2020-02-12, 14:03
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Enligt en analys på SVT var syftet att få bort fokus från sk flygskam..

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/analys-det-var-sannolikt-hela-tanken-bakom-kampanjen-1

Jag tycker det är en konstig analys, all PR är inte bra PR och en uppmärksammad kampanj betyder inte automatiskt ökade intäkter. Detta går inte att jämföra med NIKE-historien, den skedde dels i en annan värld och en annan tid och NIKE gick inte emot sin egen målgrupp. Här har SAS snarare gjort en Gillette och det visade sig inte vara något genidrag direkt.
Citera
2020-02-12, 14:03
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internetfargo
Hahaha fan va arga alla är.

Påminner lite om att nordkoreanerna tror att Kim Jong Un uppfunnit hamburgarna osv.
Ja, den här historien är så deprimerande.
Idioter som är chockerade över att en reklamfilm inte ger en helt korrekt beskrivning av verkligheten, som om reklam syftade till det.
Idioter som gör en reklamfilm om att det inte finns någon svensk kultur, som om en kultur bara kan finnas om ingen påverkan nånsin skett.
Idioter som tror att man måste gilla SAS och deras film om man ogillar rasism.
Idioter som tror att man måste hata SAS och deras film om man gillar svensk kultur.
Idioter som tror de bekämpar rasism genom att diskutera maträtters historia.
Idioter som låter nonsens kring en reklamfilm överflygla allt annat som händer samtidigt (Coronaviruset, Syrien och Turkiet, etc).
Idioter som hittar på sinistra konspirationsteorier om hur spridningen av kritik mot filmen gått till när alla kan se en helt förväntad spridning givet hur opinion, alternativmedia och sociala medier ser ut för närvarande.
Idioter som ser idiotin och ändå inte kan låta bli att skriva om det på Flashback. Mitt enda försvar är att i en idiotisk samtid blir man idiotiserad.
Senast redigerad av Creatur 2020-02-12 kl. 14:07.
Citera
2020-02-12, 14:04
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babymamacita
Nej, du lever i din egna löjliga bubbla där du reagerar på absolut ingenting och sen blir du förbannad på att andra inte köper dina känsloargument och då drar du igång med än mer svammel. I mitt förra inlägg var jag tvungen att diskutera med en infantil jättebebis om hur Lucia är ett italienskt helgon samt att firandet i sig är av religiösa influenser likväl som ett helgon som inte ens har svenskt ursprung. Finns massor i denna tråden som verkar tro att den svenska kulturen är svensk rakt igenom.

Du har inte ens klarat av att skriva ett endaste inlägg utan vräka med högst personliga känsloargument, tagga ner.

Problemet uppstår när man blandar ihop kultur med kulturella influenser.

Varje land har sin egen kultur, sitt eget sätt att tolka sina traditioner, sitt eget sätt att tillaga sin kebab eller sina köttbullar. Det är det som är det fina med de lokala variationerna av kulturella yttringar.

Men att använda kulturella influenser som argument för att förringa en kultur eller värre; reducera den till "absolutely nothing!" är fel.
Citera
2020-02-12, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Eh nej. Snarare inslag av samisk kultur. Många av de sakerna som tas upp i videon är svensk kultur. Man skulle kunna säga att självhat och att förneka vår kultur också är svensk kultur så du är en riktigt praktexempel.
Vem har sagt att jag inte är lapp.
Citera
2020-02-12, 14:06
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Det handlar om att radera våran identitet genom att angripa våran historia, kultur och traditioner. Men du stöder väl detta, jag antar att du sitter i Stockholm och försöker bryta ner och förminska Sverige dag för dag. Din lilla äckliga kulturmarxist.
Vad har du för svenska traditioner som du vårdar?
Kan du sätta ihop en vävstol?
Mjölka getter?
Sannolikt nej, sverige idag är ett traditionslöst miniamerika.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jdJz5q/sas-stoppar-reklam-om-att-inget-ar-skandinaviskt

En attack?! Känns mer som vanligt folk som har blivit förbannade.

Ja så sjukt lågt. Står nån självhatande professor från KTH och klappar lille svensson på huvudet och menar att det är troll och högerkrafter som kidnappat reklamfilmen.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC-2.0
Tja, jag "attackerar" dekadenta och primitiva människor. Vad är problemet?
Och hade man nu en disney-vision om universell gemenskap och solidaritet och ville förmedla det i en reklamfilm så får vi väl ändå vara överens om att det var ett sagolikt korkat sätt att göra den på.
Obegripligt varför det ens ska vara relevant? Som kund är man intresserad av hur schyssta deras säten är, priser på olika flighter och om det är bra käk på flyget osv.
Man vill inte se på någon PK-film om hur svenskar är obetydliga medan större delen av övriga världen, som är rena skithål, är sådana vi har tacka allt vi har för.

