2020-02-13, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Ok. Läs lite om Sudan då, och återkom sedan med om du fortfarande verkligen tycker det är så konstigt om det finns de som vill bromsa den totalt gränslösa agendan, som när det gått så långt som att man föraktar det egna inte kan tolkas på annat sätt än att det exempelvis är som i Sudan de vill det ska bli här.

Du jämför Sudan med Sverige? Ur ett politiskt perspektiv? Demografiskt? Eller kanske kulturellt? Vad vill du ha sagt?
Citera
2020-02-13, 15:07
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducane
Nej, den här reklamen gick inte alls som SAS tänkt sig. Visst kan man uppfatta det som att de förringat den skandinaviska kulturen. Då kan man välja att bli konspiratorisk. Eller så ser man det som ett misstag i arbetet och går vidare med tillvaron.

Även slarv bör bestraffas. Annars blir folk slarviga, alternativt kan de skylla på det.
Citera
2020-02-13, 15:08
Medlem
CaligulasTeachers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Man skall inte glömma att se bortom folkhemskulten - många av de stora uppfinningarna skapades under 1800-talet och tidigt 1900-tal.

Precis, de flesta av Sveriges storföretag är sprungna ur genialiska uppfinningar och vuxit långsamt och organiskt utan att vara drivna av den skadliga kvartalsekonomien.

Det som är Sveriges största problem idag är att vi inte skiljer på mindre och större bolag när det kommer till regelverk. Resultatet av det här är att vi har ett fåtal jätteföretag med 1000tals anställda i en global struktur som betalar sina bolagsskatter precis där det passar dem.
Medelstora företag är egentligen den bästa kassakon när det kommer till skatteuttag.

Inte lika stora summor och avancerade upplägg som gör det möjligt att trolla bort vinster mm.

När det kommer till de allra minsta företagen företagen så består 72procent av Sveriges 600tusen företag av endast en person. Det är dyrt att ha anställda i Sverige och innebär en stor risk. Det är svårt att komma över den kritiska gränsen när dina anställdas genererade vinster täcker dina overhead kostnader. Den bransch som lyckats bäst att komma över den kritiska gränsen är IT bolag. Den största utmaningen är ju hur man skall beskatta IT jättarna som just nu inte betalar någon skatt alls.

Men när S och LO fortfarande tror att det är 1975 på arbetsmarknaden och inser att man måste komma överens i samförstånd för att hitta lösningar som passar dagens arbetsmarknad. Men det är klart att LO medlemmarna har ju hittat ett nytt parti som man tycker tillvaratar deras intressen bättre än S som mest verkar vara intresserade av att fokusera på SDs rötter, bidragstagare, hitta på nya namn på olika nya ord på gamla företeelser och tro att det löser problemet. Sexuellt avvikande är också något som S verkar tro är den viktigaste frågan sina medlemmar, sen kommer ju förstås jämställdhet i världens mest jämställda land en annan toppfråga.

S har verkligen tappat det helt, efter folkhemsbygget så har man inte presenterat någon vision de senaste 20 åren. Synd, jag tycker gillar ändå deras grundtanke även om de glömt bort den själva.
Citera
2020-02-13, 15:08
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Nej, den här reklamen gick inte alls som SAS tänkt sig. Visst kan man uppfatta det som att de förringat den skandinaviska kulturen. Då kan man välja att bli konspiratorisk. Eller så ser man det som ett misstag i arbetet och går vidare med tillvaron.

Misstag i arbetet? Herrejävlar, det var mig en snygg förminskning av denna megablunder.

Tur att Oscar Sjöstedt har gjort ett horribelt judeskämt på en fest för 10 år sedan, så vi har något verkligt upprörande att diskutera istället.
Citera
2020-02-13, 15:09
Bannlyst
Citat:
Jobbigt att ta ironi Ericsson?

Prövat att sluta vara en tjurig och ironisk fitta hela tiden? Detta är allvarliga grejer.

Ironi är nått bara bögar har tid med.
Citera
2020-02-13, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Jag tror att många missar den djupare meningen med reklamen. Allt det som nämndes var ju faktiskt importerat. Dom menar väl på att resa betyder utveckling, för det är när vi möter andra kulturer som vi utvecklar vår egen. Dvs, res mer och hämta hem inspiration till nya saker till Norden.

För allt det dom tog upp var ju, hur man än vrider på det, importerat. Demokratinn ifrån grekerna, kvinnorättsrörelsen ifrån Usa osv... Jag tror ni ser på reklamen med fel ögon. Ni ser den som något negativt,. Jag såg det som att svenskens äventyrslust och nyfikenhet på omvärlden har gjort att kulturen har berikats med så mycket. Tack vare all resande. Så res mer. Typ så uppfattade jag reklamen.

Det enda man tar tillbaka från resande idag är Coronavirus.
Citera
2020-02-13, 15:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Varför la dom upp filmen igen på Youtube, trodde dom att missnöjet skulle sjunka för dom kortat ner filmen till 45sek? Haha.
Festligt nog har dom raderat afrikanen som pratar om sina vikinga-förfäder.
Citera
2020-02-13, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Va!...?

För att få ihop någon slags logik av det du skrev som svar på mitt inlägg så måste man dra slutsatsen att du tror en same kan leva i 10.000 år? Du är ju inte jättesmart i alla fall.

