2020-02-13, 23:28
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megamic
Hörde om folkstorm mot reklamfilmen igår och kikade på den idag. Lite synd att de stängt av kommentarsfältet på youtube. Det hade gett lite krydda att läsa igenom dem.

Verkar finnas nåt nytt reklamkoncept om att företag skall fostra/forma sina kunder. Läste artikeln ”Därför förolämpar Gillette sina kunder” som förklarade tankarna bakom liknande upplägg.

Känns som ett vågat koncept som SAS nu prövar. Undrar hur de tänkte, egentligen. Skall bli intressant att se hur det slutar.

Kommentarerna lät typ alla:

“We wuz vikangz”

“Not this time, Jew. Not this time.”

“Why do Skandinavians hate themselves. Oh right, no Scandinavian made this.”

Osv. Fick raderat en kommentar direkt på en annan video där jag skrev något roligt om SAS. Tror att själva YouTube registrerade att folk var lite väl on point, så dom verkar ha slått på något filter just nu.
Citera
2020-02-13, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vem diskuterar maträtter? Det gör man i forumdelen Mat.
har sett flera stycken som diskuterar om hur köttbullar och sill är från turkiet eller inte.

Spelar det någon roll? det är ju del av vår kultur.
Citera
Medlem
Tänk att SAS gören liknande film med samma concept men använder sig av de samiska kolonisatörerna. Som driver omkring i vite mannens skoter, pratar mobiltelefon på svenskarnas mobilnät. Och SAMERNA som snott conceptet om nationaldag från européerna. Och så vidare! Men nej, samerna skall hyllas som kungar. Till och med deras djurplågeri och köttkonsumtiom får helt plötsligt grönt ljus av de svenska klimatalarmistiska veganerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
Spelar det någon roll vem som uppfann en maträtt? Om den är del av landets traditioner.

Många "traditionella delikatesser" (dvs maträtter, speciella ostar och bröd osv) är internationellt varumärkesskyddade - särskilt i länder med berömd matkultur som Italien, Frankrike, Mexico osv - och det kan spela en j-a roll om någon försöker kidnappa dem eller deras ursprung.

Hur som helst var undertexten i SAS' film just att skandinaver aldrig har lyckats uppfinna eller göra något verkligt eget utan att deras/våra kulturer är en gröt av främmande eller stulna influenser, utan originalitet.
Citera
2020-02-13, 23:30
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Spelar det någon roll vem som uppfann en maträtt? Om den är del av landets traditioner.

Nej. Ursprung och kultur är såklart helt olika saker.
Citera
2020-02-13, 23:31
Medlem
megamics avatar
Jag såg hela filmen, visst, de försöker göra en twist i slutet, en poäng av att allt vi tar med oss är bra.

Men det funkar inte riktigt för mig. Twisten är inte tillräckligt stark eller omväldande. Allt som blir kvar är filmens huvudbudskap; inget är truly scandinavia.
Citera
2020-02-13, 23:33
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
har sett flera stycken som diskuterar om hur köttbullar och sill är från turkiet eller inte.

Spelar det någon roll? det är ju del av vår kultur.

Det är inte maträtter.
Citera
2020-02-13, 23:33
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Precis, och varför ser SVT det som sin uppgift att skänka en plattform åt ett kommersiellt företag att föra ut sitt budskap på? Så många fel i detta. SVT är tydligen måna om SAS och deras skademinimering på ett sätt som långt överskrider deras befogenheter.

Det hör väl till morgon-tv att diskutera olika "snackisar" så det är kanske inte så konstigt i och för sig. Hon kom dock lindrigt undan, inte mycket till motfrågor förutom en fråga om de varit för politiska, samt att hade de inte väntat sig denna typ av reaktion.

Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Hon säger att reaktionerna beror på att folk bara sett början av filmen.
Vilken idiot!
-Visst jag dödade din morsa, men du såg ju aldrig vad jag gjorde sen … "

Hon påstår det ja. Vad vet hon om det? Jag skulle snarare tro att många såg den ursprungliga, långa filmen och blev bara mer och mer förbannade sekund för sekund.

Sen är det ju helt otroligt att hon påstår att det bara var ett stund som en "attack" skedde och att allt minsann var positivt före och efter det.
Lite Bagdad Bob varning där...
Citera
2020-02-13, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Nej. Ursprung och kultur är såklart helt olika saker.

Att säga/antyda att en viss kultur aldrig förmått skapa något verkligt eget utan bara snyltat på andra, eller recyclat/stulit vad andra skapat, är att spotta denna kultur och det folk det handlar om i ansiktet. Att underkänna dem.
Citera
2020-02-13, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megamic
Jag såg hela filmen, visst, de försöker göra en twist i slutet, en poäng av att allt vi tar med oss är bra.

Men det funkar inte riktigt för mig. Twisten är inte tillräckligt stark eller omväldande. Allt som blir kvar är filmens huvudbudskap; inget är truly scandinavia.

Vilket är sant, för alla kulturer. Det finns inget unikt svenskt, det finns inget unikt japanskt.
Citera
2020-02-13, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Vi måste bo i helt skilda delar av sverige, jag ser ett välmående Sverige. Antingen bor du kvar i orten eller kvar i skithålan.
sen vad det beror på får du nog förklara bäst. det är bara att inse urbaniseringen slår hårt på dem som inte vågar anpassa sig till den nya realiteten. Ni drar ner oss!

Ja det finns välmående delar av Sverige. Där hittar man det pk-pack som ligger bakom att pissa på svenskarna som folk. Dra åt helvete, dryga hycklardjävel! Det är det som är meningen med Sveriges utveckling. Folket ska vara splittrat.
Citera
2020-02-13, 23:36
Medlem
Ett lands historia är också del av kulturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in