2020-02-12, 20:46
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaligulasTeacher
Och det skrivs det inga spaltmeter om, regelrätta intressegrupper med en tydlig agenda som agerar gemensamt och koordinerar attacker för att skapa opinion och förmedla en osann problembeskrivning.
Det är tydligen inget problem, men att börja yra om ryska attacker och konspirationsteorier är helt normalt.

S-hund temporär är ironisk men jag tror han beskriver exakt hur de betraktar sig själva och det organiserade motangrepp som nu sker. De kommer att skriva inlägg i stil med det Dennert skrev på SAS Facebooksida, "Vilken superfin film! Precis så - vart något eller någon kommer ifrån från början avgör inte om det är skandinaviskt nu. Heja demokrati, wienerbröd, köttbullar och midsommarstänger och Heja Skandinavien! #jagärhär". Hashtaggen fungerar som en signal så att andra från #jagärhär dras dit (de har sist jag tittade 70 000 medlemmar - men alla är så klart inte aktiva). Utöver att skriva kommer att lajka sina meningsfränders inlägg för att lyfta dem högt i kommentarsfälten och massanmäla meningsmotståndare för "rasism" och "hat".

Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Nejnejnej, det är ju nu, med AB-ledare och Dennert et al., som de spontana uttrycken från folkdjupet låter sig höras! De lyhörda uttolkarna av gemene mans tankar, den lilla människans självuppoffrande företrädare. Hittills har det ju annars bara varit organiserat kampanjande från trollfabriker i S:t Petersburg.
Citera
2020-02-12, 20:46
Medlem
StarkMarks avatar
Den nyuppladdade reklamfilmen börjar få en hel del negativa röster.

https://www.youtube.com/watch?v=Ijhh5J48X9k
Citera
2020-02-12, 20:47
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
Herre gud, detta är helt ofattbart pinsamt. Om de verkligen ville damage controlla hade de gått ut och sagt ”vi har gjort ett stort misstag med den här kampanjen, vi förstår hur den tolkats och vi tar bort den och backar från detta”.

Nej nej. Istället släpper de en kortare version med EXAKT samma budskap.

Jag förstår vad de vill ha sagt. Allting kommer någonstans ifrån från början. Resande har tagit med sig det ena och andra. Därför ska vi flyga med SAS. Men det är ju ett helt tomt budskap. Så otroligt långsökt och underligt upplagt. Kunde de verkligen inte förutspå att folk skulle bli upprörda av det? Hur är det möjligt? Helt otänkbart att något annat lands flygbolag skulle göra samma sak, huvuden skulle rulla.

Alltså... Samtliga ansvariga måste ha svårt att sova. Men nej, kör på bara, SAS. Fortsätt låtsas att ni är stolta över ert ”budskap”, och skyll negativ feedback på att kampanjen blivit kidnappad. Bra jobbat.

Håller med dig.
Citera
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Jag tycker hela den här anti-SD, multikulti, självhatet som genomsyrar majoritet av den nutida debatten är snudd på psykiskt störd. De som driver på detta, har ni efter 5 år inte förstått att den inte funkar utan tvärtom är kontraproduktiv? När ska sanningen och folkets egentliga mening få lyftas fram? När ska folk få tycka vad de vill? Inte förrän Sverige vänder blad och lyfter på locket kommer samtalstonen bli normal igen. Innan ni ger er på mig så har ja inte röstat SD men förstår varför de växer.

Håller med dig i det mesta!

Bara den där sista meningen som sticker i ögonen. Det finns ingen som helst anledning att påtala att man inte röstar på Sverigedemokraterna. När någon gör så vid leverans av obekväm sanning/åsikt är man ett levande exempel på en del av problemet.
Citera
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Tycker inte som du
En riktig dålig kalkonrulle blev det då. Har sas något att säga så borde de säga det klart och tydligt. Det gjorde de i orginalet -och det de sa var ett hån mot vår kultur- men det har de nu alltså i desperation gjort om till detta intetsägande inslag.

Är inte säker på att de gjort om den. Man brukar ju göra reklamfilmer i två versioner. En längre i början av kampanjen och en kortare som blir billigare att sända för att påminna om den första. Men den påminnelsen ger ju nu en besk eftersmak.

Det är svårt att bli känd men lättare att bli ökänd. Kanske reklamfirman gjorde detta för att avsiktlig provocera. Ser dock inte hur detta skulle gagna vare sig dem eller SAS men kanske personerna bakom gillar att spela politiska martyrer för sina meningsfränder.
Citera
2020-02-12, 20:48
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Känner du dig kränkt av den reklamen? Vad får dig att tro att du representerar svenskarna, du kan ju inte ens formulera dig på svenska och ännu mindre precisera vad som är svenskt.

Om du har problem med svensk grammatik är det nog fel på dig. Klart jag kan berätta lite om svenska fenomen. Dalahästen är svensk. Och osthyveln är typisk för skandinavisk produktdesign.

Är man så pass historie samt idélös som du är, som inte ens själv kan formulera dina tankar kring svenskhet, så är det tråkigt om du kallar dig för svensk. Sådana som du får gärna emigrera och kalla er för turkar.
Citera
2020-02-12, 20:49
Medlem
Mr1931s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Äh, lägg av. Det är ingen "tokhöger" som reagerar, det är vanliga människor, samma människor som flyger med SAS.

