2020-02-14, 15:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Om det är en grupp, stör det mig jävligt mycket, att det inte är ett mord som följer Palmes rutinmässiga rörelsemönster.
Det kan vara så enkelt som att patsy/ies måste vara på plats, eller att optimera antalet potentiella flyktvägar, eller ...

Citat:
Ingen kan på något sätt komma på idén att Palme kommer vara där och då genom hans vanor. Ingen koppling till det alls.
Instämmer. Här måste nog bevakning, insider, radio och/eller teleavlyssning förmodligen använts.

Är det orimligt, menar du?

Citat:
Det betyder att man måste ha bevakning vid bostaden.
Här finns det ju vittnesuppgifter som tycks styrka att så var fallet.

Citat:
Men, Palme kommer ensam hem efter 18, händer inget då. Han går hemifrån 20.30 inget händer då heller.
Se ovan. Många rörliga delar.

Citat:
Det finns inget som på ett godtagbart sätt visar att LOP var avlyssnade, dvs att ingen kan veta förrän ca 20.30 att Palme kommer gå ut alls den kvällen.
Finns det något som på ett godtagbart sätt visar att LOP inte var avlyssnade? Är det inte istället så att det är den rimliga utgångspunkten, givet OP's person?

Citat:
Dvs att då måste någon bevaka bostaden, men, då inget har framkommit att någon ondsint grupp har koll ifrån någon intilliggande byggnad. Och det är kallt, vem vill stå ute och kolla OM Palme ens kommer komma ut, och trots att han gör det inte agera?
Att lönnmörda en internationell statsman är nog lite viktigare än lite "kyla", tror du inte det?

Citat:
Det är ett störande moment.
Nej. Det är däremot ett störande moment att det finns individer som målar upp en mängd inbillade faktorer som stöd för sin egen pet theory, i bästa fall.

I värsta fall? Ptja ...
Citera
2020-02-14, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
4.22 säger LP att uppgifter läcker ut omedelbart till media. Hon pekar ut en polisman på Sabb. Kan detta vara Rimborn?
Vilka uppgifter är det som läcker?
Vems uppgifter är det som går till rikslarmet om 2 gm?
Är det Rimborns uppgifter eller är det någon annan?

Alla dessa uppgifter kastas när HH och Ulf Dahlsten kommer in i bilden samt att LP får någon form av munkavle.
https://youtu.be/I_QQZMK_dA0

Det var ju Rimborns uppgifter som låg till grund för rikslarmet så det finns väl ingen anledning att anklaga Rimborn för att läcka uppgifter angående de två männen eventuellt tillhörande Ustasjarörelsen. Tror inte att han är en person som skulle läcka till pressen.
Kanske är det Christianson hon syftar på, han pratade ju också med henne under natten.
Citera
2020-02-14, 16:11
Medlem
Jag undrar om man skulle kunna bli lite klokare om det släpptes fler vittnesförhör?

Vad tror trådens läsare?

Följde gm efter paret Palme hela vägen från bion?
Kunde gm på något sätt genskjuta paret Palme efter vägen?
Stod gm någonstans runt Dekorima eller Skandiahuset och väntade?
Finns det några andra tänkbara alternativ.

Gm verkar i varje fall inte dragit på sig så stor uppmärksamhet.
Jag har svårt att se en uppjagad Christer P komma ångandes efter paret Palme från bion utan att väcka viss uppmärksamhet.
Citera
2020-02-14, 16:34
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag undrar om man skulle kunna bli lite klokare om det släpptes fler vittnesförhör?

Vad tror trådens läsare?

Följde gm efter paret Palme hela vägen från bion?
Kunde gm på något sätt genskjuta paret Palme efter vägen?
Stod gm någonstans runt Dekorima eller Skandiahuset och väntade?
Finns det några andra tänkbara alternativ.

Gm verkar i varje fall inte dragit på sig så stor uppmärksamhet.
Jag har svårt att se en uppjagad Christer P komma ångandes efter paret Palme från bion utan att väcka viss uppmärksamhet.

That's the million dollar question!😎

Jag har främst 2 alternativ:

1) Följde från trakten kring Grand. Kanske östra trottoaren. Gick obemärkt förbi dem. Tensonmannen?

2) Gick på västra trottoaren och gick över ca 1 minut före skotten. Först då förstod han att de skulle passera Dekorima. Alternativt den ljusgrå bilen från Grand.

CP kan vi helt glömma.
Citera
2020-02-14, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Scenariot du hänvisar till innebär att vi måste bortse från Inge Morelius vittnesmål. Det är visserligen behäftat med många svagheter men samtidigt är han den ende som har översikt över hela mordplatsen. Dessutom finns bankomatkvittot som visar att han stått i korsningen ett par minuter före MOP. Jag är inte bekväm med att helt bortse från honom.

Kanske inte helt bortse ifrån men något ifrågasätta. På morgonen dagen efter säger Inge Morelius i förhöret: "Han ser sedan en man komma upp bredvid dessa båda personer bakifrån".
14 dagar senare säger han att GM måste ha stått och väntat. Då kunde han förmodligen läsa i tidningen att så gick det till.
Citera
2020-02-14, 17:05
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Tycker du avfärdar en avlyssning av bostaden för lätt.
Vi vet redan hur lätt en avlyssning av en kabelburen telefon var när det begav sig.
Att man undersökt lägenheten är i sig inget bevis.

