2020-02-13, 14:15
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Nej, snarare som att beräkna dödligheten i krockarna. En avslutad krock = Ett avslutat fall av COVID-19 smitta.

Helt rätt.

Kineserna har ju väldigt höga krav på att bara dödsfall som laboratoritestats ska räknas som corona-dödsfall.

Så, i termer av bilolyckor så innebär det att bara de som krockdödats och sen rättsmedicinskt undersökts, kan räknas som avlidna i trafikolycka. De andra, skulle ju tex ha kunnat dött i lunginflammation just innan krocken, det vet man inte.
Citera
2020-02-13, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Det är väl cyniskt av mig men när skvallerpressen skriver sina dödssiffror med krigsbokstäver så känner jag bara att det kanske inte är så mycket att skita i byxan över ett par hundra döda på 1,3 miljarder kineser. Fler människor dör väl av att ramla i trappan. Kom igen när det är några miljoner som strukit med.

Ja visst, betydligt fler har dött av säsongsinfluensan i år, än av COVID-19, hittills. Det är den potentiellt högre dödligheten även för andra än typiska riskgrupper som oroar.
Citera
2020-02-13, 14:16
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckingscum
Japan has reported 4 new cases of coronavirus in the past few hours. In all 4 cases it's not clear how they were infected.

https://twitter.com/BNODesk/status/1227937471549386758?s=20

Alla i olika städer dessutom.

Luktar superspridare här. Som antagligen reser runt och inte har några symptom själv. Finns nog såna lite här och var i världen..
Citera
2020-02-13, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Det är väl cyniskt av mig men när skvallerpressen skriver sina dödssiffror med krigsbokstäver så känner jag bara att det kanske inte är så mycket att skita i byxan över ett par hundra döda på 1,3 miljarder kineser. Fler människor dör väl av att ramla i trappan. Kom igen när det är några miljoner som strukit med.
Då får du nog vänta till framåt sommaren. Men det beror naturligtvis på hur väl man lyckas isolera och smittspåra vid de utbrott som kommer att komma lite här och lite där. Det kan gå snabbare, den kan gå långsammare. Men man kan ju lyckas stänga in smittan helt också, men det tror jag är för sent redan.

Kina kommer snart att tvingas öppna landet, folk måste till jobbet, folk måste göra sina tjänsteresor. Mina bekanta i Kina får numera gå till jobbet, men de flesta arbetar hemifrån då de inte vill bli smittade, men det fungerar inte hur länge som helst. Skolbarnen är ju hemma åtminstone till den 1/3, vilket också bidrar till att det är lättare att motivera sig till att arbeta hemifrån (den troligaste smittovägen är ju stängd).
Citera
2020-02-13, 14:18
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det finns många olika coronavirus, vissa ger bara en vanlig förkylning.

Med din metod så låg "dödligheten" på runt 50% för ett par veckor sedan. Verkar det rimligt tycker du?
Verkar snarare som en riktigt dålig metod.

Har redan svarat på detta. CFR ger inte en slutgiltig "dödlighet" och utbrottet är inte över. Ja, det finns många coronavirus men det är uppenbart att COVID-19 inte är en vanlig förkylning (ja, förkylning är också ett coronavirus).
Citera
2020-02-13, 14:21
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Nej, snarare som att beräkna dödligheten i krockarna. En avslutad krock = Ett avslutat fall av COVID-19 smitta.

Helt rätt.

Eller så är det så enkelt att återhämtning/friskförklarad från intensivvård.

Höftar vi 1400/7500 får vi 18% vilket motsvarar andelen som inte överlever intensivvård och det matchar siffran vi sett i studier på svårt sjuka patienter.
Citera
2020-02-13, 14:21
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nej det är du som inte kan läsa. Siffran 18% har de fått genom att räkna avslutade fall;

7,448 Cases which had an outcome:
6,079 (82%) Reciverex / Discharged
1,369 (18%) Deaths

Nu kan du be om ursäkt...
Det var dock inte detta du skrev…
Citera
2020-02-13, 14:23
Medlem
vanartads avatar
Citat:
I ditt räknesätt måste man uppskatta en variabel, och det är inte ett fullgott sätt att räkna under pågående epidemi.

Inom epidemiologi är mitt sätt därför bättre under pågående utbrott, och fullt godkänt. Vilket du borde veta om du har någon koll på epidemiologi.
+1
Citera
2020-02-13, 14:24
Medlem
Läkaren som tragiskt dog sa att viruset påminde om SARS, dödligheten för SARS låg på ca. 10%.
Citera
2020-02-13, 14:26
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Man gjorde inget test utan avskrev det bara på Folkhälsomyndighetens förlegade uppgifter om viruset. Personen kan vara coronasmittad.

Nu har jag kontaktat Järna VC. De tog prover, och fick ett snabbsvar. Media har en usel rapportering.
Citera
2020-02-13, 14:27
Medlem
De 1300 som är döda, har vi nån åldersstatistik på dem? Sjukdomshistoria?
Citera
2020-02-13, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Har redan svarat på detta. CFR ger inte en slutgiltig "dödlighet" och utbrottet är inte över. Ja, det finns många coronavirus men det är uppenbart att COVID-19 inte är en vanlig förkylning (ja, förkylning är också ett coronavirus).

Det var en retorisk fråga....

Men uppenbarligen finns det skribenter här som envist hävdar att om 100 personer i Sverige blir smittade så kommer 20 av dessa att avlida.

Ni som tycker detta verkar trovärdigt, räck upp en hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in