2020-02-15, 09:46
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Fantastiskt! Vilket samarbete!
Det blir spännande att se vad det är de
försöker dölja.

Jag lämnar gärna ett bidrag till @Puttenot.
Och stort tack till ”scannaren”

Jag vill också se vad det är man försöker mörka. Nu ska vissa delar av FUP som jag egentligen tänkt skumma över istället lusläsas!
Citera
2020-02-15, 09:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Vet inte om jag förstår hur du menar helt.. Men det är ju DNA alltihop precis som du säger; hennes på skorna (blod) och hans på kjolen (sperma).
Att de uttryckligen skiljer på hans besudlingar som sperma och DNA tolkar jag som att spåren på ringen är av annan sort, typ hudavskrapningar. Det framgår ju att hon hade avvärjningsskador, vilket brukar gälla händerna. Men bara min gissning!

Jag förstår , jag är otydlig.
Vad jag tänkte var att det skulle kunna vara så att det är både DNA och blod på skorna (möjligen) med tanke på att man valt att kategorisera skorna på det sättet.

Men jag tror inte att vi före rättegången får besked om det. Om inte någon media uttryckligen skriver det efter att ha läst NFc.s rapoport i FUP.

Allt är DNA, men det är skillnad om det är hudavlagringar från L*ena på sulorna (för att han t ex har gått i hennes hall) mot att det är blodrester på ovansidan av skorna (som definitivt är svårare att förklara).

Du kan absolut ha rätt i din gissning. Jag funderade mest och ville visa hur de delade upp det. Snart får vi veta.
Citera
2020-02-15, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
Intressant, jag tolkade det som att hon ville lämna Stefan men att hon fattade att han hade motiv till att döda henne och därför inte tog avgörande steg

Hon var klok nog att förstå att hon måste ta det försiktigt med honom. Därför försökte hon hålla en vänskaplig relation mellan dem, t.o.m. bjuda in till fika för att prata om saken som normala vuxna. Det är mina tankar.
Citera
2020-02-15, 09:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
https://www.na.se/artikel/grannarna-i-hjarsta-efter-atalet-hoppas-nu-bara-det-ar-ratt-person-de-gripit

Tre tanter med grått hår har svårt att förstå detta. Det kan jag också förstå, de har sannolikt varken levt med honom, haft sex med honom eller tävlat i GC.

Det tar sin goda tid att genomskåda personer med sociopatiska drag. De är ofta charmiga och hjälpsamma. I alla fall om de kan tjäna något på det...

De jag känner som själva känner SD hade lite svårt att tro att det var han först med. I alla fall första veckorna. Men sen vände det snabbt...

Tack!

Nu har jag fixat prenumeration på NA (för 8 kr/mån i två månder!!), så nu kan jag följa fallet bättre.

Läste också detta mycket viktiga:

"– Jag brukar gå här med min hund, säger hon och sveper med armen bort mot stängslet där kroppen hittades.

– Jag gick förbi någon dag efter hon försvann. Jag kände en konstig lukt och ringde polisen och berättade, men det var ingen som tog det på allvar.
"

Va?

Det är ju helt galet!!
Kanske de tänkte att de hade sökt med hund redan innan? Eller hur sjutton tänkte de?

Jag vet att när en försvunnen person hade varit borta en tid, hade det ringt in någon i närområdet där personen hade setts senast. De hade känt liklukt. Polisen åkte dit och kollade, med hundar och hittade så småningom ett avlidet djur (om jag minns rätt).

Vad fick polisen att inte kolla upp detta, när L*ena bara hade varit försvunnen i några dagar???
Citera
2020-02-15, 09:58
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!

Nu har jag fixat prenumeration på NA (för 8 kr/mån i två månder!!), så nu kan jag följa fallet bättre.

"– Jag brukar gå här med min hund, säger hon och sveper med armen bort mot stängslet där kroppen hittades.

– Jag gick förbi någon dag efter hon försvann. Jag kände en konstig lukt och ringde polisen och berättade, men det var ingen som tog det på allvar.
"

Va?

Det är ju helt galet!!
Kanske de tänkte att de hade sökt med hund redan innan? Eller hur sjutton tänkte de?

