2020-02-11, 18:00
Medlem
Fris avatar
Biden har ju regregerat till sina gamla boxardrömmar på 1950-talet. Det är där han laddar för att slå sig genom denna kamp. Hans reträtt nu är boxarens strategi, och inte helt fel. Han vet att han står inför ett nytt nederlag i New Hampshire. Så han sänker förväntningarna, har redan åkt till South Carolina. Han har ställt sig i ringhörnet och hukar sig med armbågarna framför magen och handskarna framför skallen, väntar på att klockan ikväll ska ringa in hans poängförlust i denna andra rond. Så han får sniffa lite ammoniak, vila benen och höra ett uppmuntrande råd från coachen inför nästa två ronder där han fortfarande leder.

Även om det kostar honom ett par procent ytterligare i NH så är det nog mycket bättre än att tvärtom spela som om "det här kommer att gå bra" och göra fallet ännu värre. I Nevada och SC kan han slåss som en underdog för en come back som blir desto starkare om den lyckas. Vinna momentum när Buttegieg och Kloubuchar tappar sina, och bli utmanaren mot Bloomberg på Super Tuesday. Hur det går för Sanders är irrelevant för Biden, det handlar om vilken anti-Sanders som står starkast. And that's probably not the billionaire standing on the box.
Senast redigerad av Fri 2020-02-11 kl. 18:03.
Citera
2020-02-11, 18:05
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Klobuchar har nog dessvärre ingen chans, oavsett. Hon är säkert jättebra, men har ett avgörande karaktärsfel. Nämligen att hon alltid besvarar frågor på samma sätt, genom att "beskriva" sina egna bedrifter, hur otroligt bra det går för henne, varför folk röstar på henne, m.m.

Människor som hela tiden måste försöka hävda sig och uttrycka sina egna bedrifter i ord framstår som svaga. I synnerhet när man gör det vid fel tillfälle.
Jag är enig men det funkade för Trump. Det kanske funkar för Amy också.
Senast redigerad av Madagascar 2020-02-11 kl. 18:22.
Citera
2020-02-11, 18:08
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Han vet att han står inför ett nytt nederlag i New Hampshire. Så han sänker förväntningarna, har redan åkt till South Carolina.
Biden gör bäst i att hålla käften stängd, för varje gång han öppnar den försämrar han sin situation helt på egen hand.

Övriga jublar.
"Never interfere with an enemy while he’s in the process of destroying himself."

– Napoleon Bonaparte
Citera
2020-02-11, 18:52
Medlem
Ja Biden far vidare. Det verkar som om någon sorts drev satts in mot Bloomberg. Vilka krafter verkar nu?
Kanske lite privata synpunkter från mig men Bloomberg ser väldigt otrevlig ut. Däremot Biden, jag skulle kunna köpa en begagnad bil av honom, att sonen är korrupt skall inte spilla över på honom

Samtidigt såg jag ringlande köer där folk skulle köpa biljetter för att komma in och se Trumps tal. Det var en väldig entusiasm och stolthet. Trump har lyckats att få vissa människor att "känna" dom har dragit upp ur rännstenen. Han har skickligt träffat en nervsträng i hjärtat hos många amerikaner. Patriotism. Det blir svårt för den demokratiske kandidaten att få samma entusiasm. Men visst samtidigt är han hatad av många intellektuella...så att säga.

Fördel Sanders tror jag, men mycket kan hända.
Citera
2020-02-11, 19:03
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Biden har ju regregerat till sina gamla boxardrömmar på 1950-talet. Det är där han laddar för att slå sig genom denna kamp. Hans reträtt nu är boxarens strategi, och inte helt fel. Han vet att han står inför ett nytt nederlag i New Hampshire. Så han sänker förväntningarna, har redan åkt till South Carolina. Han har ställt sig i ringhörnet och hukar sig med armbågarna framför magen och handskarna framför skallen, väntar på att klockan ikväll ska ringa in hans poängförlust i denna andra rond. Så han får sniffa lite ammoniak, vila benen och höra ett uppmuntrande råd från coachen inför nästa två ronder där han fortfarande leder.

Även om det kostar honom ett par procent ytterligare i NH så är det nog mycket bättre än att tvärtom spela som om "det här kommer att gå bra" och göra fallet ännu värre. I Nevada och SC kan han slåss som en underdog för en come back som blir desto starkare om den lyckas. Vinna momentum när Buttegieg och Kloubuchar tappar sina, och bli utmanaren mot Bloomberg på Super Tuesday. Hur det går för Sanders är irrelevant för Biden, det handlar om vilken anti-Sanders som står starkast. And that's probably not the billionaire standing on the box.
Du har helt rätt i din analys att sanders har sina väljare, och warren slåss antagligen om samma människor. Sanders kommer hålla hela vägen till kongressen och eventullt lägga till just warrens röster om hon lägger av.
Det är den moderata kandidaten som gäller nu och denne kommer att få de andras moderata röster. Jag tror inte det blir Biden. Och med hans historia kan man inte slå i underläge. Jag tror han kommer att krympa ner långsamt.
Just nu åtnjuter bloomberg lite av Löfven effekten. Ju mindre han syns desto bättre går det. Jag vill vänta och se.
Citera
2020-02-11, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag är enig men det funkade för Trump. Det kanske funkar för Amy också.
Trump kommer undan med skryt, lögner och påhopp eftersom han gjort det till sitt varumärke att vara en ”bad guy”.

