2020-02-12, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joi
Här verkar finnas en hel del kunskap inom detta ämne, något som jag saknar..
Har tänkt uppgradera gamla billiga kassa knivar i köket till något lite mer åt det bättre hållet, men inte nödvändigtvis det bästa då jag egentligen inte är så intresserad, men gillar ändå att ha skapliga grejer.

Har inte kollat runt så speciellt mycket, men förstår att damaskusknivar är ofta av lite bättre kvalisort. Gillar också utseendet på dessa, och då de oftast (alltid?) är i rostfritt stål kan jag känna att det är ett plus för att slippa rost om man skulle glömma en kniv fuktig en stund?

...

Jag förstår det som att Damaskus/rostfritt håller skärpan en aning bättre än kolstål som är mjukare, det kan jag känna är en fördel.
Något annat att tänka på?

Hej! 3 synpunkter:

1. Damaskus ska du köpa för att du gillar utseendet, för du kommer att betala extra för att få det. För flera 100 år sen så var det ett tecken på kvalitet, men idag kan man åstadkomma samma egenskaper med enklare och billigare medel. En "Damaskus"-kniv av VG10 är har dessutom en kärna av VG10, så eggens egenskaper påverkas inte alls av stålet på sidorna. Inget fel dock att betala lite mer för nåt man tycker är snyggt.

2. Hur hårt ett stål är beror framför allt på hur det är härdat. Japanskt kolstål är oftast hårdare än VG10, europeiskt oftast mjukare. Kniven du länkade till är ovanligt mjuk för att vara VG10 (HRC 58).

3. Så fort du surfar lite på knivar så kommer du att få annonser på Google och facebook om fantastiska japanska knivset med otroliga rabatter. Kinesiskt skräp som du ska hålla dig borta från.
Citera
2020-02-13, 11:29
Medlem
1335991s avatar
Jag jobbar som kock,
har testat många knivar.

Det märke jag har fastnat för är:

Fiskars knivar!

De är lätta att jobba med,
sitter skönt i handen.
Väldig bra skärpa i eggen.
Är lätta att underhålla!
+att de är prisvänliga!
Citera
2020-02-17, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burrw
Hej! 3 synpunkter:

1. Damaskus ska du köpa för att du gillar utseendet, för du kommer att betala extra för att få det. För flera 100 år sen så var det ett tecken på kvalitet, men idag kan man åstadkomma samma egenskaper med enklare och billigare medel. En "Damaskus"-kniv av VG10 är har dessutom en kärna av VG10, så eggens egenskaper påverkas inte alls av stålet på sidorna. Inget fel dock att betala lite mer för nåt man tycker är snyggt.

2. Hur hårt ett stål är beror framför allt på hur det är härdat. Japanskt kolstål är oftast hårdare än VG10, europeiskt oftast mjukare. Kniven du länkade till är ovanligt mjuk för att vara VG10 (HRC 58).

3. Så fort du surfar lite på knivar så kommer du att få annonser på Google och facebook om fantastiska japanska knivset med otroliga rabatter. Kinesiskt skräp som du ska hålla dig borta från.

Fick till slut bli ett gäng från Yaxell Zen serien. De verkar schyssta, har fått bäst i test någonstans med.

Tyvärr hade dom inte någon "köttyxa" som jag vill ha. Någon som vet om en som liknar Yaxell Zen? 😀
Citera
2020-02-21, 23:55
Medlem
FuriousRages avatar
Hej.

Eftersom jag fyller jämna 10-tal i år, så tänkte jag att jag kunde önska lite finare köksknivar. (Kraven är att jag tydligen måste önska nåt).

Jag tänkte mig t.ex. ett knivset med "knivhållare/block" som inte ser ikea ut.
Som jag förstått så är t.ex. global's handtag mindre bra. Så de verkar vara "uteslutna".

Har ni några tips om ett set på typ 3-10 knivar som inte är "för dyra" (dvs kanske <3000kr totalt)?

Tänkte mig iaf till en början en liten kort kniv för att hålla på med grönsaker, en större för att skära/skiva kött osv, lite "allround". Brödkniv behövs inte alls för mig.

Filékniv behöver jag nog inte alls, aldrig haft behovet att filéa än så länge.
Gärna med nåt block som kan ta emot fler än t.ex. 3 knivar om jag utökar antalet längre fram.

Kraven är nog mest att det ska gå at köpa i sverige (eller svensk webbutik), minst 3 knivar lite "allround" och kanske max 3000kr eller om den affären säljer presentkort så kan jag lägga till några tusen själv.
Citera
2020-02-24, 22:22
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuriousRage
Hej.

Eftersom jag fyller jämna 10-tal i år, så tänkte jag att jag kunde önska lite finare köksknivar. (Kraven är att jag tydligen måste önska nåt).

