Citat:
Här verkar finnas en hel del kunskap inom detta ämne, något som jag saknar..
Har tänkt uppgradera gamla billiga kassa knivar i köket till något lite mer åt det bättre hållet, men inte nödvändigtvis det bästa då jag egentligen inte är så intresserad, men gillar ändå att ha skapliga grejer.
Har inte kollat runt så speciellt mycket, men förstår att damaskusknivar är ofta av lite bättre kvalisort. Gillar också utseendet på dessa, och då de oftast (alltid?) är i rostfritt stål kan jag känna att det är ett plus för att slippa rost om man skulle glömma en kniv fuktig en stund?
...
Jag förstår det som att Damaskus/rostfritt håller skärpan en aning bättre än kolstål som är mjukare, det kan jag känna är en fördel.
Något annat att tänka på?
Har tänkt uppgradera gamla billiga kassa knivar i köket till något lite mer åt det bättre hållet, men inte nödvändigtvis det bästa då jag egentligen inte är så intresserad, men gillar ändå att ha skapliga grejer.
Har inte kollat runt så speciellt mycket, men förstår att damaskusknivar är ofta av lite bättre kvalisort. Gillar också utseendet på dessa, och då de oftast (alltid?) är i rostfritt stål kan jag känna att det är ett plus för att slippa rost om man skulle glömma en kniv fuktig en stund?
...
Jag förstår det som att Damaskus/rostfritt håller skärpan en aning bättre än kolstål som är mjukare, det kan jag känna är en fördel.
Något annat att tänka på?
Hej! 3 synpunkter:
1. Damaskus ska du köpa för att du gillar utseendet, för du kommer att betala extra för att få det. För flera 100 år sen så var det ett tecken på kvalitet, men idag kan man åstadkomma samma egenskaper med enklare och billigare medel. En "Damaskus"-kniv av VG10 är har dessutom en kärna av VG10, så eggens egenskaper påverkas inte alls av stålet på sidorna. Inget fel dock att betala lite mer för nåt man tycker är snyggt.
2. Hur hårt ett stål är beror framför allt på hur det är härdat. Japanskt kolstål är oftast hårdare än VG10, europeiskt oftast mjukare. Kniven du länkade till är ovanligt mjuk för att vara VG10 (HRC 58).
3. Så fort du surfar lite på knivar så kommer du att få annonser på Google och facebook om fantastiska japanska knivset med otroliga rabatter. Kinesiskt skräp som du ska hålla dig borta från.