2020-02-13, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Jag ser dina inlägg.
De saknar verklighetsbakgrund och du försöker att vrida in falska fakta och egna misstolkningar men du verkar argumentera utan att kunna ge annat än fakenews utan länkar.
Vem bryr sig om Tino?

Vilka fakta är falska?
Citera
2020-02-13, 05:56
Medlem
KlenmanStenhards avatar
"Self-hating ‘Nothing is truly Scandinavian’ campaign for airline SAS doomed to crash after outcry at attack on national identity"

https://www.rt.com/op-ed/480696-sas-ad-scandinavian-national-campaign/
Citera
2020-02-13, 06:03
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Vilka fakta är falska?
Det faktum att du inte presenterar några som helst länkar till det du säger är fakta och det faktum att man lätt kan läsa sig till att det du skriver/påstår är fel säger det mesta...
Citera
2020-02-13, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Det faktum att du inte presenterar några som helst länkar till det du säger är fakta och det faktum att man lätt kan läsa sig till att det du skriver/påstår är fel säger det mesta...

Jag har skrivit exakt var man kan hitta informationen. Du kunde alltså inte komma med något konkret? Då kan vi avfärda dig som det vänstertroll du är.
Citera
2020-02-13, 06:19
Medlem
NisseNyfikens avatar
SAS är tydligen för globalisering och som övriga kork nötter så vill dom ha mindre demokrati och nationalism utan mer av byråkrati och över styre bort från folkets vilja riktiga svin med andra ord alldrig mer SAS
Citera
2020-02-13, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseNyfiken
SAS är tydligen för globalisering och som övriga kork nötter så vill dom ha mindre demokrati och nationalism utan mer av byråkrati och över styre bort från folkets vilja riktiga svin med andra ord alldrig mer SAS

Det är inget fel i sig att vara emot globalisering. Det är deras levebröd. Men det är fel att ljuga och påstå att inget genuint skandinaviskt existerar.
Citera
2020-02-13, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Det är inget fel i sig att vara emot globalisering. Det är deras levebröd. Men det är fel att ljuga och påstå att inget genuint skandinaviskt existerar.

Men nu börjar även jag bli lite flashbacknegativ. -Ni måste för helvete orka se hela filmen och reflektera lite mera! Budskapet byggs med VIKINGARNA och vår historia. Så djävla farligt är det INTE. Tyvärr så har FB-kollektivet fulat ut sig den här gången. Tråkigt. Försök se helheten och va inte så förbannat lättkränkta!
Citera
2020-02-13, 06:28
Medlem
Fina Gubbens avatar
Kul reklam, gillade den. #weraretrevelers tolkar jag som att de vill säga att nordisk kultur är resande. Typ vikingar. Förstår inte raseriet kring den...

Thank you world!
Citera
2020-02-13, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DobermannSpitfire
Men nu börjar även jag bli lite flashbacknegativ. -Ni måste för helvete orka se hela filmen och reflektera lite mera! Budskapet byggs med VIKINGARNA och vår historia. Så djävla farligt är det INTE. Tyvärr så har FB-kollektivet fulat ut sig den här gången. Tråkigt. Försök se helheten och va inte så förbannat lättkränkta!

Filmen som en enskild händelse hade kanske inte väckt så mycket uppståndelse om de gjort den lite annorlunda. Man påstod att det inte finns något genuint skandinaviskt, vilket är fel. Vidare är det något sossar har försökt trumma i folk sedan Mona Sahlin. De kör med samma taktik som Stalin och Mao. Lyft fram den historia som passar, förträng allt annat. Du kanske uppskattar Stalin och Mao?

Svensken i gemen har tröttnat på detta. Förbud mot nationalsång, förbud mot griskött, könsuppdelning av badhus, detta. I ett ytterligare drev så ska ingen historieundervisning ske gällande pre 1700. Varför tror du att man valde just det århundradet? Det var då misären började. Svenska elever ska alltså inte få lära sig vad som skapade det moderna Sverige. För trots allt var det Gustav Vasa som skapade det moderna Sverige, inte sossarna som de vill få det till.

