2020-02-15, 10:45
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Återigen skitsnack. Två av 595 har dött utanför kina. 0,3 %. Beräkningar har visat både på 0,3-0,6 % och under 1 %.

Av riskgrupper kommer fler att dö (gamlingar och underliggande sjukdomar). Du kan inte räkna på de siffrorna och skippa alla med milda symptom.

Under en pågående epedemi kan man inte göra dessa enkla beräkningar för att fastställa dödligheten. Den beräkning du gör är orimligt låg pga av att vi inte vet om majoriteten av fallen kommer att bli friska eller dö då majoriteten av dessa smittades relativt nyligen utanför kina. Så med din beräkning förutsätter du att alla just nu insjuknade blir friska vilket just nu säger väldigt lite om dödligheten och ett lågt värde snarare indikerar en hög spridningstakt.

Andra beräkningen att jämföra antal döda med tillfriskade visar åandra sidan ett för högt värde då man har ett mörkertal av alla de förmodade personer som har blivit sjuka och tillfrisknat utan att registrerats därav att dödligheten enligt denna beräkningen sjunker i takt med att fler fall identifieras och att detta mörkertal sjunker relativt sätt.

Därför måste man ta hänsyn till mörkertalet och när personerna blev smittade för att göra en bättre bedömning. De siffror jag sett pekar just nu på en dödlighet på 2-3% men denna siffran är mycket osäker och det är rimligt att anta att även denna siffran sjunker om man kan begränsa smittspridningstakten och hittar bättre sätt att behandla insjuknande.
Citera
2020-02-15, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
1% dör med tillgång till intensivvård. Sverige har kapacitet att ge ECMOs behandling till ett par dussin.
Jag vet inte hur alla räknar men inget är ännu definitivt dvs ingen vet riktigt procentuellt vart det kommer landa i dödlighet. Pga flera parametrar som lågt antal sjuka i starten ger mer adekvat hjälp för de sjuka, de får 10 läkare vid sin sida, de får den absolut bästa vården och dess maskiner, alla läkemedel som finns i lager.
Detta gäller enbart de första (ett par hundra stycken sjuka) vilket är bra för dom
Sen när skiten träffar fläkten och det kommer in tusentals i köer på akuten och i långa köer utanför... då börjar problemen, sjukvården blir också sjuk, färre läkare , slut på mediciner mot tex bakteriell lunginflammation, ( kan vi då beställa från övriga världen...? Svar Nej, de har samman problem där allt är slut, all verksamhet går på knäna, anarki lär råda när folk i ens släkt och närhet dör. Nödprovianter kör ut på torg från militären. Butikerna gapar tomma pga alla preppers.

Sen så hade vi år 2012 enbart 20 st ECMO maskiner i HELA Sverige så det blir väl enbart den inre kretsen av de läkare som vanligtvis har hand om dessa som kommer lobba och se till att de lägger sina nära och kära i dom... knappast gemene man som någonsin kommer få använda dem i krigstid/pandemi-katastrof
Citera
2020-02-15, 10:59
Medlem
Amerikanskt läkemedelsbolag kom fram till vaccin på 3 timmar med hjälp av AI. Vaccinet kan vara klart till sommaren.

Inovio Pharmaceuticals is based in Pennsylvania, but scientists in its laboratory in San Diego made the discovery.

"We have an algorithm which we designed, and we put the DNA sequence into our algorithm and came up with the vaccine in that short amount of time," Inovio's research and development director Dr. Trevor Smith told KVUE.

https://news.yahoo.com/california-lab-says-discovered-coronavirus-123356925.html

Ska hålla ett öga på WHO. Ju närmare vaccin eller effektiv medicinering man kommer desto hemskare kommer viruset att framställas. Minns hur det var under svinisen. WHO var den största marknadsföraren av vaccin.

Tolkar Kinas ändring av vilka som omfattas av diagnosen, alltså att det nu räcker med i princip okulär besiktning i Hubei, hänger ihop med att de börjat få rätsida på medicinering som funkar och då orkar de inte vänta på tester och skit utan skriver ut direkt. Det har de ju även sagt rakt ut. Dessutom har de nog redan blivit vana att diagnostisera med okulär besiktning. Men eftersom medicineringen verkar försvaga hjärtat så kommer det nog kritik efteråt.
Citera
2020-02-15, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Under en pågående epedemi kan man inte göra dessa enkla beräkningar för att fastställa dödligheten. Den beräkning du gör är orimligt låg pga av att vi inte vet om majoriteten av fallen kommer att bli friska eller dö då majoriteten av dessa smittades relativt nyligen utanför kina. Så med din beräkning förutsätter du att alla just nu insjuknade blir friska vilket just nu säger väldigt lite om dödligheten och ett lågt värde snarare indikerar en hög spridningstakt.

Andra beräkningen att jämföra antal döda med tillfriskade visar åandra sidan ett för högt värde då man har ett mörkertal av alla de förmodade personer som har blivit sjuka och tillfrisknat utan att registrerats därav att dödligheten enligt denna beräkningen sjunker i takt med att fler fall identifieras och att detta mörkertal sjunker relativt sätt.

Därför måste man ta hänsyn till mörkertalet och när personerna blev smittade för att göra en bättre bedömning. De siffror jag sett pekar just nu på en dödlighet på 2-3% men denna siffran är mycket osäker och det är rimligt att anta att även denna siffran sjunker om man kan begränsa smittspridningstakten och hittar bättre sätt att behandla insjuknande.

