2020-02-13, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
OK, så WHO misslyckades totalt med den kommunikationen. Alla härinne utom du verkar ha tolkat det som att viruset heter Covid-19.

Viruset heter enligt Dr. Seheult sars-cov-2 och sjukdomen covid-19. så viruset heter inte ens coronavirus 2019-nCoV längre, förvirrande!

https://www.youtube.com/watch?v=qqZYEgREuZ8
Citera
2020-02-13, 17:17
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Jag har fått uppfattningen att coronaviruset kan leda till sjukdomsförloppet COVID-19. viruset heter fortfarande coronavirus 2019-nCoV?

Du har helt rätt. Viruset SARS-CoV-2 (2019-nCoV) ger upphov till sjukdomen kallad COVID-19. SARS och MERS är också sjukdomstillstånd orsakat av virusen SARS-CoV och MERS-CoV. Alla tre liknar varandra därav namnen.
Citera
2020-02-13, 17:18
Medlem
60-80 procent av jordens befolkning kan drabbas
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mRwQXO/professorn-antalet-doda-och-smittade-kommer-stiga-snabbt
Citera
2020-02-13, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ah, så du menar om svenskar som varit ute och rest i Kina och fångat det dödliga COVID viruset så har de dött i Sverige så har det klassats som lunginflammation? Då är jag med.

2011 däremot var det ovanligt många fall av lunginflammation orsakad av mykoplasma pneumonie
https://www.gp.se/nyheter/sverige/f%C3%B6rkylning-kan-vara-mykoplasma-1.867072

Citera gärna där jag skriver endast sjuka i Sverige. Jag snackar hela världen. Eller tror du att Wuhan sen november eller tidigare endast haft flygtrafik tur och retur till Sverige?

Om de säger att viruset funnits i några månader innan det upptäcktes men gått förbi som lunginflammation så är det klart som fan att både antal smittade och antal döda är högre än siffrorna de har idag. Folk dör dagligen i lunginflammation.
Citera
2020-02-13, 17:19
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Jag finner det lite märkligt att en världsledande professor inte ser en viss motstridighet i att dels viruset ska ha spridits i "flera månader" och dels det som händer i Kina i nuläget.
Det är ju självklart att det varit löst under en tid men flera månader?? Alla döda under den tiden?

Ja du kan ju titta på alla larm om att det dör så otroligt många i världen av andra typer av influensor.
Om viruset inte har varit känt så tittar man ju inte efter det heller.
Citera
2020-02-13, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Jag finner det lite märkligt att en världsledande professor inte ser en viss motstridighet i att dels viruset ska ha spridits i "flera månader" och dels det som händer i Kina i nuläget.
Det är ju självklart att det varit löst under en tid men flera månader?? Alla döda under den tiden?

De döda under den tiden hittar du i statistiken om döda i lunginflammation. Står ju i det du citerar.
Citera
2020-02-13, 17:22
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Citera gärna där jag skriver endast sjuka i Sverige. Jag snackar hela världen. Eller tror du att Wuhan sen november eller tidigare endast haft flygtrafik tur och retur till Sverige?

Om de säger att viruset funnits i några månader innan det upptäcktes men gått förbi som lunginflammation så är det klart som fan att både antal smittade och antal döda är högre än siffrorna de har idag. Folk dör dagligen i lunginflammation.
Varför så överdrivet otrevlig? Jag pratade om Sverige. Jag tror inte Sverige hade mörkat med lunginflammation siffror och jag vet inte hur man söker på kinesiska efter kinesiska fall.
Skärp till dig.

Någon som kan kinesiska borde söka i deras tidningar efter liknande nyheter som "ovanligt många lunginflammationer" för de månader det gäller (nov o dec 2019 väl)
Senast redigerad av LuluBrooksie 2020-02-13 kl. 17:28.
Citera
2020-02-13, 17:25
Medlem
different_trips avatar
Tycker det låter mer och mer märkligt med virusets ursprung.

Har sett att man tror det gick från djur till människa mellan maj-september 2019, vilket är väldigt lång tid sedan.

Viruset har förmodligen gått under radarn väldigt länge, frågar är då varför det egentligen exploderade nu i den takt om den haft fritt spelrum så länge.
Citera
2020-02-13, 17:25
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Viruset heter enligt Dr. Seheult sars-cov-2 och sjukdomen covid-19. så viruset heter inte ens coronavirus 2019-nCoV längre, förvirrande!

https://www.youtube.com/watch?v=qqZYEgREuZ8

Bara akribi och inget att bry sig om. Viruset X ger sjukdom Y. Kalla det 2019-nCoV (SARS-CoV-2 + COVID-19). SARS-CoV ger ett litet annat sjukdomsförlopp än SARS-CoV-2 därav COVID-19 och inte SARS-19.
Citera
2020-02-13, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Varför så överdrivet otrevlig? Jag pratade om Sverige. Jag tror inte Sverige hade mörkat med lunginflammation siffror och jag vet inte hur man söker på kinesiska efter kinesiska fall.
Skärp till dig.

Skärp dig själv. Svara inte otrevligt om du förväntar dig trevliga svar. Och citera inte inlägg gällande antal smittade i världen om du bara är intresserad av antal smittade i Sverige.

Och varför skulle Sverige mörka för? En ökning på 100 pers i lunginflammation när influensan slagit värre än tidigare år är inget någon skulle reagera på.
Citera
2020-02-13, 17:27
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Tycker det låter mer och mer märkligt med virusets ursprung.

Har sett att man tror det gick från djur till människa mellan maj-september 2019, vilket är väldigt lång tid sedan.

Viruset har förmodligen gått under radarn väldigt länge, frågar är då varför det egentligen exploderade nu i den takt om den haft fritt spelrum så länge.

För att någon gjorde sig besväret att upptäcka den??
Citera
2020-02-13, 17:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Det är väl cyniskt av mig men när skvallerpressen skriver sina dödssiffror med krigsbokstäver så känner jag bara att det kanske inte är så mycket att skita i byxan över ett par hundra döda på 1,3 miljarder kineser. Fler människor dör väl av att ramla i trappan. Kom igen när det är några miljoner som strukit med. Visserligen illa att det sprider sig till övriga världen men denna sensationsjournalistik är tröttsam.

Problemet är att ”om man inte såg det komma” så risken större att man får lära sig den hårda vägen. Du kan se det som idag sker i Kina som en ”tsunamivarning”.

Det handlar inte om vart vi är, utan om vart vi är på väg, om vi inte styr upp NU.

https://i.imgur.com/u0zNgyv.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in