Citat:
Ursprungligen postat av
tauceti
Jag tror att många missar den djupare meningen med reklamen. Allt det som nämndes var ju faktiskt importerat. Dom menar väl på att resa betyder utveckling, för det är när vi möter andra kulturer som vi utvecklar vår egen. Dvs, res mer och hämta hem inspiration till nya saker till Norden.
För allt det dom tog upp var ju, hur man än vrider på det, importerat. Demokratinn ifrån grekerna, kvinnorättsrörelsen ifrån Usa osv... Jag tror ni ser på reklamen med fel ögon. Ni ser den som något negativt,. Jag såg det som att svenskens äventyrslust och nyfikenhet på omvärlden har gjort att kulturen har berikats med så mycket. Tack vare all resande. Så res mer. Typ så uppfattade jag reklamen.
Så tänker de sig förstås att det ska uppfattas. Om det är en djup mening kan man ju diskutera, jag tycker det är trivialt och filosofiskt på gymnesienivå.
Och om de menar att detta att allt kommer utifrån inte även skulle gälla alla andra länder och kulturer så har de ju en del att förklara. Det budskapet kommer kanske inte den övriga världen gilla, som ju i allmänhet är mycket mer etno-nationalistisk än vad Sverige är.
Men reklamfilmen ska väl egentligen bedömas utifrån om den kommer sälja eller ej. Och ur den aspekten så tror jag detta pekoral blir ett nerköp.