2020-02-13, 21:36
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ok, då kom beskedet idag! Får givetvis erkänna att jag hade fel som trodde att man skulle hålla på besked tills imorgon.
Men är det inte lite märkligt att uppgiften enl NA kommer från Örebro TR: hur kan de vara så säkra på att Hiding verkligen kommer att lämna in åtalet vid en viss tid?
Menar att detta med att åtalet är klart osv borde meddelas från Åkl-Myndigheten/Hiding, att det är den naturliga gången.
Det är väl inte helt otänkbart att lagmannen Björn Lindén helt enkelt tyckte att nu fick det fan vara nog med spektakel, och att han på eget initiativ lät skicka ut ett pressmeddelande om att åklagaren kommer att lämna in åtalet i morgon. På det sättet får hon ju lite extra press på sig att äntligen komma till skott, eftersom hon ju inte gärna kan gå ut nu och dementera de här uppgifterna. Att Lindén samtidigt själv tar över Ulla Gustavssons plats som ansvarig rådman för målet lirar ju i så fall ganska bra med ett sådant förfarande.
Senast redigerad av Draifos 2020-02-13 kl. 21:52.
Citera
2020-02-13, 21:39
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tror det stod att rådmannen i TR beslutat att FUP delas ut i pappersform. Det var någon som länkade till beslutet tidigare idag. Hinner inte leta nu.

Är det så är drt ju lite intressant, om man får vara lite konspiratorisk.

Finns det någon koppling mellan rådmannen och Spingare eller utredarna på grova brott? Genensamt umgänge, fritidssysselsättning etc etc?

Med tanke på hur allvarlig situationen blev blev i o m att Spingare petades och sen ”sa upp sig” och att han JO-anmälde sina chefer.

” Nu väljer han att JO-anmäla tre polischefer. Han anser bland annat att man inte gav något sakligt skäl till omplaceringen.”

https://www.expressen.se/nyheter/efter-petningen-springare-jo-anmaler-polischefer/

https://www.na.se/artikel/springare-petades-fran-wesstrom-fallet-nu-jo-anmaler-han-sina-chefer-blivit-sa-krankta-och-fornedrad e

Det verkar vara en känslig utredning, där man nog inte vill att byken ska tvättas alltför offentligt. Polishuset i Örebro synes vara rena getingboet.

Många misstag gjordes initialt. Och det finns u i FUP svart på vitt vad som gjordes- och inte gjordes, och på order av vilka. Finns säkert inblandade poliser som är tacksamma om uppgifter inte uppmärksammas.
Citera
2020-02-13, 21:44
Medlem
Citat:
Jag tror det stod att rådmannen i TR beslutat att FUP delas ut i pappersform. Det var någon som länkade till beslutet tidigare idag. Hinner inte leta nu.
Det stor nog lagmannen. Lagmannen är tingsrättens chef.
Citera
2020-02-13, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är väl inte helt otänkbart att lagmannen Björn Lindén helt enkelt tyckte att nu fick det fan vara nog med spektakel, och att han på eget initiativ lät skicka ut ett pressmeddelande om att åklagaren kommer att lämna in åtalet i morgon. På det sättet får hon ju lite extra press på sig att äntligen komma till skott, eftersom hon ju inte gärna kan gå ut nu och dementera de här uppgifterna. Att Lindén samtidigt själv tar över Ulla Gustavssons plats som ansvarig rådman för målet lirar ju i så fall ganska bra med ett sådant förfarande.

Kan ju ligga nåt i det du anför; tänker att eftersom alla beslut om åtalsförlängningar givetvis gått genom TR så kan det ju till slut komma till en punkt då TR anser att nu bara måste slagskeppsfupen äntligen sjösättas.
De måste ju om inte annat beakta att det sitter en person med fullst restr och skakar galler i väntan på rättegång.
Men kanske skall isf Backman lastas mer än Hiding för åtalsfördröjningen?
Citera
2020-02-13, 21:51
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Ah ok. Blandade ihop rådman och lagman 😅
Citera
2020-02-13, 21:52
Medlem
Citat:

Citat:

Inget av det: det står Tingsrätten. Vem/vilka nu det är i detta sammanhang.🤔
Citera
2020-02-13, 21:55
Medlem
Citat:
Ah ok. Blandade ihop rådman och lagman 😅
Du är inte ensam. Det har jag gjort också. Tro mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Inget av det: det står Tingsrätten. Vem/vilka nu det är i detta sammanhang.🤔
Tingsrätten är ett hus, det är också en arbetsplats. Det är en människa bakom beslutet och det är lagmannen, den lokala tingsrättens högste chef.

Edit: vid ett tillfälle fick jag följande mail. Det är lite långt så jag klipper ur det väsentliga:

Beslut om att lämna ut digitalt de offentliga delarna i förundersökningsprotokoll i aktbilaga 15X, i mål B XXXX-19, fattades av lagmannen igår sent på eftermiddagen.
Senast redigerad av Picasso2 2020-02-13 kl. 21:59.
Citera
2020-02-13, 22:04
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Här finns en tråd om problemen med att få ut FUP digitalt. Flera tingsrätter tramsar med att bara lämna ut i pappersform.

(FB) Får inte ut FUP via mejl, kan det stämma?
Misstänker att de inte vill lämna ut det digitalt eftersom det blir lättare kan sprida fup på nätet.
Citera
2020-02-13, 22:06
Medlem
Snor-Johans avatar
En länk om hur regelverket ser ut kring vilken form allmän handling ska lämnas ut. Från tråden Blomvattnare alldeles nyligen tipsade om
https://www.allmanhandling.se/elektronisk-form/

Ytterligare gummiparagraf att missbruka. Ser illa ut!
Vi som inte ätit på flera månader så rycker någon bort fläskkotletten precis när man sluter ögonen för att sätta tänderna i den.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-02-13 kl. 22:14.
Citera
2020-02-13, 22:08
Medlem
Citat:
Du är inte ensam. Det har jag gjort också. Tro mig.

Tingsrätten är ett hus, det är också en arbetsplats. Det är en människa bakom beslutet och det är lagmannen, den lokala tingsrättens högste chef.

Edit: vid ett tillfälle fick jag följande mail. Det är lite långt så jag klipper ur det väsentliga:

Beslut om att lämna ut digitalt de offentliga delarna i förundersökningsprotokoll i aktbilaga 15X, i mål B XXXX-19, fattades av lagmannen igår sent på eftermiddagen.
Tingsrätt är en domstol.
Lagman är den myndighetschef på den lokala tingsrätten.
Rådman är ordinarie domare i en tingsrätt.
Citera
2020-02-13, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Tingsrätt är en domstol.
Lagman är den myndighetschef på den lokala tingsrätten.
Rådman är ordinarie domare i en tingsrätt.
Jag försökte vara lite pedagogisk till skribenten jag citerade. Du har helt rätt.
Citera
2020-02-13, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Misstänker att de inte vill lämna ut det digitalt eftersom det blir lättare kan sprida fup på nätet.
Intressant inslag om hur lätt eller svårt det är att få ut en FUP och andra offentliga handlingar beroende av om man är journalist kontra privatperson.

"Domstolar ger journalister gräddfil när offentlighetsprincipen tillämpas"
https://sverigesradio.se/artikel/7388840
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in