Jag vet att när en försvunnen person hade varit borta en tid, hade det ringt in någon i närområdet där personen hade setts senast. De hade känt liklukt. Polisen åkte dit och kollade, med hundar och hittade så småningom ett avlidet djur (om jag minns rätt).

Vad fick polisen att inte kolla upp detta, när L*ena bara hade varit försvunnen i några dagar???

I det fallet du beskriver var det en försvunnen person. I detta fall var det en bortrövad.

Det förstörde mycket tror jag att de arbetade utefter att brottet var människorov och inte försvunnen person.
Citera
2020-02-15, 09:59
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Tack!

"

Va?

Det är ju helt galet!!

För att de inte visste vem som ansvarade för beslut när dåvarande chefen PS hade åkt på semester?
Citera
2020-02-15, 10:03
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag vill också se vad det är man försöker mörka. Nu ska vissa delar av FUP som jag egentligen tänkt skumma över istället lusläsas!

Ja, jag tänker att det måste ju bara vara
bra att människor som känner/kände SD
och LW IRL läser FUP.

De kan se om polis och åklagare har
dragit fel slutsatser om något och de
kanske har ytterligare info att bidra med,
som de trott att någon annan redan gjort.

Om SD och LW sagt olika saker till olika
personer så kan det också komma fram
när folk läser FUP.

Det ska bli så skönt att äntligen få veta
istället för att gissa och spekulera.
Och jag har inga problem med att göra
en pudel 🐩 men först vill jag läsa
konversationerna mellan SD och LW.
Citera
2020-02-15, 10:09
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Ja, jag tänker att det måste ju bara vara
bra att människor som känner/kände SD
och LW IRL läser FUP.

De kan se om polis och åklagare har
dragit fel slutsatser om något och de
kanske har ytterligare info att bidra med,
som de trott att någon annan redan gjort.

Om SD och LW sagt olika saker till olika
personer så kan det också komma fram
när folk läser FUP.

Det ska bli så skönt att äntligen få veta
istället för att gissa och spekulera.
Och jag har inga problem med att göra
en pudel 🐩 men först vill jag läsa
konversationerna mellan SD och LW.

Det finns ingenting i stämningsansökan som motsäger det du och jag trott.

Att förhållandet var destruktivt med ömsesidiga hot och krav. Att Lena ville mer i början men SD ville återgå till familjen. Slutligen ville LW inte mer men då blev SD arg när han förlorat båda kvinnorna i sitt liv.

Vad ska du göra pudel av hade du tänkt? 😊
Citera
2020-02-15, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
För att de inte visste vem som ansvarade för beslut när dåvarande chefen PS hade åkt på semester?
En oerhört dåligt skött polisutredning i början sedan blev det bättre.
Citera
2020-02-15, 10:11
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag har en snubbe i tråden som har teknik att skanna in luntan. Seriöst. Han åkte ut i kylan igår för en veckâ . @Puttenot får hem den och jag kan förmedla kontakt mellan dessa.
Det är fantastiskt.

Det blir också en lärdom för olika domstolar i framtiden.
Om de ser att de inte kan begränsa offentlighetsprincipen genom att bara lämna ut papperskopior så kanske de slutar med det oskicket och inser att digitala kopior är vad som gäller.

När och hur blir det preliminära beslutet om papperskopior ett permanent beslut?

Om alltför mycket (hela dokument) är sekretessade utan synbar anledning så hoppas jag att någon överklagar sekretessmarkeringarna. Däremot är det helt rimligt att obduktionsbilder, obduktionsrapporter och liknande är helt sekretessade.

Finns det något sätt att lämna bidrag till kostnaden utan att avslöja vem man är?
Citera
2020-02-15, 10:16
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Tack!

"

Va?

Det är ju helt galet!!

Nu äntligen så vågar folk börja prata.
Det blir spännande att se vad som kan
krypa fram.
Citera
2020-02-15, 10:16
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Tack!

"

Va?

Det är ju helt galet!!

Hur är det möjligt att bara gå förbi om man känner en konstig lukt?
Ville inte hunden dra åt det hållet?
Jag kan förstå om man inte vill upptäcka en död kropp men skulle nog själv ha gått aningen närmare för att i alla fall se vad det var.
Man behöver ju inte gå alldeles inpå för att se alla obehagliga detaljer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in