2020-02-14, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nu har ju viruset kommit från fladdermöss till oss via myrkott. Förra gången vi hade ett SARS-virus så var Sibetkatten mellanvärd.
kotten är väl fridlyst?
Citera
2020-02-14, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Det är ju inte så att man inte kan smittas om man skippar mellanvärdarna” och smörjer kråset direkt med en fladdermus?
Ändå jävligt olämpliga djur att äta:

https://www.thesun.co.uk/news/10803537/what-bat-soup-is-it-safe-to-eat/

Kineser äter allt. Jag har provat på många konstiga saker när jag varit i Kina, mina kinesiska värdar är stolta över att de äter konstiga saker och försöker imponera på oss européer med detta.

Bland de saker som serverats som jag verkligen funderar över om det är så smart att äta finns:
- Fisk med giftiga taggar. Taggarna är med när maten serveras och de är fortfarande giftiga.
- Fisk med extremt vassa ben (som synålar), naturligtvis serveras fisken med benen kvar. Man får gnugga fiskköttet mot gommen för att försäkra sig om att inga benbitar finns kvar.
- Groda
- Manet
- Friterade ben (ben som i skelett, ja!)
- Orm
- Gräshoppa
- Skorpion
- Larver
- Sedan har man ju serverats många konstiga delar från djuren också...

Jag har nära arbetskollegor som dessutom serverats:
- råtta
- hund
- katt
- levande småfiskar (man doppar dem i alkohol så att de slutar att sprattla när man skall svälja dem)
- och min favorit (som ofta återkommer): - "det vill du inte veta"

Och sedan eskalerar det ytterligare om jag pratar med arbetskollegor som jag bara känner ytligt...
Citera
2020-02-14, 10:59
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Tycker det är så komiskt att alla dina länkar är så osäkra med information. Varför nämner det aldrig några namn på doktorerna? Eller måste de vara anonyma läkare som rapportera till en nyhetstidning som har ett hat emot chinas kommunistiska styre?

Ja, varför i hela friden vill kinensiska läkare vara anonyma?

Har du missat all information från Kina överhuvudtaget?
Läs inte mina länkar då om du inte gillar dem. Ingen tvingar dig.
Citera
2020-02-14, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
kotten är väl fridlyst?

Borde vara i alla fall. Har ingen aning om den är fridlyst i Kina, men den är inte så vanlig där längre tror jag. Tror att de myrkottar som serveras i restaurangerna ofta är importerade från sydligare länder där de finns.
Citera
2020-02-14, 11:00
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Här kommer en artikel om rapporterna om sudden deaths.
Tydligen kan man bli infekterad en andra gång.

https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3876197
Utan att veta någonting om Taiwan News trovärdighet, så är den där artikeln oroande på gränsen till alarmerande. Vi har enligt artikeln ingen nytta av antikropparna utan blir man smittad en andra gång så är det "kört"?
Citera
2020-02-14, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Är det mer än vad det brukar vara den här tiden på året?

Jo den här utglesningen är lite speciell i år. Vinterkräksjukan går samtidigt. Den har nog tagit många från jobb och skola. Sportlovet börjar i mars och då glesar det ut då alla åker till fjällen men nu är det sjukdomsrelaterat.
Citera
2020-02-14, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
WHO rapporterar med en dags lag jämfört med din länk. Därav skillnaden.

Nix, det beror inte på det. Rapporten gäller till och med 13:e februari, på JHU var det nästan 60 fall redan då.

Fall utanför Kina stämmer inte heller. 447 mot 538. Man får gå tillbaka till 9-10:e för att WHO skall vara i nivå med JHU.
Citera
2020-02-14, 11:06
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
Utan att veta någonting om Taiwan News trovärdighet, så är den där artikeln oroande på gränsen till alarmerande. Vi har enligt artikeln ingen nytta av antikropparna utan blir man smittad en andra gång så är det "kört"?

Jag tyckte artikeln var intessant efter alla filmer från Wuhan där folk föll döda ner på plats.
Det var väl en förklaring på det.
Ja artikeln är oroande. Kanske man måste testa folk rätt så många gånger.

En känd läkare hade ju redan noterat problemet med att viruset inte alltid dyker upp på tester.

""Dr. Li Wenliang first raised concerns about this. His own test results had come back negative multiple times before he was finally diagnosed.""
Citera
2020-02-14, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Stäng gränsen! Fattar inte varför det är öppet.
Ligger du ute i skogen och inte fattar. Har du inte läst om vad regeringen gör med Sverige?
Har du inte sett själv? Varför spelar du dum och inget fattar. Vakna kompis!
Citera
2020-02-14, 11:18
Medlem
Dr Li kanske åkte på heart failure pga dom antivirala mediciner han tog. Det är tydligt att man måste hitta en behandling med rätt läkemedel.
Citera
2020-02-14, 11:20
Medlem
https://www.expressen.se/kvallsposten/misstankt-smitta-var-inte-coronavirus/

"Men efter att patienten undersökts i Lund kunde det konstateras att personen inte hade rätt symptom för att utgöra ett misstänkt fall.

– Det gjordes aldrig någon provtagning, misstanken kunde avskrivas i ett tidigt stadium eftersom patienten vid närmare undersökning inte uppfyllde kriterierna för misstänkt coronavirus, säger Magnus Aspegren till SVT Skåne."
Citera
2020-02-14, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Stäng gränsen! Fattar inte varför det är öppet.

Gränsen är öppen för att vi inte ska svälta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in