2020-02-14, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tänker snarare tvärtom att storleken borde avskräcka till att ha den i pappersformat. Det är lättare att administera i digitalform.
Som forskare av tråden/fallet med LW borde du väl få ut underlaget gratis eller med "forskarpengar".

Kanske någon av dina underhuggare hjälpa dig att lägga ut den i tråden?
Citera
2020-02-14, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vem säger det här? Och är det ett löfte, en målsättning eller ett ultimatum?
Det är ett pressmeddelande från Örebro tingsrätt.
åtal blir idag kl 11.00 den 14/2.
Citera
2020-02-14, 07:03
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vem säger det här? Och är det ett löfte, en målsättning eller ett ultimatum?

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Den 14 februari 2020 kl. 11.00 ska åtal väckas vid Örebro tingsrätt i mål B 2705-18.

Allvarligt talat - vad är det för fel på dej???

Du har ju uppenbarligen tillgång till internet.
Och kan använda en sökmotor, för du har ju suttit och lagt ner stor tid på att leta reda på en massa fullständigt ovidkommande information om UG (nej inte uppdrag granskning).

Hur vore det om du kom ut i verkligheten och gjorde ännu en sökning på nätet. Tex 2 ord: åtal + hjärsta...så hittar du detta.

” Åtal i mål angående misstanke om mord i Hjärsta, Örebro

Mål: B 2705-18
Den 14 februari 2020 kl. 11.00 ska åtal väckas vid Örebro tingsrätt i mål B 2705-18. Huvudförhandling i målet beräknas kunna påbörjas onsdag den 26 februari 2020 kl. 9.00. Rätten kommer att bestå av lagmannen Björn Lindén och tingsfiskalen Robert Ingemarsson samt nämnd. ”

https://www.domstol.se/nyheter/2020/02/atal-i-mal-angaende-misstanke-om-mord-i-hjarsta-orebro/
Senast redigerad av T34Panzer 2020-02-14 kl. 07:08.
Citera
2020-02-14, 07:04
Medlem
notknapparens avatar
NA idag, tyvärr redan låst:

"Lenas föräldrar om att åtalet i Hjärstamordet äntligen kommit: ”Nu ser vi slutet på det här”"

https://www.na.se/logga-in/lenas-foraldrar-om-att-atalet-i-hjarstamordet-antligen-kommit-nu-ser-vi-slutet-pa-det-har
Citera
2020-02-14, 07:14
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Som forskare av tråden/fallet med LW borde du väl få ut underlaget gratis eller med "forskarpengar".

Kanske någon av dina underhuggare hjälpa dig att lägga ut den i tråden?

Just FUP vet jag inte om det ingått men i vilket fall som helst är tråd-delen avslutad sedan Jul. Numera läser och skriver jag på min fritid som de flesta andra.

Däremot ska jag och några till troligtvis köpa FUP ändå men att skanna in 14k sidor för att dela här är inget jag hinner med tyvärr.
Citera
2020-02-14, 07:17
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

"Lenas föräldrar om att åtalet i Hjärstamordet äntligen kommit: ”Nu ser vi slutet på det här”"

https://www.na.se/logga-in/lenas-foraldrar-om-att-atalet-i-hjarstamordet-antligen-kommit-nu-ser-vi-slutet-pa-det-har

Citat:

” För Lena Wesströms föräldrar, Gun och Lars-Åke Johansson, har det varit nästan obegripligt svåra månader och år.

– Men det är skönt att man nu kommit så långt i utredningen. Det är jobbigt det här, att det tagit så lång tid. Men förmodligen var det något som gick snett från början i utredningen, säger Gun på telefon till NA.

– Vi känner väl att det fortfarande är väldigt tyst i Örebro. Här i Norrköping pratar och undrar fler - och det är ju positivt. Det är det vi vill, säger Gun.

Annars har besöken i dotterns hemstad blivit allt mer sällsynta.
– Sedan vi tömde radhuset i Hjärsta har det inte varit så ofta, säger Gun. Men vi träffar barnbarnen, senast var den 10 januari, på Lenas födelsedag.