Varför skulle en neger bli svensk för att han sätter en fot i en tunnelbana? Var får du sånt trams ifrån?

Om det är såna här tankar som rör sig i era hjärnor så förstår jag att ni har problem att förstå reklamfilmen och budskapet.

Hahahaha sancka om att missförstå med flit, så oerhört fånigt. Den här reklamfilmen är verkligen en vattendelare de som gillar den är i princip rakt igenom självhatande värdelösa människor som bör hoppa i havet och försvinna. Detta land är så splittrat så hur vi ska få ihop det igen är en gåta, hjärntvätten har varit effektiv.
Citera
2020-02-13, 15:11
Medlem
Citat:
Det må låta otroligt men vi är faktiskt överens här. En alltför uppblandad kultur blir urvattnad, opersonlig och intetsägande. Notera mina senare resonemang om lapptäcken. Jag menar alltså att den egna kulturella kärnan finns kvar och behövs för att hålla samman de element som utgör den helhet som kulturen utgörs av.

När Ingrid Lomfors stod på ett event hösten 2015 organiserat av regeringen, i direktsänd tv och riktat till både svenska folket och hela samhället, deklarerade hon som bekant att "det finns ingen inhemsk svensk kultur" (visserligen sade hon inte just de orden men frasen tronade i hennes powerpoint-presentation och hela hennes föredrag gick på samma linjer som pekas ut av denna one-liner):

Det finns inte, och har aldrig funnits, någon sammanhållen svensk kultur med kontinuitet genom tid och rum,
med eget inre sammanhang (som gör att vissa saker absorberas och hur, medan andra inte passar in i bygget)
och knuten till Sverige som land och det svenska språket.
Allt som är bra och progressivt med Sverige är i grunden lånat från utlandet eller skapat av utlänningar,
och "den svenska kulturen" är i princip en kjökkenmödding av slumpmässigt kombinerade lån och avlagringar, ofta med ursprung hos andra folk.

Det är svårt att tänka sig något annat land än Sverige, där något sådant hade kunnat sägas på ett event med sådan dignitet, med uppbackning från regeringen och t o m statschefen närvarande, ett event riktat till hela folket - och under applåder, utan att det kom några tydliga invändningar på plats, i tidningarna eller i tv de närmaste dagarna efter. Tänk dig motsvarande utspel i Frankrike, eller gud förbjude i Israel ("det finns ingen inhemsk och kontinuerlig judisk kultur"). Men i Sverige går det fint, för det Lomfors sade var bara en ovanligt tydlig form av den postmoderna svenska statsideologin i dessa frågor: tala för Guds skull inte om något specifikt svenskt kulturarv eller svenska normer som man ska tillägna sig.

Jag såg det här emotionellt uppladdade eventet (nästan ett bönemöte) i direktsänd tv och jag kände att det var vedervärdigt, i synnerhet Lomfors' bidrag. SAS' reklamfilm är i grunden samma andas barn, och det finns mängder av liknande exempel (några signerade av t ex Mona Sahlin och Elisabeth Åsbrink).
Senast redigerad av HepCat-X 2020-02-13 kl. 15:16.
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albax
Högern äger minst 90% av media men ändå är Flashback ett forum för extremhögern.
Tycker du att konservativa åsikter sköljer över dig från dagstidningar & TV?
Citera
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
SAS-logik: Det var en bra reklamfilm vi gjorde med ett budskap som vi står bakom. Vi kortar dock ned den från 2 minuter och 42 sekunder till enbart 45 sekunder för att folk inte förstår vårt budskap.

Vad är det egentligen SAS vill förmedla med filmen? Vilka är målgruppen? Den är ju gjord på engelska så man får förmoda att den är riktad till en internationell kundkrets.

Om vi bortser från det inrikes PK-narrativet med självspäkning, så borde de ju ha frågat sig hur en internationell kundkrets kommer reagera när de hör budskapet i filmen. Hur reagerar en japan som beställt resa till Sverige för att turista och får veta av vårt nationella flygbolag att Sverige och övriga Skandinavien inte har någon egen kultur? Japanen hade säkert levt i föreställningen att Skandinavien har en massa fin kultur. Snacka om att SAS tar reslusten ur människor.

Varför nedgöra sitt land/region på detta vis? Turister kommer inte till Sverige för att se negrer och araber. De kommer för det skandinaviska kulturarvet, den vackra naturen och de etniska svenskarna. Det är den nakna sanningen.

Det var tammefan det bästa jag läst sen jag konfirmerade mig...
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av ppp333
Putilov på Samhällsnytt tror att reklambyrån trollat SAS.

https://samnytt.se/om-konsten-att-kidnappa-ett-land/

Har ännu inte sett filmen men kan det varit en trollning?

Ibland påstår Putiliv sådana häpnadsväckande saker att jag börjar ifrågasätta hans integritet och agenda. De enda som har blivit trollade här är Skandinaviens folk, och det är det enda fokus som är relevant i min värld.

Det finns ingenting, vad jag har sett, som tyder på någon slags ärlig ånger från SAS sida, utan man har gått från att kalla det för "attacker" till att människor inte förstår budskapet etc. Ingenstans försöker SAS på allvar ta ansvar för detta fullständiga haveri.
Senast redigerad av RobRoys 2020-02-13 kl. 15:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in