Samma ord får en helt annan innebörd om de yttras av Amy Klobuchar, som gör anspråk på att vara en hedervärd person. I alla fall i mina ögon.
Senast redigerad av aw 2020-02-11 kl. 19:46.
Citera
2020-02-11, 20:15
Medlem
Madagascars avatar
Bertil Sanders lär väl ta hem NH enkelt eller!?

Det sa man inför Iowa också men så blev det ju inte.
Citera
2020-02-11, 20:47
Medlem
Citat:
Bertil Sanders lär väl ta hem NH enkelt eller!?

Det sa man inför Iowa också men så blev det ju inte.

Rimligtvis om man ska gå på polls etc så tar han hem det med 5-10%, men Pete har gjort det bra senaste tiden får man säga.

Spännande blir det

Dock är det nästan mer intressant att se om Klobuchar kommer in som 3a och riktigt knäpper till Warren/Biden
Citera
2020-02-11, 21:00
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Rimligtvis om man ska gå på polls etc så tar han hem det med 5-10%, men Pete har gjort det bra senaste tiden får man säga.

Spännande blir det

Dock är det nästan mer intressant att se om Klobuchar kommer in som 3a och riktigt knäpper till Warren/Biden
Ja Biden påstås ju redan ha flytt delstaten eftersom han kommer göra ett dåligt resultat och tror han det är mer strategiskt att fly med svansen mellan benen jämför med att möta motståndet i vitögat.

Jag tror Klobuchar tar tredjeplatsen. Får hon delegater då?
Citera
2020-02-11, 21:04
Medlem
Citat:
Ja Biden påstås ju redan ha flytt delstaten eftersom han kommer göra ett dåligt resultat och tror han det är mer strategiskt att fly med svansen mellan benen jämför med att möta motståndet i vitögat.

Jag tror Klobuchar tar tredjeplatsen. Får hon delegater då?

Om hon får över 15% om jag tolkar texten rätt:

How do the delegates break down?

There are 24 pledged delegates up for grabs in New Hampshire, with nine more unpledged deletes (aka superdelegates).

The 24 pledged delegates are allocated proportionally by the primary results, but a candidate must meet a 15 percent threshold to receive delegates.

Here's a further breakdown within those 24 delegates:

There are 16 district level-delegates (eight in each of the state's two congressional districts). They are allocated in proportion to the percentage of the primary vote won in that district by each preference, except candidates falling below a 15 percent threshold do not get any delegates.

Within a district, if no candidate gets to 15 percent, the new threshold is half the percentage of the vote received in that district by the front-runner.

Eight other delegates (and two alternates) are allocated proportionally according to the statewide primary vote. The 15 percent threshold applies for those allocations, as well. If no presidential preference reaches 15 percent, the threshold will be half the percentage of the statewide vote received by the front-runner.

Will there be caucuses?

No. Unlike in Iowa, New Hampshire voters make their choices individually, largely on hand-marked paper ballots. Disabled voters also have the option to use an electronic device to vote in person, but few votes are expected to be cast that way.

https://www.nbcnews.com/politics/2020-election/how-does-new-hampshire-primary-work-n1130576#anchor-Howdothedelegatesbreakdown
Citera
2020-02-11, 21:13
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Om hon får över 15% om jag tolkar texten rätt:

How do the delegates break down?

There are 24 pledged delegates up for grabs in New Hampshire, with nine more unpledged deletes (aka superdelegates).

The 24 pledged delegates are allocated proportionally by the primary results, but a candidate must meet a 15 percent threshold to receive delegates.

Here's a further breakdown within those 24 delegates:

There are 16 district level-delegates (eight in each of the state's two congressional districts). They are allocated in proportion to the percentage of the primary vote won in that district by each preference, except candidates falling below a 15 percent threshold do not get any delegates.

Within a district, if no candidate gets to 15 percent, the new threshold is half the percentage of the vote received in that district by the front-runner.

Eight other delegates (and two alternates) are allocated proportionally according to the statewide primary vote. The 15 percent threshold applies for those allocations, as well. If no presidential preference reaches 15 percent, the threshold will be half the percentage of the statewide vote received by the front-runner.

Will there be caucuses?

No. Unlike in Iowa, New Hampshire voters make their choices individually, largely on hand-marked paper ballots. Disabled voters also have the option to use an electronic device to vote in person, but few votes are expected to be cast that way.

https://www.nbcnews.com/politics/2020-election/how-does-new-hampshire-primary-work-n1130576#anchor-Howdothedelegatesbreakdown
Oj. Komplicerat.

Jag satsar på att det 15% som gäller :-)
Citera
2020-02-11, 21:16
Medlem
Citat:
Oj. Komplicerat.

Jag satsar på att det 15% som gäller :-)

Tror jag kör samma, känns inte värt tiden sätta sig in mer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in