När det blir rättegång, kommer ni att vara där?
– Ja, det ska vi vara men vi vet inte hur mycket vi kommer att orka. Det får vi se, säger Gun Johansson.

https://www.na.se/artikel/lenas-foraldrar-om-att-atalet-i-hjarstamordet-antligen-kommit-nu-ser-vi-slutet-pa-det-har

Det fetade...ja polisen har nog all anledning att klandra sig själv och välkomnar säkert beslutet (som kan uppfattas som en mörkningsåtgärd) om FUP med öppna armar. För hur mycket mer skit tål Örebropolisen...?
Citera
2020-02-14, 07:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Ett märkligt beteende av en domstol, tycker att dom borde skydda
offentlighetsprincipen, i stället så sänker dom den, eller åtminstone
försvårar den, ordentligt.

Ja, det blir (nästan) lite av moment 22.
Man kan få ut den (nästan), men ändå inte.

Rent praktiskt är det en omöjlighet för både domstol och den enskilde.
Ekonomiskt krävs en smått ouppnåelig summa för de flesta människor i samhället (allmänheten).

Lagen skyddar offentlighetsprincipen, domstolen ska skydda samhället så att lagarna följs. Domstolen borde föregå med gott exempel, de är ju en av våra stöttepelare i samhället. De borde inte nagga lagarna i kanten.

Jag förmodar att vi all är lika inför lagen, oavsett om vi är enskilda medborgare eller journalister.
Men jag tvivlar på att TR kommer kräva att ett förlag ska nöja sig med pappersluntan. Då blir det nog ett ramaskri.

Hittade en intressant länk i morse. Läger upp den här.

https://www.allmanhandling.se/elektronisk-form/
Citera
2020-02-14, 07:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Citat:

” För Lena Wesströms föräldrar, Gun och Lars-Åke Johansson, har det varit nästan obegripligt svåra månader och år.

– Men det är skönt att man nu kommit så långt i utredningen. Det är jobbigt det här, att det tagit så lång tid. Men förmodligen var det något som gick snett från början i utredningen, säger Gun på telefon till NA.

– Vi känner väl att det fortfarande är väldigt tyst i Örebro. Här i Norrköping pratar och undrar fler - och det är ju positivt. Det är det vi vill, säger Gun.

Annars har besöken i dotterns hemstad blivit allt mer sällsynta.
– Sedan vi tömde radhuset i Hjärsta har det inte varit så ofta, säger Gun. Men vi träffar barnbarnen, senast var den 10 januari, på Lenas födelsedag.

När det blir rättegång, kommer ni att vara där?
– Ja, det ska vi vara men vi vet inte hur mycket vi kommer att orka. Det får vi se, säger Gun Johansson.

https://www.na.se/artikel/lenas-foraldrar-om-att-atalet-i-hjarstamordet-antligen-kommit-nu-ser-vi-slutet-pa-det-har

Det fetade...ja polisen har nog all anledning att klandra sig själv och välkomnar säkert beslutet (som kan uppfattas som en mörkningsåtgärd) om FUP med öppna armar. För hur mycket mer skit tål Örebropolisen...?

Ja, de anhöriga har väl inte fått mer svar än vi.

Jag hoppas att någon journalist gräver djupare i det här.
Meningen är väl att vi som medborgare, de anhöriga och alla andra ska få veta vad som gick snett. Vi har rätt att veta sådant i ett rättssamhälle.

Vi ska ha förtroende för polis och andra myndigheter, att det fungerar.
Jag tror tvärtom, att mörka något skapar misstro och en negativ bild av myndigheter, i det här fallet polisen.

Här borde TR hjälpa till att visa att det inget finns att dölja. Annars går snacket.
Vi har rätt att veta vad polisen gör för att förbättra sig och att åtgärda fel som uppstår.
Citera
2020-02-14, 07:40
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:

Inte något nytt i den artikeln, men misstänker att det kommer bli ett större flöde av artiklar nu.

Du får rensa mailboxen, Nötis!
Citera
2020-02-14, 07:49
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ja, de anhöriga har väl inte fått mer svar än vi.

Jag hoppas att någon journalist gräver djupare i det här.
Meningen är väl att vi som medborgare, de anhöriga och alla andra ska få veta vad som gick snett. Vi har rätt att veta sådant i ett rättssamhälle.

Vi ska ha förtroende för polis och andra myndigheter, att det fungerar.
Jag tror tvärtom, att mörka något skapar misstro och en negativ bild av myndigheter, i det här fallet polisen.