Man kunde ha nämnt bidrag från andra länder utan att på bästa PK-manér konstatera att ingenting är svenskt är eller skandinaviskt. Det är bara töntigt och skitnödigt och det är just den där typiska skitnödigheten som gjort Sverige utskrattat i stora delar av världen för den politiska korrektheten med allt från hen-dagis, politiker som vill rehabilitera IS-krigare och massiv invandring.

Jag personligen bryr mig föga om någon nationalism och känna någon stolthet för svensk kultur men med det sagt så inser man ju att oerhört många skitnödiga svenskar som konsekvent vill förminska det svenska och istället hylla andra kulturer som väldigt ofta inte har någonting att komma med alls i jämförelse. Det är som när Reinfeldt uttryckte sig att det är invandrarna i huvudsak som byggt Sverige, inte svenskarna. Det är så symptomatiskt och det är positivt att det blir en negativ reaktion på detta.

Sen har du missförstått det. Sverige behöver inte alls bli mer inkluderande eller solidariska, utan snarare mindre inkluderande och göra oss av med folk som kommer från skitkulturer där man sympatiserar med IS, islam och har en hederskultur.

Förstår dig till fullo och håller med i det stora hela. Saken är den att svenskar är överlägsna, inte rasligt, men materiellt, socialt och till viss del kulturellt. Då blir det liksom löjligt om vi ska uppröras över samma saker som t.ex. vissa utsatta minoriteter. Och liksom säga "jamen dom då, dom får minsann skryta om sin kultur" liksom snälla dumma svensk dom behöver något för att inte känna sig mindervärdiga. Det är som att storebror på 15 år gnäller över att han får ta mer ansvar än sin 5-årige lillebrorsa. Det är så sjukt småaktigt och patetiskt och jag stör mig så enormt på detta, för det är så långt ifrån hur jag blev uppfostrad av min pappa. Det är långt mycket värre än att förminska sig själv. Att ödmjuka sig själv, att se sig själv som litet, och att offra sig i generositet gentemot andra, ja det ligger något ädelt i det.
Citera
2020-02-12, 14:07
Medlem
pampussas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Tja, man kan vända på det och istället se det ganska komiska i att belackarna blir helt röda i knoppen av ett enda ord - "Ingenting", som svar på vad som är skandinaviskt, samtidigt som man visar bilder av det som de flesta av oss uppfattar som just väldigt skandinaviskt/nordiskt.

Att vi tager till oss, inspireras av, andras kulturer gör det inte mindre skandinaviskt när vi anpassar det till våra förhållanden, och våra förutsättningar - när vi gör något till vårt !

Och nej, smørrebrød är danskt, och bara sverige svenska köttbullar har - men det kan man väl anse vara innanför ramarna för konstnärlig frihet, och jag har aldrig hört någon påstå att pappersklämman skulle vara norsk. Det enda man kan ge Norge kredit för är väl osthyveln, de jäkla snåljåparna !
(Ost äts naturligtvis i tjocka skivor eller stora bitar !)

Med det sagt blev jag plötsligt sugen på köttbullar och gräddsås !

Du spiser mat hva? Hørt om Hydro og kunstgjødsel?
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det är ett gravt misskött och politiserat bolag. Titta bara på alla strejker.

Aktiekursen är ned 56 % de senaste 10 åren, trots att börsen i övrigt gått mycket bra.

Det sista bolaget på jorden jag skulle stoppa pengar i.

Jag flyger dock mycket med SAS o Star alliance o är nöjd med det hela...

Men det hela är otroligt vanskött, men jämför man med Postnord så är väl bolaget under hyffsad management.
Citera
Avslutad
Oerhört komisk "damage control" av SAS.

NEJ: dom har inte gjort fel.
NEJ: Vanligt folk har inget emot reklamfilmen, det är bara ett par "högertroll" som "kidnappat filmen och nu är den under attack"

Men trots att det "bara" är högertroll som ogillar filmen så väljer dom att ta bort den. Borde dom inte stå fast för den normala människan som minsann gillar filmen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Vaddå.. menar du gänget alt-rightare som liksom alla fånar i tråden skriker i falsett och ska börja bränna flaggor som värsta indoktrinerade pakistanska islamister?

Den här filmen är svenska fjantionalisters rondellhund.

Alla utom du och två till i denna tråd ser ju vad denna filmen är nämligen ett sätt att ta heder och ära från Skandinavien så man kan lyfta den dysfunktionella massinvandringen och mångkulturen.
Citera
2020-02-12, 14:08
Bannlyst
Att denna tråd toppar Flashback stärker tesen om botar och högerpopulistiska sidor som medvetet triggar följare på sociala medier.
Ni är alltså nyttiga idioter åt Ryssland . Inte "sverigevänner"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpJrgk/sa-kapade-hogerpopulistiska-natverk-sas-nya-reklamfilm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in