2020-02-14, 14:14
Medlem
st33rs avatar
Jag har BT hörlurar på mig kanske 5 timmar per dag.
Ibland slås jag av tanken : kommer framtiden utvisa att jag är en sån som på 40-talet åkte på hälsoresor för att bada i radioaktiva källor.. dvs finns det forskning som visar att jag grillar min egen hjärna med bluetooth-strålar?? Eller är forskarvärlden överens det e ofarligt?
Citera
2020-02-14, 14:18
Medlem
r9Q8jRqe3s avatar
Det finns ingenting forskare är överens om förutom sådant som främjar en politisk agenda.
Citera
2020-02-14, 14:19
Medlem
det kallas för mikrovågsstrålning. om det finns forskning som visar att den skulle vara ofarlig så är den sponsrad av industrin som tjänar pengar på den. går alltså ej att lita på. vilket är anledningen bakom Schweiz stoppande av utbyggnaden av 5G.

att du ens frågar tycker jag är intressant. får man fråga varför?
Citera
2020-02-14, 14:22
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
det kallas för mikrovågsstrålning. om det finns forskning som visar att den skulle vara ofarlig så är den sponsrad av industrin som tjänar pengar på den.

Medan studierna som visar att det är farligt är sponsrade av företag som tjänar pengar på att sälja placebo till strålningsrädda.

I korthet, inga studier går att lita på.
Citera
2020-02-14, 14:29
Medlem
st33rs avatar
Citat:
det kallas för mikrovågsstrålning. om det finns forskning som visar att den skulle vara ofarlig så är den sponsrad av industrin som tjänar pengar på den. går alltså ej att lita på. vilket är anledningen bakom Schweiz stoppande av utbyggnaden av 5G.

att du ens frågar tycker jag är intressant. får man fråga varför?
För det "känns som det borde vara skadligt" att ha en billig sändare tryckt mot tinningarna 5 timmar om dagen.

Men jag kan ju inte bara gå efter min ej underbyggda känsla. Har har ju full 4g var jag än är inne som ute, och wifi inne. Och så bluetooth på huvudet då.

Man tycker ju att strålningsinfrastrukturer inte skulle byggts så stort av samhället om det fanns minsta tvekan. Men jag vet inte hur forskningen ser ut.
Citera
2020-02-14, 14:29
Medlem
Bongomans avatar
Strålningen är så låg att den med svårighet går igenom epidermis. Effekten är så låg att det krävs 50000 headset för att värma en kopp kaffe. Möjligen att den kan värma upp 10 celler i ditt öra till en tiondels grad över omgivningen men inte ens det är klarlagt.
Citera
2020-02-14, 14:36
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r9Q8jRqe3
Det finns ingenting forskare är överens om förutom sådant som främjar en politisk agenda.
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Medan studierna som visar att det är farligt är sponsrade av företag som tjänar pengar på att sälja placebo till strålningsrädda.

I korthet, inga studier går att lita på.

Vad som anses vara rätt enligt "vetenskapen" bygger väl inte på enstaka studier utan på att massa oberoende forskare gör massa olika studier runtom i världen och sen bekräftar eller kritiserar andras studier. När det blivit så många studier att man kan göra översikter bodde man kunna se konsensus

Min fråga är: finns en sådan konsensus ?

Då menar jag att de flesta anser det. Man kan alltid gräva fram enstaka exempel som säger motsatsen till det mesta, men det är totalt irrelevant om det Uppnåtts en stor mängd av varandra oberoende studier.

Om du påstår att alla forskning är kontrollerad av lobbygrupper och industrin , att man inte kan lita på forskning alls , så är du en foliehatt.
Senast redigerad av st33r 2020-02-14 kl. 14:41.
Citera
2020-02-14, 14:36
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Strålningen är så låg att den med svårighet går igenom epidermis. Effekten är så låg att det krävs 50000 headset för att värma en kopp kaffe. Möjligen att den kan värma upp 10 celler i ditt öra till en tiondels grad över omgivningen men inte ens det är klarlagt.

Men du är det verkligen värmen som TS är orolig för, alltså att värmen ska göra honom skada?

Hur många cigg krävs innan lungcancer, hur många kg socker behövs innan iabetes, hur många fallskärmshopp behövs innan den till slut inte vecklar ut sig, hur många freebase hopp behövs innan det går åt helvete... Och så vidare.... risken tror jag ökar desto mer man har det inpå sig.. Likadant med parfymer, fel mat, fel mediciner... Till slut får man åkommor som cancer och annat piss som visar sig på det ena eller andra viset.. och ingen kan peka EXAKT på vad det var som gjorde det...