Det där folkföraktet kommer du ingenstans med.

Exakt, vanligt folk. Jag kan gå i god för att just den här vanliga människan är en helt vanlig svensk. Tror inte ryska bottar eller troll skulle bemöda sig med att gå in på trustpilot och lämna en ärlig review med 1 stjärna, vilket jag nu har gjort.

Och ja, jag kryssade i rutan "skicka en kopia till info@flysas.com".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Ja, men om vi tar en grej från ett annat land och firar på ett nytt sätt, hur särskiljer du när det blir "bara svenskt"?

Det kan du säga bäst du vill, men att försöka dra likheter mellan Mexikanska tacos och Svenska är rätt döfött. Vi kan lika gärna kalla det något. Min poäng är att din s.k. "poäng" tappar helt eftersom mexikanska tacos säkerligen har sin influens från något annat håll, och det från sitt håll, och det från...

Kedjan är oändlig lång och totalt intetsägande.

Det är väl inte så svårt? Exempelvis luciatåg genomförs på ett väldigt speciellt vis i norden och har sett lika ut i många år, det är samma sånger osv. Det har blivit tradition. Det förekommer inte i andra länder, även om det går att spåra luciatåget historiskt till andra länder. Vi har gjort det till något eget och unikt.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamerror
Äldste kände anfader var rusthållaren i Herseberga i Skärkinds socken, Östergötland, Per Hansson (1670–1741), som 1692 gifte sig med Kerstin Jacobsdotter Schuut.

Kerstin Jacobsdotter Schuut var judinna.

Nja du, det finns väl inget som pekar på det. Det vimlade inte direkt av judar i Östergötland på 1600-talet, även om de "PR-genier" som SAS anlitat kanske skulle påstå den saken.
Citera
2020-02-12, 20:50
Medlem
Citat:
Herre gud, detta är helt ofattbart pinsamt. Om de verkligen ville damage controlla hade de gått ut och sagt ”vi har gjort ett stort misstag med den här kampanjen, vi förstår hur den tolkats och vi tar bort den och backar från detta”.

Jag förstår vad de vill ha sagt. Allting kommer någonstans ifrån från början. Resande har tagit med sig det ena och andra. Därför ska vi flyga med SAS. Men det är ju ett helt tomt budskap. Så otroligt långsökt och underligt upplagt. Kunde de verkligen inte förutspå att folk skulle bli upprörda av det? Hur är det möjligt? Helt otänkbart att något annat lands flygbolag skulle göra samma sak, huvuden skulle rulla.

Alltså... Samtliga ansvariga måste ha svårt att sova. Men nej, kör på bara, SAS. Fortsätt låtsas att ni är stolta över ert ”budskap”, och skyll negativ feedback på att kampanjen blivit kidnappad. Bra jobbat.
De visste vad de gjorde. De visste hur reaktionen skulle bli, och genom att dra tillbaka reklamen är det SAS som folk tycker synd om. Den som flest tycker synd om, vinner. I Sverige, det är väldigt svenskt. Eller vänta nu..
Citera
Medlem
A.Ericssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nu inväntar vi bara att 4chan skall vakna. Det kommer att bli festligt.
De är i gång sedan länge, tog inte ens en timma innan SAS hade laddat upp sin judiska hatfilm.

Citat:

Jämför detta med pastatillverkaren Barilla som för ett par år sedan gjorde ett uttalande där de sade sig stötta den traditionella kärnfamiljen. Detta fick de backa från för det ansågs vara hate-speech. Det var inget som var det minsta lilla kontroversiellt i det uttalandet, förutom för en liten klick sinnessjuka extremister i väst (i princip hela övriga världen, inklusive hela den ickevita, är för den tradtionella kärnfamiljen). Här har man gjort en video som sprider grovt hat, fördomar och rasistiska lögner, på gränsen till uppvigling - men det är helt okej för SAS är judiska ut i fingerspetsarna.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Finns det belägg för att JÄH är inkopplade? Vore kul att slänga i ansiktet på de som utan belägg hävdar att Putin ligger bakom stormen.
Enligt ett tidigare inlägg i tråden har Mina Dennert varit aktiv på SAS Facebooksida med följande inlägg:
"Vilken superfin film! Precis så - vart något eller någon kommer ifrån från början avgör inte om det är skandinaviskt nu. Heja demokrati, wienerbröd, köttbullar och midsommarstänger och Heja Skandinavien! #jagärhär"

Hashtaggar hon in JÄH så är de aktiva.

Jag har inte sett hennes kommentar själv (det rör sig om 2 400 kommentarer totalt) däremot har jag sett #jagärhär på en rad inlägg samt även den norska varianten #ViErHer.

De brukar skryta om sina systerorganisationer - jag skulle tro att de anropat även dem här.

Edit:
Har nu sett Mina Dennerts inlägg. Det skrevs för en timme sedan på SAS Facebooksida och inlägget stämmer ordagrannt med vad som tidigare uppgivits i tråden.
Senast redigerad av Tinuviel 2020-02-12 kl. 20:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in