2020-02-12, 22:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Nu när de etnocentriska rasisterna på SAS klippt bort en ung rasifierad man måste De Rasifierade Kropparna från Södertörn också kasta sig över det sårade bytet SAS och blåsa liv i elden från andra hållet.
Låt det ta hus i helvete nu afrosvenskar!

Det är faktiskt fegt och inkonsekvent av SAS att klippa bort afrikanen. Hur känner sig skådespelaren förresten? Att inte duga som skandinavisk för SAS?

Helt ärligt tycker jag de skulle ha klart legitima skäl att känna sig förödmjukade (eller "kränkta") av den där biten. En reklamsnutt i USA där någon svart pratade om sina "ancestors" bland "the founding generation" hade definitivt mötts av en rejäl backlash. Det är liksom en källa för stolthet hos svarta, precis som hos alla andra människor för den delen, att inte förneka sina egna rötter (serien "Roots", tex); snarare är det oerhört viktigt att verkligen komma till insikt om att de var "taken from Africa". Det är deras identitet. Nu kom inte "afrosvenskarna" hit som slavar, men en svart svensk som dillar om att hans förfäder var vikingar eller slogs på slagfälten under 30-åriga kriget är inte bara någon som är mentalt debil, utan någon som förnekar sin egen historia, sin egen identitet. Jag har personligen inga problem med att se en svart människa som han i filmen som svensk; men han är en svensk med en annan bakgrund än jag har. Hans identitet är fortfarande grundad i Afrika, och synnerligen inte hos vikingarna.

Så det är rätt förolämpande att skildra en svart människa på det sättet. Han framstår som en pajas, en självhatande idiot. (Vilket dessutom understryks av att han inte direkt ser ut som Idris Elba - tänderna får honom mer eller mindre att se ut som en produkt av inavel.) Jag har definitivt aldrig träffat en svart eller "brun" svensk som på allvar talat om "våra förfäder vikingarna". Det är en pinsamt ytlig syn på vad en nation eller en etnisk grupp är.

Så ja, jag skulle nästan vara benägen att säga att man kan tala om rasism här. Ok, han säger förvisso inte att "we wuz vikings n shiet", som någon skämtade, men han är definitivt framställd som lätt efterbliven, lite som Jim i Huckleberry Finn.

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
#jagärhär är inkopplade så det är inga spontana reaktioner. I #jagärhär ser vi de nyttiga idioterna, de som tror att de gör gott..

Får inte #jagärhär stålar av staten? Och är inte SAS åtminstone delvis privat? Så vi betalar för att de här tomtarna ska gå in och heja på - vilket i slutändan mynnar ut i göra reklam för - enskilda företag? Låter ju inte helt kosher, om man säger så.

Hursomhelst måste ju detta vara en av de mer patetiska operationer de har kallats ut för. Skickas ut som fotsoldater för att slå på trumman för ett flygbolags reklamkampanj. Då har man sjunkit rätt lågt.

Noterar för övrigt på tal om "troll" att flera av de mest ihärdiga postarna i denna tråd inte gör annat än att försöka håna meningsmotståndarna med konstant prat om att de är "WT" och "snöflingor" som blir "kränkta" över en oskyldig reklamfilm. En av de värsta har redan mer än 50 poster, av vilka i princip ingen tar upp något sakligt argument.
Senast redigerad av fryskyl 2020-02-12 kl. 22:58.
Citera
2020-02-12, 22:56
Medlem
Vill påminna alla de som inte förstått ägarbilden för SAS.
Svenska staten tillsammans med den danska staten är de två största ägarna i bolaget.
Dvs det är vi själva som är ägare oavsett vi vill det eller inte.
SAS företräds av svenska folket.

"Idag äger svenska staten 14,82% och danska staten 14,24% av aktierna medan de resterande aktierna är privatägda."
Citera
2020-02-12, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albax
Du glömde att kalledussin också tog med sig muslimer till Sverige. Han som tokhögern hyllar var en av de första som faktiskt tog hit muslimer. Idag kommer de själva fast som flyktingar. De först som med viss sannolikhet tog med sig muslimer hit var Vikingarna. Klädseln som vår Vikingar bar var direkt hämtade från muslimska länder. Det finns säker "äkta" svenskt med någonstans också. Vi får leta för vi hittar säker det någonstans.

Det är dock fel att skylla allt på de som jag åtminstone nästa aldrig ser här, dvs vänsteraktivister.

