2020-02-15, 11:50
Medlem
Babydolls avatar
Dödsfallet i Frankrike. En månad mellan förmodad smitta till avliden?

Gissar att hon smittades i Kina. Eventuellt på (avrese)flygplatsen den 15e januari. Kanske tidigare än så. Rapporterad avliden den 15e februari.

" Offret är en 80-årig kinesisk turist som vårdats i landet, enligt franska medier. Enligt BBC är det en kvinna från Hubei.

Kvinnan anlände till Frankrike den 16 januari och sattes i karantän på sjukhus den 25 januari. Sedan dess har hon vårdats för sjukdomen.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wb1mVk/forsta-dodsfallet-av-coronavirus-utanfor-asien
Citera
2020-02-15, 11:52
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Har du exempelvis läst nedan artikel? Även om det bara är en artikel så pekar data på lägre dödlighet än vad som förståsigpåare gör anspråk på här (ex att ta antal döda och friskförklarade som parametrar). Stämmer också bra med aktuella data utanför Hubei som kan antas vara ett mer randomiserat material.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32033064-the-rate-of-underascertainment-of-novel-coronavirus-2019-ncov-infection-estimation-using-ja panese-passengers-data-on-evacuation-flights/?from_term=nCov+virus+japan&from_pos=2

Läste artikeln ser inte att den direkt motsäger det jag sa. Man får tänka på att artikeln skrevs 4 dagar efter det att dessa japaner togs hem så med tanke på att det tar veckor att dö eller friskförklaras kan man inte statisiskt dra några slutsatser om dödligheten baserat på dessa personer. Men de gör ett försök att upskatta dödligheten med att jämföra mot vanlig influensa. Tyvärt tror jag man få se denna rapport som många andra rapporter där man försöker dra slutsatser i ett tidigt skede med knapphändig information. Perspnligen tror jag att vi måste vänta ett par veckor till innan vi kan börja dra några relevanta slutsatser om fallen utanför kina.
Citera
2020-02-15, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag vet bara att man har blivit bättre med mathygienen i Thailand jmf med tidigare. Kunskapen är mycket högre nu än tidigare hos vanliga människor. Om man är bättre än Singapore vet jag inte. Däremot är min klara uppfattning att man är klart bättre än Fastlands-Kina.

Däremot så anses Thailand vara bättre än Singapore på ta hand om epidemier.

https://www.ghsindex.org/

Min uppfattning är att man kan titta på länders risk ganska enkelt.

1 Historiska resemönster

2 Ett lands sjukvård (Global Health Security Index) https://www.ghsindex.org/

3A Länders klimat - Här vet vi inte riktigt vilket klimat viruset gillar eller ogillar.

3B Ett annat problem med länders klimat är hur mycket tid vi spenderar inomhus. Ju varmare eller kallare det ju mer tid spenderar vi inomhus. Viruset gillar inomhus mer än utomhus.

Tittar vi på Singapore och Thailand

1 Liknande resmönster gissar jag

2 Sjukvården anses bättre i Thailand på klara av epidemier

3A Något varmare och mycket fuktigare i Singapore i genomsnitt.

3B Singaporeaner stannar nog mer inne än den vanliga thailändaren (Min gissning)

Jag vet av personlig erfarenhet att thailändare tvättar sig ofta i alla fall på de arbetsplatser jag har arbetat på. Hur det ser ut i Singapore vet jag inte. Men som endast fem procent av svenskarna tvättar händer på rätt sätt så ser det nog inte bättre ut i varken Thailand eller Singapore.
Ja vilket fint imdex du hänvisar till

Thailand ligger före sverige och japan ligger långt ned precis före brasilien.

Japan e ju kännt för sin dåliga hygien och taskiga sjukvård
Citera
2020-02-15, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Allt (även dräktens utsida) är ju ”miljö för en potentiell smitta” om man hårddrar det hela.

Det tar ju bort nyttan med att vara totalt isolerad från sin omgivning?
Ja bara släppa invändigt då, men det lär ju lukta om en och bakterier frodas inuti dräkten. Nån gång måste den ju trots allt av!
Citera
2020-02-15, 11:55
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nje, jag är lite mindre optimistisk än dig, de skrev

Sjukhuset uppger att kvinnan fortfarande är isolerad och efter omständigheterna mår bra.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/smittade-kvinna-vantas-bli-helt-frisk

Ja? Omständigheterna är att hon är 1) smittad av ett nytt virus och 2) isolerad. Klart att omständigheterna inte är jätteroliga?
Citera
2020-02-15, 11:56
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja bara släppa invändigt då, men det lär ju lukta om en och bakterier frodas inuti dräkten. Nån gång måste den ju trots allt av!
Ja, självklart. Frågan är snarare om den ska på överhuvudtaget? En hazmatdräkt är totalt ohanterlig i vardagslivet, ger bara en falsk säkerhet och tunn plånbok ifall någon tänker utöka det personliga skyddet som en riktig boss.
Citera
2020-02-15, 11:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Japan e ju kännt för sin dåliga hygien och taskiga sjukvård

Eh? Japan har bättre sjukvård än Sverige i många avseenden.
Citera
2020-02-15, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Läste artikeln ser inte att den direkt motsäger det jag sa. Man får tänka på att artikeln skrevs 4 dagar efter det att dessa japaner togs hem så med tanke på att det tar veckor att dö eller friskförklaras kan man inte statisiskt dra några slutsatser om dödligheten baserat på dessa personer. Men de gör ett försök att upskatta dödligheten med att jämföra mot vanlig influensa. Tyvärt tror jag man få se denna rapport som många andra rapporter där man försöker dra slutsatser i ett tidigt skede med knapphändig information. Perspnligen tror jag att vi måste vänta ett par veckor till innan vi kan börja dra några relevanta slutsatser om fallen utanför kina.

De jämför med siffrorna för influensa för en pandemi, men beräkningarna är inte gjorda från influensasiffror. Det är en statistisk beräkning som uppskattar antalet smittade i Hubei. Ser man till WHOs figur för symptomdebut för personer utanför Kina så har det gått flera veckor nu för de många av de insjuknade. Om det är så dödligt som 10 % bör det vara många fler av dessa som avlidit nu. Det är det inte.
Citera
2020-02-15, 12:01
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babydoll
Dödsfallet i Frankrike. En månad mellan förmodad smitta till avliden?

Gissar att hon smittades i Kina. Eventuellt på (avrese)flygplatsen den 15e januari. Kanske tidigare än så. Rapporterad avliden den 15e februari.

" Offret är en 80-årig kinesisk turist som vårdats i landet, enligt franska medier. Enligt BBC är det en kvinna från Hubei.

Kvinnan anlände till Frankrike den 16 januari och sattes i karantän på sjukhus den 25 januari. Sedan dess har hon vårdats för sjukdomen.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wb1mVk/forsta-dodsfallet-av-coronavirus-utanfor-asien

Det är en 80-årig man som dog. Hans dotter är också smittad men förväntas bli utskriven inom kort.
Citera
2020-02-15, 12:01
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Det är en 80-årig man som dog. Hans dotter är också smittad men förväntas bli utskriven inom kort.
Källa, tack.
Citera
2020-02-15, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Mer intressant när det första gången icke asiatiska dödsoffret händer. Så har väll varit 100% asiater i dagsläget?

Det har väl dött någon amerikan i Kina också? Det är väl inte 100% asiater som dött?
Citera
2020-02-15, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke

Varför står det kvinna i alla medier då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in