2020-02-11, 20:11
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontokurt
Mina leverantörer svarar inte i telefon eller per mail ännu men då jag har mailat privat till en anställd så kommer det dröja minst 2-3 veckor innan dom öppnar upp för export.
Sedan är hamnarna fulla och ingen vill flyga in och ut.
Det ser bättre ut i Korea, Japan och Taiwan där man är mer "I-lands lika".
Men Taiwan ligger illa till och dom kan enligt dagens mailkorrespondens tvingas stänga hamnarna.
Jävlar vad dyrt detta kommer bli när produktionen står stilla i Europa om en vecka.
Se till att få hit de där 30.000.000 Afghanerna som genererar trehundra miljarder tusen NU.

Och Börsen trummar glatt på uppåt samtidigt. Vansinnigt. Detta liknar mer och mer den perfekta svarta svanen. Nu även kryddad med en hisklig ignorans även när konsekvenserna borde vara uppenbara. Ekonomin är ett korthus och här kommer en bris från öster...
Citera
2020-02-11, 20:11
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Compensation – Full Refund and Future Cruise Credit

Because of the extraordinary circumstances onboard Diamond Princess, Princess Cruises will refund the full cruise fare for all guests including air travel, hotel, ground transportation, pre-paid shore excursions, gratuities and other items. In addition, guests will not be charged for any onboard incidental charges during the additional time onboard.

https://www.princess.com/news/notices_and_advisories/notices/diamond-princess-update.html

Där snackar vi kompensation.

Nej det tycker inte jag, om jag hade suttit på den där båten och våndas i ett antal veckor så är ersättningen ett hån. Du köper en kryssning och får en mardrömsresa men vad ska annars researrangören göra än en fullständig kompensation plus även en ersättning för sveda och värk, med det har dom glömt att nämna.
Att åka på en lyxkryssning i dagens läge är nog det dummaste man kan göra.
Citera
2020-02-11, 20:12
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
RDI kan man inte gå efter, jag tror kroppen tar det den behöver resten försvinner.

Exakt, så då kanske stressade människor behöver flera gram/dag. Hur rimmar det med ”ät en apelsin/dag” så klarar du dig.
Citera
2020-02-11, 20:13
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Tarmen tar upp mer än RDI och det lagrs i vävnaderna. Men sen är det stopp och det åker ut med urin och svett.

Eh, nä.
Citera
2020-02-11, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Ja personligen skulle jag ju inte ens befinna mig på en flygplats i det här läget.

''Nu dör bara de svaga'', hur kan man vara så vidrig och skriva något sånt? Är du medveten om att ''svaga'' människor inkluderar en hel del barn samt cancersjuka som står under behandling? Att en cancersjuk människa som vårdas kurativt kan dö av det här viruset istället?

Självklart är jag medveten om det. De svaga är i riskgruppen. Jag menar inte att det skulle vara bra eller roligt att de dör, men det finns ingen grund för paniken vissa verkar ha. Eller har de panik över att dessa personer kan få influensan också?
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Exakt, så då kanske stressade människor behöver flera gram/dag. Hur rimmar det med ”ät en apelsin/dag” så klarar du dig.

Jag är inte insatt i hur många gram en genomsnittsperson behöver per dag. Men vi vet att kroppen tar det den behöver resten försvinner, vi kan inte lagra c-vitamin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Jag och många andra i Sverige har varit "förkylda" nyligen. Vem vet, kanske har man redan varit coronasmittad (utan att ens vetat om det). Det är inte omöjligt. Kanske är det Wuhanslem som kliat folk i halsen fram tills nyligen och inte influensan.

Jag är också förkyld. Är inte orolig. Troligen inte, men vem vet?
Citera
2020-02-11, 20:16
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det är inget fel med att inta C-vitamin eller ens dubbla dosen vid sjukdom, men sätt inte för mycket hopp till det. Det är lika dumt som när LCHF-frälsta ska bota cancer med sitt låga intag av kolhydrater.

De där experimentella coktailsen som provats har visserligen reella effekter, men svårt att inte tro att de på sikt kommer ha tråkiga biverkningar.

Jo, som vanligt kommer biverkningar fram i argumentet. Tyvärr, finns inte på kartan.

Räcker att läsa denna så förstår man att de som läser läkarlinjen inget vet om c-vitamin. Men det kanske har ändrats.
http://www.ortomolekylar.se/wp-content/uploads/2012/01/C-vitamin_for_prevention_CvitaminBoJ.pdf
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Med tanke på att Kina är världens näst största ekonomi, efter USA, så är det lite märkligt att börserna helt tycks nonchalera det som pågår i Kina just nu.. Att börsen här hemma gör all time high, i detta osäkra läge och att viruset inte ens nämns i tex Rapport känns mer än konstigt.

Centralbankerna pumpar ut massivt med pengar och beräknas fortsätta göra detta i överskådlig framtid. Federal Reserves balansräkning måste upp till $8 biljoner USD de närmsta åren för systemet inte ska krascha när alla baby boomers måste likvidera sina tillgångar pga ålder. Pensionssystemet fortsätter investera mängder av pengar i börserna via passiva investeringar, vilket är en bubbla, vilket gör att rallyt fortsätter. Värdering av börserna är numera nästan helt frikopplade fundamenta. Detta kommer krascha inom några år.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Viruset är luftburet vilket i princip betyder att innan året är slut är hela världen smittad.

Källa,
https://mobile.twitter.com/misterantibully/status/1227262770388692993

"Ebola is lousy, this is airborne, corna is airborne and it's more contagious... In terms of potential to wreck havok corona is very different than ebola, Corona has more potensive, virulence, we take it more seriously."

Med tanke på att den ev verkliga dödligheten, som sipprar ut, ligger på 15-17% så betyder det att en miljard av världens befolkning kommer dö.

https://www.brighteon.com/7e8cd2d6-3a05-43fa-b83c-b72c28049a1b

Det är inte riktigt luftburet. Det är buret via aerosoler, alltså små droppar i luften. Nysningar, hosta och i sällsynta fall andning. Men det är illa nog.

Sen kan du nog ta och vara något skeptisk mot overifierade uppgifter om 17% dödlighet. Då hade vi haft 10x fler döda nu.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det (ab mig/ fetade: Ja. Men det är alltså smittspridning vi diskuterar nu.

Absolut, och jag påstår inte att någon har smittats på det viset, jag kan inte heller säga att det är omöjligt att någon smittas den vägen, men såvitt jag förstår så är det fullt teoretiskt möjligt, och det som är möjligt är inte osannolikt,ven om det finns grader av sannolikhet, tänker jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Absolut, därför är det askorbinsyra som gäller. Tycker vi bör kolla lite mer på djuren och hur de reagerar på virus/stress för att förstå att vårt RDI är sjukligt lågt i förhållande.

Sen är jag ingen troende att c-vitamin botar allt men ett verktyg i att hitta någon form av lindring kanske i kombination med mediciner. Sen är det billigt så det kostar inte mycket.

Ska bli intressant, de skulle klivit på mer tycker jag. Typ 100gram/IV.
Om dom doserna skulle behövas för en normal människa skulle mänskligheten varit utdöd för längesen, hur framställde man askorbinsyra i gigantiska mängder på säg 1700-talet?

Frågan man skall ställa sig är väl vilka som tjänar pengar på att vi trycker i oss oerhörda mängder c.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in