Men sluta snacka skit. Exakt hur många muslimer tog Karl XII med sig till Sverige? Vad var det för kläder vikingarna använde som var hämtade från "muslimska länder"? Länder som, förstår man, inte hämtade något utifrån, utan bara var unika och uppfann allt på egen hand. Lägg ner, för helvete. Du kommer inte undan med den retoriken här. Läs tråden. Den är redan söndersmulad in i minsta detalj.
Citera
2020-02-12, 22:59
Medlem
Ja, jag kommer ju inte anstränga mig att flyga SAS i jobbet om vi säger så..
Go woke, get broke.
Jävla clowner...
Citera
2020-02-12, 23:00
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaligulasTeacher
Hur kan det komma sig att en sån här fråga blir en höger vänster fråga alla svenskar borde väl känna stolthet att tillhöra en så framstående nation som Sverige ändå måste betraktas som. Kritiken bestod ju från början i att SAS framställde Norden som kultur och historielöst. Det borde väl ändå vara en fråga där både höger och vänster kan samsas om att det är genom gemensamt arbete och forskning och innovationer som Sverige är där vi är idag.

Beakta att man inte får spela svenska nationalsången i skolorna och firar man nationaldagen på svenskt vis är man SD.
Skulle man vara så fräck att man har ett sverigeklistermärke på bilen så är man nog direkt stämplad som nazist.

Är fult att vara sverigekär och då klassas man som höger/sd tyvärr.

Helt sjukt!
Citera
2020-02-12, 23:01
Medlem
Lugnochros avatar
Såg nu på AB att man är ett rysstroll. Hur långt ska de dra det? De får väl stå sitt kast att det inte tycker att det inte finns invånare här som har en kultur.
Citera
2020-02-12, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Är det nån som kan göra en jämförelse angående det här nya "verktyget Hoaxy" mellan detta case och valfritt annat motsvarande. Aftonbladet och ett par andra medier driver ihärdigt tesen att SAS-filmen "kidnappats" för mörka krafter. Min antites (gissning) är att det ser ut ungefär som vanligt. Fascinerande grötigt läge, företag och media emellan.

Precis min tanke. Det där verktyget skulle få fram precis samma mönster med vilken annan nyhet som helst som blir viral. Det visar inte på någon hoax eller någon medveten organisering, bara på hur snabb spridning kan se ut. Forskaren som intervjuas i artikeln är inget annat än en vänsteraktivist som noggrant väljer vad han ska lyfta fram och vad han ska förtiga.
Citera
2020-02-12, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Men sluta snacka skit. Exakt hur många muslimer tog Karl XII med sig till Sverige? Vad var det för kläder vikingarna använde som var hämtade från "muslimska länder"? Länder som, förstår man, inte hämtade något utifrån, utan bara var unika och uppfann allt på egen hand. Lägg ner, för helvete. Du kommer inte undan med den retoriken här. Läs tråden. Den är redan söndersmulad in i minsta detalj.
Handlar inte tråden om SAS reklamfilm?

I övrigt är det så att den som söker den kommer att finna och jag söker inte åt andra.
Citera
2020-02-12, 23:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Jag reagerade också på att man helt tog fokus från SAS självhat mot den egna kulturen, och istället fick hela inslaget att handla om Ryssland och högertroll.
TV4 blir sämre för varje dag.

...TV4 ägs ju idag av Telia, som i sin tur svenska staten är storägare i, och säkert i sin tur har politiskt tillsatt styrelserepresentation i... som därmed kan ge ägardirektiv (eller bara onda vänsterögat och ett budgetsänkande möte med Amanda Lind) om inte tredje statsmakten lydigt dansar i takt med första statsmakten.
Citera
2020-02-12, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Loggade in på SAS för att kolla bonusresa och möttes av SALAM Kosegutten!

Vafan är detta? Jag är inte i närheten av arabisk på något sätt.

Ska fan läsa på namnskylten vid nästa flygning jag inte kan undvika SAS och hälsa med Heil Åsa!
eller vad SAS konvertiten nu kan tänkas heta.

Skulle inte förvåna om någon hackat sidan.
Citera
2020-02-12, 23:05
Medlem
Fria Tider: Dansk folkeparti kräver att regeringen agerar mot SAS: "De spottar på oss"

Citat:
SAS hårt kritiserade reklamfilm om skandinavisk kultur väcker heta känslor i Danmark. Dansk folkeparti kräver att regeringen ger flygbolaget en "skarp tillrättavisning", skriver Ekstrabladet.

Dansk folkepartis Søren Espersen uppger sig vara "i chock" efter att ha sett SAS-filmen, som går ut på att det inte finns någon riktig skandinavisk kultur alls utan att "allt" bara är kopierat från andra länder.

– SAS spottar på allt som är äkta danskt, äkta svenskt och äkta norskt. Och de gör det helt medvetet för att få oss att skämmas över oss själva, säger Espersen till tidningen.

Folketingsledamoten kräver att den det danska transportdepartementet ger flygbolaget en "skarp tillrättavisning".

– Regeringen måste förklara att det är nog nu, säger Søren Espersen.
Citera
2020-02-12, 23:05
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
#jagärhär är inkopplade så det är inga spontana reaktioner. I #jagärhär ser vi de nyttiga idioterna, de som tror att de gör gott..

Några exempel och länkar på detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in