Vi kan ju titta i denna tråden hur skrämmande svag folks kunskap om svensk historia är. Nu vill man göra det ännu värre.
Citera
2020-02-13, 06:39
Medlem
- Men är det verkligen en god idé att påstå att vi inte har någon egen kultur? Blir inte folk arga då?
- Neeejdå. Det sade redan Mona Sahlin på sin tid, och se så bra det gick för henne! Lita på oss, vi kan reklam.
Citera
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaligulasTeacher
Precis så är det, vi verkar hela tiden inom ramarna för vår kultur och det är svårt att sätta fingret på det samtidigt som det blir så fruktansvärt uppenbart när man träffar andra kulturer. Det är lättare att sätta fingret på vad som inte är svenskt.

Några saker som jag tycker är typiskt svenskt är saker som jag upplever när man möter svenskar, det sociala spelet. Man har stor personlig integritet och en stor zon som man betraktar som privat.

Plikttrogen mot kamrater och arbetsgivare.
Stort rättspatos och inbyggd moralisk kompass.

Inte så stort behov av att framhäva sig själva. Man tar inte för stor plats i sociala sammanhang inte direkt några larger than life personligheter men den andra sidan är att människor du tror dig känna hela tiden överraskar en med färdigheter som man inte hade en aning om att de hade för de aldrig berättat att de jobbat 10år inom VVS när de var yngre.

Svåra att komma inpå livet men så otroligt fina vänner när man väl hittar dem. Ärlighet inom affärer, det skall mycket till innan man bryter ett avtal. Samtidigt kan det vara svårt att få ett ärligt och rakt svar men orsaken till det är oftast personlig omtanke om att inte såra mottagaren.

Konsensus orienterade, förhandlingsvilliga och måna om att eventuell affärsuppgörelse skall gynna båda parter. Att köra med openbook lösningar inom affärer där man gemensamt räknar fram en uppgörelse som skall gynna båda parter är nog inte så vanligt utanför Sverige.

Kluriga och lösningsorienterade, utan att man pratat om ett specifikt problem på flera veckor kan de presentera en lösning som de gått och klurat på fast man tog för givet att de släppt tanken i samma sekund som man presentera det.

Inte speciellt benägna om att prata känslor, värdelösa på att be om hjälp fast de skulle behöva det. Vill inte ligga andra människor till last.

Punktlighet är en typisk svensk företeelse, det är väldigt tätt förknippat med att visa respekt för andra människor. Man läser in något mycket större i det. Man upplever att någon som kommer sent uppvisar en arrogans inför betydelsen över andra människors tid. Att man sen ändå skulle vara på kontoret hela dagen spelar mindre roll.

Lite betraktelser som jag reagerat över som främst rör personlighet. Pratar vi exempelvis ett litterärt område så är det ju mycket enklare att hitta författare som man kan peka på haft en stor betydelse.

Sen finns det ju en mängd saker som jag direkt skulle beskriva som typiskt svenska men som jag knappt upplevt själv som svensk. Norrsken, fjällvyer, ändlösa skogar, fäbodsvallar, hembränning, surströmming, Gotland, Stockholms skärgård, västkusten.

Det är ju exempel på sådant som jag skulle beskriva som typiskt svenskt men som man inte kommer i kontakt med så ofta. Midsommarfirande är ju sådant som man skulle beskriva som typiskt svenskt men för mig som är uppvuxen i stan så har jag inte direkt något minne av det var något som firades speciellt intensivt.

Nu har jag naturligtvis generaliserat grovt men det är ändå en bild av vad jag uppfattar som typiskt svenskt.

Det är som sagt mycket svårt att förklara för någon hur man gör när man simmar, man har lärt sig det som barn och det bygger mycket på att slappna av för att flyta. Samma med att befinna sig i en kontext där man tar saker föregivet då allt funkar som man tänkt sig.

Wow så jädra utomordentligt bra beskrivet vad svenskhet är, blir fan tårögd när jag läser. Skicka den texten till alla, som hävdar att detta inte finns, och med ilbud till SAS-cheferna och deras reklampajasar
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DobermannSpitfire

Jag ser absolut helheten, den stora bilden. Och för eller senare rinner bägaren över, efter att media politiker, vår egna. När vi har blivit bespottade och kränkta i 30 år. Då säger vi nej, och inte tar skit något mera. Vi gör en protest utan vapen och säger: Nu räcker det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in