Jag tänkte mig t.ex. ett knivset med "knivhållare/block" som inte ser ikea ut.
Som jag förstått så är t.ex. global's handtag mindre bra. Så de verkar vara "uteslutna".

Har ni några tips om ett set på typ 3-10 knivar som inte är "för dyra" (dvs kanske <3000kr totalt)?

Tänkte mig iaf till en början en liten kort kniv för att hålla på med grönsaker, en större för att skära/skiva kött osv, lite "allround". Brödkniv behövs inte alls för mig.

Filékniv behöver jag nog inte alls, aldrig haft behovet att filéa än så länge.
Gärna med nåt block som kan ta emot fler än t.ex. 3 knivar om jag utökar antalet längre fram.

Kraven är nog mest att det ska gå at köpa i sverige (eller svensk webbutik), minst 3 knivar lite "allround" och kanske max 3000kr eller om den affären säljer presentkort så kan jag lägga till några tusen själv.

Jag brukar inte rekommendera att man köper ett knivset eftersom det nästan alltid finns med någon knivtyp som man inte har ett behov av. Jag tycker det är bättre att man köper exakt det fabrikat och modell som man vill ha.

Men men, vill du prompt ha tips på ett knivset så har Cleancut just nu ett knivset med 3 knivar från Yaxell för 2495 kr.
https://www.cleancut.se/butik/knivmodeller/knivset/knivset-2-2146-3512-detail
De har även ett annat Yaxell-set med en 20cm kockkniv och en mindre allkniv för 1890kr
https://www.cleancut.se/butik/knivserier/yaxell-4-serier/zen/knivset-2-detail
Mycket bra knivar i VG10-stål till ett bra pris.
Citera
2020-02-28, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jag brukar inte rekommendera att man köper ett knivset eftersom det nästan alltid finns med någon knivtyp som man inte har ett behov av. Jag tycker det är bättre att man köper exakt det fabrikat och modell som man vill ha.

Men men, vill du prompt ha tips på ett knivset så har Cleancut just nu ett knivset med 3 knivar från Yaxell för 2495 kr.
https://www.cleancut.se/butik/knivmodeller/knivset/knivset-2-2146-3512-detail
De har även ett annat Yaxell-set med en 20cm kockkniv och en mindre allkniv för 1890kr
https://www.cleancut.se/butik/knivserier/yaxell-4-serier/zen/knivset-2-detail
Mycket bra knivar i VG10-stål till ett bra pris.

Det första kitet finns på addelundbergs för 2299:-. Köpte det själv nyligen. Som amatör är jag mycket nöjd med det. Kompletterade med en större kockkniv också
Citera
2020-02-28, 23:56
Medlem
Hur viktigt är det med handdiskning om man köper ett elegant knivsett egentligen? Maskindiskar ni aldrig era tjusiga knivar?
Citera
2020-03-01, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grizzlyadams
Hur viktigt är det med handdiskning om man köper ett elegant knivsett egentligen? Maskindiskar ni aldrig era tjusiga knivar?

Nej,skulle aldrig diska mina knivar i diskmaskinen då du förstör eggen fortare på det sättet,sen tror jag inte trähandtagen skulle må så bra av det heller
Citera
2020-03-04, 17:07
Medlem
Brukar använda en ”ny” från Baumfisker, riktiga bra köp
Citera
2020-03-27, 18:25
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burrw
Hej! 3 synpunkter:

En synpunkt på damascus. En bra smidd kniv med damascusmönster har faktiskt en extra funktion, och det är att mat/grönsaker släpper lättare från bladet pga alla lager stål. Det uppstår alltså inget vakum när man skär gurka t.ex. Men då ska det vara en väldigt bra smidd och välvd kniv. Inte nån för 1500kr alltså.
Citera
2020-04-07, 11:48
Medlem
queen lobsters avatar
Har tittat runt lite efter en ny kockkniv (nybörjare/hemmakock) för cirka 8-900:-. Alla är 20 cm. Har tre alternativ och skulle vilja höra lite mer från er proffs här.

1. Yaxell YO-U. HRC 61. Pris ~900
2. Lion Sabatier. HRC 58. Pris ~900
3. Fiskars Norden. HRC 56. Pris ~750

Som ni ser ligger de alla i olika hårdhetsnivåer. Varför jag tittar på den lite mjukare Fiskars är pga. lättare underhåll/tåligare blad än Yaxell. Men vad säger ni, är det för bra pris att inte köpa Yaxell?
Citera
2020-04-12, 04:36
Medlem
kansascityshuffles avatar
Kai Classic DM-0712.
Använder den till allt.

Ska uppdatera köks- bröd- och skalkniv (i samma serie).

Vill gärna höra era åsikter om Fiskars och Global.
Chroma 301 blir man lite nyfiken på men är det nån som använder dessa knivar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in