2020-02-13, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Varför överhuvudtaget besöka vården för influensa och förkylning (och Corona) det finns väl inget botemedel för det, man riskerar bara att bli ännu sjukare av andra patienter istället.

Man ringer 1177 och ber dem avgöra om en ambulans framförd av folk i Hazmat skall hämta dig när man blir för sjuk. Dock så kommer det inte att vara lika "smärtfritt" som i Kina att isolera sig, vi har inte alls lika utvecklade hemkörningstjänster som de har. Mediciner, mat och annat måste man ju få hemlevererat så det vill till att man har släktingar och bekanta som kan lämna påsar med mat och medicin utanför dörren/ute på gården.
Citera
2020-02-13, 16:15
Medlem
Svensk sjukvård är så jävla dåligt rustad för ett coronautbrott.
Senast redigerad av frokenoken 2020-02-13 kl. 16:17.
Citera
2020-02-13, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Man måste dessutom ta fenomenet med superspridare i resonemanget.
Självklart. Jag räknade dock in dessa också, även om de gör det så mycket svårare att lyckas med att stänga in smittan.
Citera
2020-02-13, 16:16
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Man ringer 1177 och ber dem avgöra om en ambulans framförd av folk i Hazmat skall hämta dig när man blir för sjuk. Dock så kommer det inte att vara lika "smärtfritt" som i Kina att isolera sig, vi har inte alls lika utvecklade hemkörningstjänster som de har. Mediciner, mat och annat måste man ju få hemlevererat så det vill till att man har släktingar och bekanta som kan lämna påsar med mat och medicin utanför dörren/ute på gården.

Där tror jag dock att vi i Sverige står ganska väl rustade med infrastruktur och medel. Vi kan eneklt pilla ihop en app där folk loggar var de bor och vad de behöver så kan utkörning ske. De som får det svårt är nog äldre i skogen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Självklart. Jag räknade dock in dessa också, även om de gör det så mycket svårare att lyckas med att stänga in smittan.
Ja. Den faktorn gör det notoriskt svårt att räkna på R0 på det här tidiga stadiet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vietnam har ett lite problematiskt läge. Relativt avlångt land med mycket landsbyggd och stora delar av landet är jävligt svårframkomligt. Blir inte lätt om det sker ett medelstort utbrott där.
Ja, amerikanerna upptäckte det för drygt 50 år sedan.

Risken är stor att det är ett medelstort utbrott på gång redan.
Citera
2020-02-13, 16:17
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Varför överhuvudtaget besöka vården för influensa och förkylning (och Corona) det finns väl inget botemedel för det, man riskerar bara att bli ännu sjukare av andra patienter istället.

Håller helt med. Varför går man inte ut med typ följande information:
Om du har symptom som xxx kontaktar du 1177 och agerar enligt deras instruktioner.
Stanna i hemmet och undvik att vara i samma rum som övriga familjemedlemmar. Besök ej vårdcentral eller sjukhus. Vid akuta andningsbesvär kontakta 112
.

Typ så.

Processen borde sedan vara att man skickar ut ett provtagningskit till den misstänkt sjuke som sedan tas in för analys.

Visar sig provet positivt hämtas patienten med ambulans samtidigt som familjen testas osv.
Citera
2020-02-13, 16:17
Medlem
Redas avatar
Citat:
Jo men om du varit på en akutmottagning de senaste åren så vet du vilket klientel som bor där. Många behöver tolk och har långt under svensk normalbegåvning.
Citera
2020-02-13, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Är du fortfarande av åsikten att detta är inget att vara bekymrad över?

Bekymrad med inte panikslagen är väl det som jag sagt, jag känner ingen oro så länge kolumnen för smittade i Sverige visar 1, men går det upp raskt så är det stabsläge i mitt hem.
Citera
2020-02-13, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Där tror jag dock att vi i Sverige står ganska väl rustade med infrastruktur och medel. Vi kan eneklt pilla ihop en app där folk loggar var de bor och vad de behöver så kan utkörning ske. De som får det svårt är nog äldre i skogen.

Kanske, vi får se. Jag är dock orolig för att det inte finns nog med taxibilar (eller vilka nu som skall leverera) för att hantera ett större utbrott. Och hur skall kostnaderna hanteras mm.

Jag tror att FHM, sjukvården och framförallt REGERINGEN har en hel del som de måste tänka på nu. Man måste ha någon form av undantagslagar/tillfälliga lagändringar som gör att hemkörningstjänster mm kan göras med rutavdrag åtminstone (troligen svårt med RUT, men på något sätt så måste samhället hantera detta). Bara för att ge ett exempel på vad som behövs.
Citera
2020-02-13, 16:22
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Håller helt med. Varför går man inte ut med typ följande information:
Om du har symptom som xxx kontaktar du 1177 och agerar enligt deras instruktioner.
Stanna i hemmet och undvik att vara i samma rum som övriga familjemedlemmar. Besök ej vårdcentral eller sjukhus. Vid akuta andningsbesvär kontakta 112
.

Typ så.

Processen borde sedan vara att man skickar ut ett provtagningskit till den misstänkt sjuke som sedan tas in för analys.

Visar sig provet positivt hämtas patienten med ambulans samtidigt som familjen testas osv.
Hoppas du mailar ledande politiker/sjukvård om idén, för dom kan inte tänka själva.
Citera
2020-02-13, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Det är troligen tvärtom så att en massa vanliga influensafall och förkylningar nu söker upp och belastar sjukvården i onödan på grund av rädslan för Corona.

Nä, det tror jag inte. Inte pga ett bekräftat fall. Börjar det spridas så sure, men nu lär det inte vara fler än vanligt som söker i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in