2020-02-13, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Befolkningen dör väl varken mer eller mindre för att man stänger gränserna. Möjligen är de rädda att folk ska fly landet.
De har "stängt" en provins, men du vet att Kina har 1,3 miljarder invånare? De vill alltså inte heller att det sprids hejdlöst inom landet. Så jo, det dör mer folk om inte gränserna stängs.
Citera
2020-02-13, 22:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kronblom10
De har "stängt" en provins

Trodde stängt betydde hela klabbet. Inte inbördes avspärrningar.
Citera
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Det tycker jag att det gör. Vad tycker du inte stämmer?

Vad du skrev:

"Amerikanska CDC bekräftar återigen (efter ny analys) att smitta kan ske utan symptom samt att infektionen är bredare (i termer av symptombild) än tidigare känt:"

Jag vet inte vad den "nya analysen" består i, Redfields källa är lite löst snack han har haft med sina kollegor i Kina och allmänna iakttagelser över två veckors tid. Och de vet fortfarande inte hur mycket/lite det påverkar smittspridningen i stort. Det är ju i princip samma ståndpunkt som WHO hade redan för... tja... ett par veckor sedan.

Jag hade förvänta mig något mer substantiellt, det är vad jag menar. Lite siffror rentav.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Asymptomatic transmission of the novel coronavirus is possible, Dr. Robert Redfield, director of the US Centers for Disease Control and Prevention, told CNN.

In other words, Redfield said that an infected person not showing symptoms could still transmit the virus to someone else based on information from his colleagues in China.

“There’s been good communication with our colleagues to confirm asymptomatic infection, to confirm asymptomatic transmission, to be able to get a better handle on the clinical spectrum of illness in China. What we don’t know though is how much of the asymptomatic cases are driving transmission,” he told CNN’s Chief Medical Correspondent Dr. Sanjay Gupta in an interview on Thursday.

Redfield continued: “What I’ve learned in the last two weeks is that the spectrum of this illness is much broader than was originally presented. There’s much more asymptomatic illness. A number of the confirmed cases that we confirmed actually just presented with a little sore throat.”

Intressant. Det innebär att den sjuke battlar corona olika bra beroende på hur starkt immunsystem han har. Precis som en vanlig snuva.
Om corona har varit ute och seglat runt i luften omkring oss i 7 månader så kan vi ha stött på den förr och lärt oss bekämpa den.
Citera
2020-02-13, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Ja men "ordentligt sjuka"?
Vad innebär det?
Kina har aktivt valt att stänga ner hela landet, och med det sin produktion och export, vilket kommer rasera världsekonomin så snart resten av världen inser konsekvenserna av detta.
För en influensa som folk upplever årligen och kombaterar hemma. Lite sjukskrivningar är väl inget problem så länge folk blir friska igen på en vecka eller två?
Det sker varenda år.
Men någonting är annorlunda den här gången, något stämmer inte.
Som jag ser det finns det två alternativ till att Kina försatt landet i undantagstillstånd och utegångsförbud.
1. Planerad aktion för att riva sönder världsekonomin.
2. Viruset är Livsfarligt på riktigt.

Det är skillnad på en influensa som kanske smittar 10% av befolkningen då många är vaccinerade eller immuna. Här kommer 60-80% att bli sjuka, det smittar dessutom snabbare än influensan som bromsas av immunitet och vaccin I smittspridningen också. Och med runt 10% av dessa så sjuka att de behöver vara inlagda i runt två veckor, då har man STORA problem.
Citera
2020-02-13, 22:16
Medlem
Mongoglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Ja men "ordentligt sjuka"?
Vad innebär det?
Kina har aktivt valt att stänga ner hela landet, och med det sin produktion och export, vilket kommer rasera världsekonomin så snart resten av världen inser konsekvenserna av detta.
För en influensa som folk upplever årligen och kombaterar hemma. Lite sjukskrivningar är väl inget problem så länge folk blir friska igen på en vecka eller två?
Det sker varenda år.
Men någonting är annorlunda den här gången, något stämmer inte.
Som jag ser det finns det två alternativ till att Kina försatt landet i undantagstillstånd och utegångsförbud.
1. Planerad aktion för att riva sönder världsekonomin.
2. Viruset är Livsfarligt på riktigt.

det fetade, är vad jag börjar tro. man vill inte skapa panik så man ligger lågt med locket på.
eller så kommer det visa sig att det är ett designat virus som kommit ut, och riktigt många riskerar att dö. digerdöden typ...
Citera
2020-02-13, 22:17
Medlem
Tänker på läkaren som dog, han tog prover flera dagar och det tog tid innan det visade positivt fastän han var sjuk.
Det är lite så att man tänker på de som testats här i Sverige. Om det är negativt men ändå att de är smittade? Eller hur ska man tänka där?
Citera
2020-02-13, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kronblom10
De har "stängt" en provins, men du vet att Kina har 1,3 miljarder invånare? De vill alltså inte heller att det sprids hejdlöst inom landet. Så jo, det dör mer folk om inte gränserna stängs.
Sedan har de satt upp många fler begränsningar också då möjligheten att röra sig är begränsad i landet. Det finns o kså begränsningar i hur man får röra sig i Peking. Hong Kong har karantän och många fler ställen. I praktiken har runt 400 miljoner kineser begränsningar. Skolorna är stängda till den 1/3 osv.
Citera
2020-02-13, 22:19
Medlem
Hörde nyss på ett intressant program på radion ------- P3 Dystopia

BONUSAVSNITT: Coronavirus 2019-nCoV
43 min
-
fre 07 feb kl 05.00

https://sverigesradio.se/avsnitt/1456531
Citera
2020-02-13, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psycho7256
Hörde nyss på ett intressant program på radion ------- P3 Dystopia

BONUSAVSNITT: Coronavirus 2019-nCoV
43 min
-
fre 07 feb kl 05.00

https://sverigesradio.se/avsnitt/1456531

Det är värt att lyssna på! Väldigt välgjort och informativt
Citera
2020-02-13, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det är skillnad på en influensa som kanske smittar 10% av befolkningen då många är vaccinerade eller immuna. Här kommer 60-80% att bli sjuka, det smittar dessutom snabbare än influensan som bromsas av immunitet och vaccin I smittspridningen också. Och med runt 10% av dessa så sjuka att de behöver vara inlagda i runt två veckor, då har man STORA problem.
Detta har så klart FHM med i sina beräkningar och har kommit fram till att inga åtgärder behövs , tryggt och säkert.
Citera
2020-02-13, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det har skrivits om mörkertalet för de som smittats och har milda symptom tidigare, och det är korrekt att de smittade bör vara mycket högre än de rapporterade fallen från Hubei (som bara representerar de mest sjuka). De har också räknat "bakvägen" med exporterade fall till andra länder precis som jag också räknat på flera gånger i tråden. Det är sannolikt minst 10 x fler smittade än rapporterade fall i Wuhan/Hubei.

Jag kommer ihåg mediarapporteringen från den Mexikanska influensan 2009. Ganska hög mortalitet och förvånansvärt nog högre i Mexiko än utanför. Sedan visade det sig att det fanns tiotusentals lindrigt smittade i Mexiko som inte hade rapporterats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in