Sant är svårt att veta i detta skeendet. Som tidigare nämnts så är båten med sjuka i Japan ”ganska” bra indikator (nackdelen är ju den att de får topp of the line vård) vilket inte kan ske i samma utsträckning när det blir mer än tusentals som behöver hjälp ... ännu värre när det blir hundratusentals.
2,5% dödlighet låter som ett bra riktmärke just idag, imorgon kan det vara annorlunda men tillfrisknade har släpat i statistiken pga att detta är så pass nytt att många fortfarande är sjuka. Dessa ökar mest procentuellt så om några veckor är det lättare att få fram bättre statistik.

Om Covid-19 muterar ja då kan utgången bli annorlunda ...bättre/sämre? Det beror på mycket det med. En sak som är viktig att ha med i tanken är den att vissa skulle kunna sitta/ligga i köer utanför akuten i denna variant av Corona medan några har en muterad variant som har högre dödlighet. Vet DU vem som har vilken hosta? Nej såklart inte så detta kommer bli ett jäkla minfält.

Det positiva med denna pandemi är att vi alla sitter i samma båt, ingen är skonad.
Citera
2020-02-15, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag försöker följa vad som händer i Singapore, Hong Kong och Japan. De kommer att berätta för oss hur det här kommer att gå. Just nu ser det inte så bra ut. För många som smittas utan att man har en aning om hur det gått till.

Jag håller med - dessa ställen är viktiga att följa - och även båten Diamond Princess.
Hur går det i Japan - jag hittar uppgifter om 285 smittade på skeppet men 337 smittade i Japan (inklusive skeppet). Där är ett stort glapp - som skulle betyda att det skulle vara 52 smittade i Japan? Det är i så fall, betydligt fler än jag hittills läst.
Läste också om dödsfallet - att både hon som dog och att en läkare också var smittad på samma sjukhus. Hade han blivit smittad av henne? Och hennes svärson, taxiförare, testades positivt i förrgår.

Just nu verkar Japan vara inne i något kritiskt läge!
Citera
2020-02-15, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Upp till 24 dagar innan man visar symptom.

Stämmer det så har vi en potentiell nationell bombmatta som snart smäller.

Jag är mer orolig för de som visar nästintill obefintliga symtom, de lär smitta mer.
Citera
2020-02-15, 11:06
Medlem
I Thailand finns heller inget som heter sjukdom för en kassörska eller kökspersonal, du måste jobba så länge du kan stå och enda gången du kan vara hemma är om du brutit något vid en MC-olycka. Det kan alla se och vet hur det känns. Annars är det bara att dela med sig av de små bacillerna som ändå inte syns och le så mycket du kan för att få behålla jobbet.

Thais är enormt duktiga på att trotsa kroppens alla signaler om vila då sängen inte levererar pengar som jobbet. Flitigt, leende folk som är värda en bättre lön tycker jag. I sin uppoffring för Buddha, Kungen och Thailand känner de sig som ett folk med samhörighet att "vi är thais" och det ger deras liv en mening och vilja att göra sitt bästa. Så var det även i Sverige innan landet splittrades.
Citera
2020-02-15, 11:07
Medlem
Det florerar rykten om att asiater skulle vara mer utsatta av detta virus pga högra mängd ACE2 protein i lungor mm. Jag antar att detta varit upp här förut men det är ju några sidor att gå igenom.

Vad är Flashbacks uppfattning om sanningshalten i detta? Konspirationsteori eller trovärdigt?
Citera
2020-02-15, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag håller med - dessa ställen är viktiga att följa - och även båten Diamond Princess.
Hur går det i Japan - jag hittar uppgifter om 285 smittade på skeppet men 337 smittade i Japan (inklusive skeppet). Där är ett stort glapp - som skulle betyda att det skulle vara 52 smittade i Japan? Det är i så fall, betydligt fler än jag hittills läst.
Läste också om dödsfallet - att både hon som dog och att en läkare också var smittad på samma sjukhus. Hade han blivit smittad av henne? Och hennes svärson, taxiförare, testades positivt i förrgår.

Just nu verkar Japan vara inne i något kritiskt läge!

Wikipedia delar upp båten och Japan i olika rader. Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_outbreak är det 285 sjuka på båten och 52 smittade i Japan, ja.
Citera
2020-02-15, 11:09
Medlem
Ser nu att USA tänker evakuera sina medborgare från skeppet.
380 personer evakueras redan i morgon. Och flygs tillbaka till USA.
Mycket bra tycker jag för dom tycks smitta varandra ombord.
Dom som är kvar kommer nog vilja komma hem också. Cirka 3000 kvar ombord.

https://video.i24news.tv/details/_6132778190001
Citera
2020-02-15, 11:09
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag är mer orolig för de som visar nästintill obefintliga symtom, de lär smitta mer.

Ja, absolut. Det mörkertalet kan vara enormt stort.

Vi får räkna med att hela befolkningen åker på detta. Med lite flyt så kommer regeringens vanliga naivitet och flathet att rädda oss - om vi alla får en tidig version av viruset och sedan blir immuna mot det riktigt jobbiga muterade viruset.
Citera
2020-02-15, 11:11
Medlem
En död i Frankrike enligt Omni.

Edit: 80-årig kinesisk turist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in