Jag menar mer att en avlyssning rimmar illa med hur det senare utförs.
Citera
2020-02-14, 18:06
Medlem
Bacchus94s avatar
Någon som har köpt Borgnäs nya bok (utkom i går)? Antar att den inte finns att köpa som e-bok ännu?
Citera
2020-02-14, 18:12
Avslutad
Citat:
Nej, det är sant. Även när det gäller en konspiration är det bitar som inte stämmer. För mig är mördarens väg till Dekorimahörnan en springande punkt där jag idag vet lika lite som för 30år sedan . Varenda uns av info om detta skulle vara värdefullt. Bara att jobba vidare.

En tanke:
Genomsökte polisen inuti arbetsbarackerna som stod i flyktvägen efter mordet? Skulle en spanare/knarkspanare/GM kunnat vänta inuti och sen gått ut till Dekorima på given signal(walkie-talkie, handsignal) från en bevakargrupp på endera sidan Sveavägen?

Då dyker ju GM plötsligt upp på mordplatsen ur tomma intet.

(Baracken/erna olåsta, uppbrutet, nåt kvarglömt som ledtråd)

Långsökt? Javisst. Men det kan ha funnits spanare för annan verksamhet i området som utnyttjat dessa.
Citera
2020-02-14, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bacchus94
Någon som har köpt Borgnäs nya bok (utkom i går)? Antar att den inte finns att köpa som e-bok ännu?

"Han visar att också privata omständigheter som kan ha varit avgörande negligerats, att viktiga uppgifter om förspelet till mordet hållits dolda och att Olof och Lisbeth Palme tycks ha varit på väg mot ett hemligt, icke-officiellt möte denna sena vinterkväll - utan livvakter."

Intressant att veta hur mycket han vet om detta, så det inte bara är spekulation.
Citera
2020-02-14, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
"Han visar att också privata omständigheter som kan ha varit avgörande negligerats, att viktiga uppgifter om förspelet till mordet hållits dolda och att Olof och Lisbeth Palme tycks ha varit på väg mot ett hemligt, icke-officiellt möte denna sena vinterkväll - utan livvakter."

Intressant att veta hur mycket han vet om detta, så det inte bara är spekulation.

Titeln är "Olof Palmes sista steg - I sällskap med en mördare"
Kan inte nog uttrycka hur glad jag blir. Har sysselsatt mig med att söka stöd för att OP var där han var för att det var där han skulle vara, som skrev jag häromdan. Det tror jag är sanningen.
Kanske kan Borgnäs bidra med några pusselbitar - eller rentav den troliga sanningen. It's a good time to be alive
Citera
2020-02-14, 19:44
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Nej, det är sant. Även när det gäller en konspiration är det bitar som inte stämmer. För mig är mördarens väg till Dekorimahörnan en springande punkt där jag idag vet lika lite som för 30år sedan . Varenda uns av info om detta skulle vara värdefullt. Bara att jobba vidare.

Ja, det är en avgörande punkt.

Logiken säger att en GM följer efter sitt offer när det inte sker utefter känt rörelsemönster. Att invänta sitt offer kräver medhjälpare eller kännedom i rörelsemönster. Det andra kan vi utesluta.

Det som stör mig är också att en grupp förlitar sig så mycket på slumpmässiga faktorer.
Senast redigerad av PeoFallmo 2020-02-14 kl. 19:49.
Citera
2020-02-14, 19:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det här tycker jag är lite intressant. Vi skrev nyligen om detta. Vi är flera som upptäckt att det i vittnesmål finns antydningar om att något oklart inträffade sekunderna före mordet ungefär i höjd med reklampelaren eller strax söder om den.

Någon form av kontakt mellan GM och OP? Inte en aning om vad som hände förstås men jag upplever ändå att just denna korta sträcka mellan reklampelaren och mordplatsen är höljd i dunkel.

AD talar om samtal. AB talar om samtalande sällskap. IM säger att "det är något med den där jävla reklampelaren, om de mötte?"

Inte ett mötesscenario a la Gunnar Wall. Nej ett oväntat encounter som fick paret Palme - eller kanske bara OP - att reagera.

En hypotes är att GM stod lite norr om entrén när paret Palme kom gående och att de tre då kom nära varandra av någon okänd anledning.

Kan då GM ha sagt något? Eller upplevde paret Palme honom som så obehaglig att de skyndade på stegen och då började han gå parallellt med dem vilket borde ha fått OP att bli orolig?

Jag håller med dig om att - åtminstone i de mordutredningar jag brukar studera på tv och i tidningar/böcker - det är rätt vanligt att polisen håller inne med information från mordplatsen just för att kolla om de förhör rätt person.

En given tanke är ju hur de kan avgöra om någon som erkänner talar sanning eller inte?

I de flesta fall är det säkert enkelt att snabbt städa undan uppenbara dårar. Men inte i alla.

Av 100 kanske det finns 3-4 som är lite oklara. Och då kan det vara bra att kunna ställa detaljerade kontrollfrågor.

Min magkänsla är att den som skulle kunna bringa klarhet i frågan är död, nämligen OP. Den andre vill inte berätta eftersom det var han som sköt.

LP talar om borderline och det kan vara ett intryck från "mötet vid reklampelaren". Vid mordplatsen gick allt så fort och hon såg inte GM tillräckligt länge för att kunna avgöra det. Tror jag.

Fullständigt osannolikt att man sitter på fakta att det förekom ett samtal mellan GM och LOP. Det har varit två rättegångar, det hade kommit fram.

Lisbets snack om borderline är bara strunt. Hon baserar det mer på hennes fördomar om statsmannamördare. Sen kan jag tycka det är konstigt att här gör kopplingen "borderline = tål inte bli avsnäst". Borderline innebär ju så mycket mer än det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in