2020-02-11, 21:29
Medlem
D4Cs avatar
Kul att man kan ha så snev världsbild att man tror att det här går hem 2020 i Sverige. Hoppas verkligen att personen som är ansvarig för det här omgående får sparken, är alltid nöjd med flygresorna när jag flyger med SAS men det är tråkigt när deras marknadsföringsavdelning gör sitt bästa för att sabba för alla duktigt piloter och kabinpersonal inom SAS.
Senast redigerad av D4C 2020-02-11 kl. 21:34.
Citera
2020-02-11, 21:29
Medlem
fendadens avatar
Total skitstorm på SAS Facebooksida just nu. Frågan är inte om utan när pudeln kommer.
Citera
2020-02-11, 21:30
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ganska tramsigt att dra det så långt som SAS har gjort. Om man ska vara pedantisk finns ju ingen kultur idag, eftersom allting på ett eller annat sätt härstammar från någon urkultur för 100 000 år sedan när vi levde på savannen. Och den kulturen beror i sin tur på våra förfäder som levde för 10 miljoner år sedan och klättrade i träd.

Så i slutändan kan man säga att det inte finns någon svensk, japansk eller grekisk kultur, eftersom den faktiskt kommer från förhistoriska molekyler och celler för 3 miljarder år sedan. Jösses.

Precis! Dan Korn har skrivit en utmärkt essä om den svenska självförnekelsens historia.
Citera
2020-02-11, 21:30
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Jag tror att många missar den djupare meningen med reklamen. Allt det som nämndes var ju faktiskt importerat. Dom menar väl på att resa betyder utveckling, för det är när vi möter andra kulturer som vi utvecklar vår egen. Dvs, res mer och hämta hem inspiration till nya saker till Norden.

För allt det dom tog upp var ju, hur man än vrider på det, importerat. Demokratinn ifrån grekerna, kvinnorättsrörelsen ifrån Usa osv... Jag tror ni ser på reklamen med fel ögon. Ni ser den som något negativt,. Jag såg det som att svenskens äventyrslust och nyfikenhet på omvärlden har gjort att kulturen har berikats med så mycket. Tack vare all resande. Så res mer. Typ så uppfattade jag reklamen.
Så tänker de sig förstås att det ska uppfattas. Om det är en djup mening kan man ju diskutera, jag tycker det är trivialt och filosofiskt på gymnesienivå.

Och om de menar att detta att allt kommer utifrån inte även skulle gälla alla andra länder och kulturer så har de ju en del att förklara. Det budskapet kommer kanske inte den övriga världen gilla, som ju i allmänhet är mycket mer etno-nationalistisk än vad Sverige är.

Men reklamfilmen ska väl egentligen bedömas utifrån om den kommer sälja eller ej. Och ur den aspekten så tror jag detta pekoral blir ett nerköp.
Citera
2020-02-11, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Nja... reklamare är i regel världsfrånvända centerglobalister med kidzen på genusdagis en järnsjua från femrummaren på Södermalm.

Såg nyss ett "blandraspar" (ALLTID svart man - blond kvinna, trol grundat i denna yrkeskårs latenta homoerotiska och allt annat än alfa-läggning) i en IKANO-reklam.... ...kan man ens se någon reklam för det holländska och av en gammal fascist grundade IKEA som inte innehåller en ne... förlåt, afrosvensk i huvudrollen?

KLM kör med väderkvarnar och tulpaner i sin reklam, Emirates spelar på arabisk orientalism och till dess försvar med tydlig sekulär tendens.

På Södermalm finns inte Sverige, Norge och Danmark. Det är utplånade som socio-kulturella fenomen av typen vi förr kallade "nationalstater". Bara att hoppas att näste Drottninggatan-dåre tar en åktur genom SoFo, och drar md sig några. Vore alltid något.

Första reaktionen hos mig var att det måste vara någon annan än SAS som gjort filmen. Någon som hatar Sverige. Det är för otroligt för att vara på riktigt. Och om det ändå är det så instämmer jag med andra här: flyg inte med SAS.
Citera
2020-02-11, 21:33
Medlem
Fint. Jag som flera gånger tänkt att jag borde välja Norwegian eftersom de är lite billigare på den sträckan jag veckopendlar men det har ändå blivit SAS. Såna här filmer gör det lättare att välja Norwegian.
Citera
2020-02-11, 21:34
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
När kommer reklamfilmen om att det inte finns något skandinaviskt med SAS heller?

Ha ha! Good point!

Och byt för i helvete ut de gamla gråblonda haggorna till fräscha "svenska" unga negresser. Lite stil och klass för fan!

Nä... aldrig mer GAS för mig...

Ingen felskrivning - men akronymen måste väl ändras till "Global AS"???
Citera
2020-02-11, 21:34
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Restad
Vad tycket du är typiskt skandinaviskt? Vad tycker du är typiskt svenskt?

Något som verkligen är svenskt så ända in i märgen är den fantastiska hemmablindheten. Man tycker att svensk kultur, som i flera avseenden är ett av världens mest extrema, är så pass normal att man inte ens anser sig ha en kultur.
Citera
2020-02-11, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Jag tror att många missar den djupare meningen med reklamen. Allt det som nämndes var ju faktiskt importerat. Dom menar väl på att resa betyder utveckling, för det är när vi möter andra kulturer som vi utvecklar vår egen. Dvs, res mer och hämta hem inspiration till nya saker till Norden.

För allt det dom tog upp var ju, hur man än vrider på det, importerat. Demokratinn ifrån grekerna, kvinnorättsrörelsen ifrån Usa osv... Jag tror ni ser på reklamen med fel ögon. Ni ser den som något negativt,. Jag såg det som att svenskens äventyrslust och nyfikenhet på omvärlden har gjort att kulturen har berikats med så mycket. Tack vare all resande. Så res mer. Typ så uppfattade jag reklamen.

Ja framåt slutet så började jag tolka den så också men bristen på finess i de första 90% av videon gjorde att budskapet inte var sådant rakt igenom. Hade de haft lite mer finess I leveransen så att det inte uppfattats som att de fullständigt pissade på skandinaver utan tydligare påvisade deras äventyrslust och kärlek till att resa så hade det kunnat bli en väldigt fin reklam. Nu blev det mer, hahhahaha ni har inte ens uppfunnit gemet era jävla sopor!!!
Citera
2020-02-11, 21:35
Medlem
PsychoChillers avatar
SAS har ju bara rätt. Eller ska ni kontra med kösystem och vinterlynne? Haha, jävla svennar, det finns inget skandinaviskt, SAS har helt rätt
Citera
2020-02-11, 21:36
Medlem
Richard-IIIs avatar
Ja, det är ganska dålig och ineffektiv dramaturgi att försöka säga att resa är typiskt skandinaviskt genom att ägna 40s till att säga vad som inte är skandinaviskt och samtidigt utelämna det som faktiskt är skandinaviskt. Det finns bättre sätt att kommunicera det budskapet.

Fast vilka är faktafelen som TS nämner?
Senast redigerad av Richard-III 2020-02-11 kl. 21:41. Anledning: Stavn
Citera
2020-02-11, 21:37
Medlem
De borde filmat några ortenrappare som smackat tjejer på rumpan, röker holk och slår ner vita... "I Skandinavien är vi mångkulturella och inspireras från hela världen."

Jävla judehejdukar! Globalistiska företagen är den största fienden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in