SAS-filmen är väl undersökt och sanningsenligt. Det är en av de första riktiga reklamfilmer som håller sig till sanningen och som man bemödat sig att göra en riktig research innan filmning. Filmen är så bra att den skulle kunna användas i utbildningen.

Med det sagt har jag förståelse för att flera blir arga på den av den anledningen att de nästan fostrats av fejk-media och tokhögerns tokiga påståenden och att de i stort sett "äger" nätet. jag menar med "äger" att nästan inget forum alls har klarat att rensa bort skiten. Var och varannan Facebook-sida styrs av eller smutsas ner av tokhögerns ständigt upprepade lögner. Inte ens Flashback har klarat sig undan. Man kan inte skriva något alls på Flashback idag utan att få ett löjligt jävla rasistiskt svar om invandrare.

Jag är för det fria ordet men för att ordet skall vara fritt för alla måste tyvärr internet rensas på det virriga tokhögerfolket annars har de lyckats tysta alla andras fria ord.

Antingen är du för det fria ordet, eller så är du det inte.
Just nu är du det tydligen ”ibland”
Det tystar knappast dig om någon annan står och säger sin mening, hur vidrig den än må vara.

Hur fan tänkte du här egentligen?
Citera
2020-02-15, 13:30
Medlem
UT64s avatar
SAS har ju sin egen Youtubekanal, och jag har skummat igenom deras videor de senaste dagarna
(Och givetvis klickat dislike på dem)

https://www.youtube.com/user/flysas/videos

Nu har de dock tröttnat på alla syrliga kommentarer och helt enkelt satt Comments are turned off på rubbet!

Är det alltså alla dessa djävulskt förslagna ryssar som orsakat detta? I så fall är det SD som kontaktat Putin själv för att släppa lös dessa kommunistnazistvampyrer över stackars SAS? Är kanske Trump också inblandad? Frågorna är många och vi hoppas på lulz när gammelmedia skall tala oss tillrätta för femtielfte gången!
Citera
2020-02-15, 13:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
De ville stärka sitt varumärke och koppla det till globalism och mångkultur.
Samtidigt ge en känga till "rasisterna".

Det kom dock tydligen som en överaskning att "rasisterna" inte längre utgörs av en liten klick extrema vita män på högerkanten utan istället utgörs av det vanliga folket som inte tillhör den ledande globalisteliten. De vanliga folket har dessutom sedan länge tröttnat på att behandlas som andra klassens medborgare av denna elit. Folket vs eliten, där befinner vi oss nu.

Men vad vet jag …
Ja, av uppenbara skäl handlar det inte om att öka resandet, inte till Skandinavien i alla fall. Det är möjligt att de vill positionera sig som ett progressivt nyliberalt företag, att de tror att det är en hållning som ökar deras attraktionskraft. Men de är flera år fel i så fall. Med Brexit som äntligen blir av och Trump som kommer synas ännu mer än tidigare i presidentkampanjen ligger de hopplöst fel.
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Om man ska hitta en dold avsikt bakom filmen, vilket jag inte tror finns (reklamarna har helt enkelt gjort en film utifrån sin egen bubbla) så är väl det enda tänkbara att man har gjort reklam som ska tilltala den grupp av "influencers" i innerstäderna (den liberala eliten) som tilltalas av flygskam-konceptet. Det vill säga, man riskerar genom miljötrenden att förlora de som postar bilder över sina fina liv i utlandet, och försöker meta-marknadsföra sig till dem för att behålla denna grupp -- som i sin tur påverkar massor av andra.
Jag letar inte efter en dold avsikt, jag undrar uppriktigt över syftet. Det är inte att locka fler att resa till Skandinavien, så mycket är klart. Filmen är ju väldigt politisk och det kan inte vara en slump. Ska flygskamsmänniskorna erbjudas en ursäkt till varför de väljer att flyga? Ska de få känna sig "goda" som hämtar in en massa influenser till landet, som väger upp klimatavtrycket? Jag vet inte.
Citera
2020-02-15, 13:40
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albax
Det SAS säger i sin reklamsnutt är helt sant, varför förakta det? Varför är det förakt överhuvudtaget?
Jag är stolt över min kultur och land därför tycker jag den filmen var så himla bra eftersom den binder oss samman!! Den bejakar också skillnader och den bejakar att vi alla är olika. Kan inte bli bättre!

Om en mobbare kallar dig fet och ful dagligen, ska du då sluta bry dig? Eftersom du är ju fet och ful.

Citera
2020-02-15, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Aktiekursen tycks ha klarat sig bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Inte av Sverigevänner och Flashback.

Det är för tidigt att säga något om aktiekursen. Ganska få aktieägare går in och säljer av sitt innehav direkt för att de irriterar sig på reklamfilmen, men om varumärket får sig en mer betydande knäck och detta sedan avspeglas i kvartalsrapporter och liknande så lär det också påverka aktiekursen.

Det drar knappast förbi på några veckor. Folk minns exempelvis fortfarande när Åhlens hade en svart negerpojke som Lucia och det var drygt tre år sedan. Den kampanjen fick också ett mer blandat mottagande än den här, där nästan alla reaktioner är negativa. Gruppen som utgör "Sverigevänner och Flashback" är ganska stor numera, och den här gången är det även andra som har reagerat.
Citera
2020-02-15, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nej.
Den är dåligt gjord.
svårare är det inte.
Nej det är uppenbarligen ni som har problem med förståelseförmågan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera