2020-02-14, 12:55
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Inget möte eller tilltal med GM som Lisbet minns. Att hon skulle hållt tyst om det är orimligt.

Nej, det kanske var så att GM sa nåt till OP som hon inte hörde. Hon kanske märkte att hennes make blev orolig över något från ungefär reklampelaren och framåt.

Vi vet ju inte, varken du eller jag. Men av vittnena uppfattar jag något skumt nära reklampelaren.

Det ruggiga kan vara kopplat endast till skotten.
Citera
2020-02-14, 12:58
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Men det har ju inte med åklagaren i PU att göra o sen är det antagligen inte av betydelse så de tyckte väl det räckte med det de gjort.

Om Kegö och Barrling hävdar att mördaren var något slags
sovjetisk knarklangare så har det väl koppling till
åklagaren i PU, om vi nu förutsätter att denne utreder mordet.

Vad jag vet så anser sig Kegö och Barrling fortfarande
ha något att berätta och att detta blockeras av Wallströms
agerande i form av ett regeringsbeslut 1990 som
fortfarande tillämpas.
Citera
2020-02-14, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor

fortfarande tillämpas.

Jag menade såklart att släppa på sekretessen för Kegö o Barrling. Det är inte på PU:s bord.
Citera
2020-02-14, 13:19
Medlem
Citat:

fortfarande tillämpas.

Kegö och Barrling ska ha blivit förhörda 2016.

"Namnet på en ny misstänkt Palme-mördare har lämnats över till polisen.

Expressen kan avslöja att förhör nu hållits med de tidigare Säpo-männen Walter Kegö och Jan-Henrik Barrling.

Efter klartecken från Säpo överlämnades deras hemligstämplade material till Palme-gruppen under ett sju timmar långt förhör förra veckan.

– Vi måste analysera detta nu, säger Dag Andersson, spaningsledare i Palmegruppen."

https://www.expressen.se/nyheter/sapoman-pekar-ut-olof-palme-mordare/
Expressen 12 juni 2016
Citera
2020-02-14, 13:27
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Kan du förlika dig med tanken att GM, vid Grand, inväntade LOP från östra sidan av Sveavägen och gick snett bakom dem fram till deras sneddning över Sveavägen varefter han gick rakt bakom LOP.
Fauzzi mötte dem och såg GM gående efter. Inga andra kända vittnen finns från Sveavägens östra sida före Skandiahuset??!

Scenariot du hänvisar till innebär att vi måste bortse från Inge Morelius vittnesmål. Det är visserligen behäftat med många svagheter men samtidigt är han den ende som har översikt över hela mordplatsen. Dessutom finns bankomatkvittot som visar att han stått i korsningen ett par minuter före MOP. Jag är inte bekväm med att helt bortse från honom.
Citera
2020-02-14, 13:41
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Kegö och Barrling ska ha blivit förhörda 2016.

"Namnet på en ny misstänkt Palme-mördare har lämnats över till polisen.

Expressen kan avslöja att förhör nu hållits med de tidigare Säpo-männen Walter Kegö och Jan-Henrik Barrling.

Efter klartecken från Säpo överlämnades deras hemligstämplade material till Palme-gruppen under ett sju timmar långt förhör förra veckan.

– Vi måste analysera detta nu, säger Dag Andersson, spaningsledare i Palmegruppen."

https://www.expressen.se/nyheter/sapoman-pekar-ut-olof-palme-mordare/
Expressen 12 juni 2016

Innebär detta att det är en öppen fråga om det är förundersökningssekretess
eller regeringsbeslut som blockerar publicering?
Citera
2020-02-14, 13:50
Medlem
Citat:
Innebär detta att det är en öppen fråga om det är förundersökningssekretess
eller regeringsbeslut som blockerar publicering?

Jag tror/gissar att man undersökt materialet men inte går ut med någon information vad man kommit fram tiil.

Jag tror/ gissar att samma sak gäller Skandiamannen.

Man vet ju inte vad PU håller på med just nu, kanske har de något annat som man tycker är mera intressant.
Senast redigerad av Sumer 2020-02-14 kl. 14:16.
Citera
2020-02-14, 14:09
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag tror/gissar att man undersökt materialet men inte går ut man någon information vad man kommit fram tiil.

Jag tror/ gissar att samma sak gäller Skandiamannen.

Man vet ju inte vad PU håller på med just nu, kanske har de något annat som man tycker är mera intressant.

Principiellt är det viktigt var bollen ligger. Holmérs förordnande som
förundersökningsledare var också diskutabelt. Allmänheten har rätt
att veta det som är av allmänt intresse och inte stör utredningen.
Genom att blanda ihop begreppen kan besvärlig information
mörkläggas.
Citera
2020-02-14, 14:40
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Vet du om vi kan förvänta oss något utöver det "vanliga" om två veckor?
Nej, det är svårt att säga när.
Citera
2020-02-14, 14:54
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej, det är sant. Även när det gäller en konspiration är det bitar som inte stämmer. För mig är mördarens väg till Dekorimahörnan en springande punkt där jag idag vet lika lite som för 30år sedan . Varenda uns av info om detta skulle vara värdefullt. Bara att jobba vidare.

Om det är en grupp, stör det mig jävligt mycket, att det inte är ett mord som följer Palmes rutinmässiga rörelsemönster. Ingen kan på något sätt komma på idén att Palme kommer vara där och då genom hans vanor. Ingen koppling till det alls.

Det betyder att man måste ha bevakning vid bostaden. Men, Palme kommer ensam hem efter 18, händer inget då. Han går hemifrån 20.30 inget händer då heller.

Det finns inget som på ett godtagbart sätt visar att LOP var avlyssnade, dvs att ingen kan veta förrän ca 20.30 att Palme kommer gå ut alls den kvällen.
Dvs att då måste någon bevaka bostaden, men, då inget har framkommit att någon ondsint grupp har koll ifrån någon intilliggande byggnad. Och det är kallt, vem vill stå ute och kolla OM Palme ens kommer komma ut, och trots att han gör det inte agera?

Det är ett störande moment.
Citera
2020-02-14, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Intressanta tankar. Om man tar Lisbeths uttalande om borderline på allvar kan man anta att Lisbeth associerar till det antingen av skälet att GM påminde henne om någon med denna diagnos eller att GM sa något som fick henne att tänka på det. Det troliga är nog i så fall att han faktiskt sa något.
Humörsvängningar är något utmärkande för borderline som ju går under benämningen emotionellt instabilt personlighetssyndrom. Det skulle kunna tyda på att GM inleder en "konversation" på ett vänligt sätt för att sen tvärvända och uppträda aggressivt, alltså innan han skjuter. Eller att den aggressiva delen bara består av skjutandet.

4.22 säger LP att uppgifter läcker ut omedelbart till media. Hon pekar ut en polisman på Sabb. Kan detta vara Rimborn?
Vilka uppgifter är det som läcker?
Vems uppgifter är det som går till rikslarmet om 2 gm?
Är det Rimborns uppgifter eller är det någon annan?

Alla dessa uppgifter kastas när HH och Ulf Dahlsten kommer in i bilden samt att LP får någon form av munkavle.
https://youtu.be/I_QQZMK_dA0
Citera
2020-02-14, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Om det är en grupp, stör det mig jävligt mycket, att det inte är ett mord som följer Palmes rutinmässiga rörelsemönster. Ingen kan på något sätt komma på idén att Palme kommer vara där och då genom hans vanor. Ingen koppling till det alls.

Det betyder att man måste ha bevakning vid bostaden. Men, Palme kommer ensam hem efter 18, händer inget då. Han går hemifrån 20.30 inget händer då heller.

Det finns inget som på ett godtagbart sätt visar att LOP var avlyssnade, dv
s att ingen kan veta förrän ca 20.30 att Palme kommer gå ut alls den kvällen.
Dvs att då måste någon bevaka bostaden, men, då inget har framkommit att någon ondsint grupp har koll ifrån någon intilliggande byggnad. Och det är kallt, vem vill stå ute och kolla OM Palme ens kommer komma ut, och trots att han gör det inte agera?

Det är ett störande moment.

Tycker du avfärdar en avlyssning av bostaden för lätt.
Vi vet redan hur lätt en avlyssning av en kabelburen telefon var när det begav sig.
Att man undersökt lägenheten är i sig inget bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in