Jag tror att desto mer återhållsam man är kring "strålning", parfymer och annat som vissa är allergiska mot... desto bättre klarar man sig.
Citera
2020-02-14, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
För det "känns som det borde vara skadligt" att ha en billig sändare tryckt mot tinningarna 5 timmar om dagen.

Men jag kan ju inte bara gå efter min ej underbyggda känsla. Har har ju full 4g var jag än är inne som ute, och wifi inne. Och så bluetooth på huvudet då.

Man tycker ju att strålningsinfrastrukturer inte skulle byggts så stort av samhället om det fanns minsta tvekan. Men jag vet inte hur forskningen ser ut.

tja, strålningen går rakt igenom huden. det synliga spektrat av elektromagnetisk strålning har vi pigment i huden som skyddar oss från att den går in i kroppen. inte så med mikrovågor.

du kan gott gå på känsla. men det finns en hel del att läsa också. och folk att lyssna på.

tyvärr är det mycket som görs i samhället som inte tar hänsyn till folkets bästa. vem bestämde att vi har behov för trådlös teknik överhuvudtaget? vem tjänar på det, eller ens har glädje av det?

det finns forskning som visar att det är långt ifrån ofarligt att utsättas för mikrovågsstrålning. speciellt digitalt pulsad sådan.

en intressant sak att ta reda på är hur stor den naturliga bakgrundsstrålningen (av mikrovågstrålning) är, jämfört med den de flesta av oss numera ständigt utsätts för.
Citera
2020-02-14, 14:39
Medlem
Citat:

du är en idiot. strålningen går med lätthet igenom huden, och väggar etc. det är därför den används som den gör.
Citera
2020-02-14, 14:55
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
du är en idiot. strålningen går med lätthet igenom huden, och väggar etc. det är därför den används som den gör.

Om du inte lärt dig hur en mikrovågsugn fungerar så kan du lägga ner här och nu.

Men till alla andra kommer en lektion.

Mikrovågor (2,4 GHz) är den frekvens som vatten absorberar bäst. Den går igenom, med vissa svårigheter, torra material som gips och plast. Fuktiga material som trä, löv, kött och en vattenfylld kopp, inte så bra. Sist jag kollade var människan 60 % vatten. Huden är ganska torr de översta hundradelarna av en millimeter men sedan blir det blött. En mikrovågsugn har 750 W effekt, ett headset ungefär 20 mW. Lite skillnad.

Så nu utmanar jag dig, hitta bevis för att strålningen från ett headset kan påverka hjärnans celler efter att ha passerat örat, skallbenet och hjärnhinnan. Jag vill se dina bevis för att headsetet skapar strålning som kan påverka cellerna på ett annat sätt än uppvärmning dessutom. Alltså att det skulle avge joniserande strålning. För även om man är så korkad att man stoppar in en katt i mikron betyder det inte att den får cancer, den blir bara väldigt varm.
Citera
2020-02-14, 15:03
Medlem
Citat:
Om du inte lärt dig hur en mikrovågsugn fungerar så kan du lägga ner här och nu.

Men till alla andra kommer en lektion.

Mikrovågor (2,4 GHz) är den frekvens som vatten absorberar bäst. Den går igenom, med vissa svårigheter, torra material som gips och plast. Fuktiga material som trä, löv, kött och en vattenfylld kopp, inte så bra. Sist jag kollade var människan 60 % vatten. Huden är ganska torr de översta hundradelarna av en millimeter men sedan blir det blött. En mikrovågsugn har 750 W effekt, ett headset ungefär 20 mW. Lite skillnad.

Så nu utmanar jag dig, hitta bevis för att strålningen från ett headset kan påverka hjärnans celler efter att ha passerat örat, skallbenet och hjärnhinnan. Jag vill se dina bevis för att headsetet skapar strålning som kan påverka cellerna på ett annat sätt än uppvärmning dessutom. Alltså att det skulle avge joniserande strålning. För även om man är så korkad att man stoppar in en katt i mikron betyder det inte att den får cancer, den blir bara väldigt varm.

bimbo. tror du att dörren till mikron stoppar strålningen från att komma ut? skaffa en mätare och lär dig lite.

du har ingen aning om hur den komplexa biologiska/kemiska strukturen i hjärnan påverkas av mikrovågstrålningen. ja, vi vet att vatten värms upp, varför det blir varmt i örat efter att man haft en mobil mot det några minuter. men hur påverkas resten av dom känsliga systemen vår kropp utgörs av? det finns en del forskning och en del teorier i frågan, och det är inga roliga scenarior som målas upp.

edit: huden är ganska torr? haha, ja din kanske!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in