Citat:
Det är naturligtvis svårt, men det kan finnas vägar.
En väg borde vara att när polisen upptäcker ett mönster; det mönster som vi känner till , med tillbakatagna anmälningar, så skulle man dels kunna ge råd till den som anmäler, använda de verktyg som finns för att skatta allvaret.
Om polisen inser att det finns ett upprepande mönster i deras register, kan man uppmana personen att börja skriva ner, dokumentera noga, fota skador, dela till vänner och kanske även fler såsom grannar och arbetskollegor om man känner att de är förstående, blockera på sociala media, söka psykiatrisk hjälp, peka på allvaret och uppmuntra till att anmäla och att inte ta tillbaka.
Man kan faktiskt också ändra inställning om personer i ens omgivning visar att detta är alarmerande. "Jag ser det du är inne i".
Precis som en alkoholist inte blir hjälpt av en medberoende, ska du som vän, kurator, polis, psykolog, läkare eller sjuksköterska inte spela med, utan peka på allvaret. Visa vägarna.
Och samhället behöver ta detta på allvar mer!
Ibland kan polletten trilla ner.
Men man behöver hjälp.
Och jag kan inte låta bli att tänka på att om man inte hade skrivit i nedläggningsbeslutet just de här orden som så många har tagit fasta på:
"”haft en rätt att avvisa målsägande från sitt fordon och i slutändan använda ett visst tvång”."
så hade kanske inte SD tyckt att han hade den rätten. Rätten att misshandla och komma undan.
Jag tror att detta att SD under så lång tid har kunnat mygla sig fram, både här och där. Lura sin fru, sina barn, sina vänner, L*ena; till sist även rättsväsendet; kan ha bidragit till att hans ego har fått sig en rejäl boost.
Han har blivit uppblåst i sin övertro på sig själv. och rättsväsendet ger honom rätt. Han ljög, det är jag helt övertygad om. Och det visade sig ju ge högsta vinsten!
Uppblåst av sig själv och sin rätt ger han sig på L*ena och till sist dödar han henne. Medan samhället vet, och ser, men ser mellan fingrarna.
Samhället måste ta detta mer på allvar.
Vi vet ju att det dödas flera kvinnor varje år på just detta sätt.
Helt i onödan.