Här borde TR hjälpa till att visa att det inget finns att dölja. Annars går snacket.
Vi har rätt att veta vad polisen gör för att förbättra sig och att åtgärda fel som uppstår.

Ja inte blir det nån journalist från NA, eller den koncernen, de är nog rädda om ”det goda samarbetet”. Fegare/vattnigare reportage får man leta efter. Det hade väl fått bli nån grävande journalist från DN eller SvD.

Min uppfattning om Örebropolisen har solkats efter all skit som kommit fram senaste åren. Mycket beror på PK-polisen Mats Nylen, en otroligt impopulär chef (ja, jag känner en hel del poliser, i Malmö dock).
https://www.dt.se/artikel/forbannade-poliser-du-hanar-och-trampar-pa-en-utarbetad-yrkeskar

Och jag misstänker att Mats Nylen har alltför tighta band till domstolsväsendet i Örebro...
Förvånar inte mej om det kan ha viss bäring på TRs beslut.

https://katerinamagasin.se/sjalvklart-ar-gruppvaldtakter-ett-kulturellt-fenomen-och-nylen-ar-en-papphammar-som-agnar-sig-mobbni ng/
Citera
2020-02-14, 08:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Inte något nytt i den artikeln, men misstänker att det kommer bli ett större flöde av artiklar nu.

Du får rensa mailboxen, Nötis!

Ja, kanske dags att fixa prenumeration på NA nu!
Det jag hoppas är förstås en artikel om försvarets inställning och tankar inför rättegången!
Grannarna borde väl ha något att säga?

Sen hinner man inte med sådant, så om NA vill ha nya prenumeranter gäller det att hitta ämnen som folk vill läsa.
Citera
2020-02-14, 08:10
Bannlyst
Tjatar man tillräckligt mycket så kan det lösa sig med FUP.
Det är absolut inget konstigt med att dom vill lämna ut FUP i pappersform.

I mordet på Peter Plax så fick vi först detta svar från Tingsrätten, så jag och en polare här i tråden gick samman och beställde ett ex och som tur var så lyckades vi stoppa den beställningen, för efter att många av oss begärt en överprövning av beslutet så ändrade tingsrätten sig.
Och deras beslut kom ganska snabbt efter vår överprövning.
Nu är detta ett helt annat fall i en helt annan tingsrätt så vi har ingen susning om hur dom kommer att agera, men som jag skrivit tidigare att ju fler vi är som begär en överprövning, desto större chans.

Så här såg svaret ut i Peter Plax fallet... Innan dom ändrade sig och skickade digitalt.
__________________________________________________ ________________________________________________

Hej,

Sekretessprövningen är nu färdig. Förundersökningsprotokollet aktbilaga 59 får inte lämnas ut. Aktbilaga 58 får inte lämnas ut i sin helhet då den innehåller sekretesshandlingar.

Tingsrätten lämnar enbart ut sekretesshandlingar som maskats i pappersform d v s inte elektroniskt. Om du vill beställa ut förundersökningsprotokollet så är alternativen för utlämnande som följer:

1. Handlingarna kan hämtas på plats i tingsrättens reception där du kan betala med kort alternativt jämna kontanter(går även att lämna faktureringsunderlag då)

2. Handlingarna kan även skickas med post (paket) där kostnad blir för angivet sidantal plus porto (Om ni önskar handlingarna per post behöver tingsrätten en fullständig adress jämte personnummer/organisationsnummer för leverans och fakturering INNAN vi skickar något)

Avgift tas ut om handlingen omfattar tio sidor eller mer. De första nio sidorna är gratis, den tionde sidan kostar 50 kronor och varje sida därutöver kostar 2 kronor.

Förundersökningsprotokollet är på 649 sidor. Det är sammanlagt 29 sidor som omfattas helt och hållet av sekretess av sekretess och kommer att plockas bort. Då återstår 640 sidor. Det blir en totalkostnad på 1270 kr. Vänligen återkom om du vill få ut förundersökningsprotokollet till den kostnaden och på vilket sätt du vill få ut handlingen
__________________________________________________ __________________________________________________ _

Men som sagt..... Vi lyckades ändå tjata oss till en digital FUP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in