2020-02-11, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Kan du utveckla vad du syftar på? Bor i UK själv så undrar om jag missat nåt.

Tycker att hur regeringen agerar kring detta är idiotiskt. Vi har så många fler fall här i UK än i Sverige t.ex och flyg är fortfarande tillgängliga in och ut från Kina. Ingen kontroll alls.
Citera
2020-02-11, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0

Nu hade inte de som åkt i trång buss från Göteborg till Jönköping varit där. Eller kanske personen på pressbyrån eller whatever tjejen kan ha ägnat sig åt i Göteborg.

Om du blir smittad på ditt Ica av nån random som rest från kina, du blir lite förkyld nu i februari, menar du att du skulle åka till läkaren med det?

Mörkertalet lär vara mer eller mindre stort överallt om ett tag.

Hon hade inga symptom och sannolikheten att hon smittat någon på väg hem är noll. Eller tror du hon satte sig en i Alpstuga med 10 andra och festade i 3-4 dagar med lite hosta innan hon åkte vidare hem?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så hur många fall har vi hittat i Sverige? 1 fall, "flashbackepidemiologerna" förutspådde minst 20 fall i Sverige denna vecka. Har det gått sämre i Sverige än något annat europeiskt land? Nej, jag trodde väl det. Läs lite vetenskap om Kanada och SARS istället så du lär dig något kring nyttan med "karantän".

Vad är det med dig. Du ska vara glad /tacksam att det inte kommit hit värre.
Är det nåt fel på dig som inte förstår att tolka bilder från Kina och Japan. Försiktighetsåtgärderna är rigorösa. Tror du du förstår faran med detta bättre än alla experter som nu uttalar sig?
Det är ingen idé att förminska detta.
Det handlar om att göra sig beredd.
Inte rädd! Förstå allvar, när det är allvar.
Jag börjar tro att dom som försöker förminska detta, egentligen inte klarar av att hantera detta på ett rationellt sätt.
Siffror från Wuhan - där det började och hållit på längst visar på 4 % dödlighet nu. (fyrtio gånger vanlig influensa).
Citera
Medlem
Med tanke på att Kina är världens näst största ekonomi, efter USA, så är det lite märkligt att börserna helt tycks nonchalera det som pågår i Kina just nu.. Att börsen här hemma gör all time high, i detta osäkra läge och att viruset inte ens nämns i tex Rapport känns mer än konstigt.
Citera
2020-02-11, 19:57
Medlem
Viruset är luftburet vilket i princip betyder att innan året är slut är hela världen smittad.

Källa,
https://mobile.twitter.com/misterantibully/status/1227262770388692993

"Ebola is lousy, this is airborne, corna is airborne and it's more contagious... In terms of potential to wreck havok corona is very different than ebola, Corona has more potensive, virulence, we take it more seriously."

Med tanke på att den ev verkliga dödligheten, som sipprar ut, ligger på 15-17% så betyder det att en miljard av världens befolkning kommer dö.

https://www.brighteon.com/7e8cd2d6-3a05-43fa-b83c-b72c28049a1b
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Problemet är att många sitter och hoppas att läkarna hittar dels ett vaccin (som säkert innebär stora risker) och dels en cocktail mediciner som kanske hjälper om du är någorlunda frisk.

Om man jämför djur och människor är det rätt konstigt att vi endast behöver några få mg medan djur som producerar ökar denna produktion under sjukdom/stress. Så, är vårt RDI satt fel? Ja, det tror jag. Iaf när vi är sjuk behöver vi rätt stora mängder, för vet man vad c-vitaminet har för egenskaper på både virus och immunförsvaret förstår man logiken bakom.
Men dom doserna det talas om i vissa studier och vad vissa förespråkare som Thomas Levy säger att en normal människa behöver (2-4 gram/dag) är ju helt omöjliga att uppnå med kost,t.ex en kiwi innehåller 100mg c-vitamin. då skulle ju man i princip bara hinna äta kiwis om dagarna, det låter orimligt att människor skulle ha ett sånt stort behov bara för att fungera normalt.
Citera
Medlem
Kontokurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -YOLO-
Jag personligen är mest oroad över världsekonomin. Det kommer bli tuffare tider, det är jag rätt säker på...

"Kinesiska staten har hittills spenderat nästan 72 miljarder yuan (nästan 100 miljarder kronor) på insatser för att bekämpa virusutbrottet samtidigt som Kinas centralbank pumpat in likviditet i banksystemet och sänkt styrräntor för att hålla igång ekonomin."
(GP idag)

Volvo cars kan inom kort inte skruva ihop sina bilar...(?)
Och snart kommer det Förmodligen märkas i form av komponetbrist, även nu när produktionen kommer igång (smått) i Kina, kommer det ta lång tid att få snurr på logistiken igen.
Rätta mig gärna om ni tror jag tänker fel!
Vi har ett stort beroende av kinesiska produkter och framförallt komponenter i allt, även i det som vi själva fortfarande producerar hemma i Sverige.
Förmodligen kommer vi inom kort märka brister även på butikshyllorna. Jag hoppas verkligen jag har fel! Det återstår att se...
Men min största oro...,vad blir ”rippleeffekten”?
Vågar nån sia?

Mina leverantörer svarar inte i telefon eller per mail ännu men då jag har mailat privat till en anställd så kommer det dröja minst 2-3 veckor innan dom öppnar upp för export.
Sedan är hamnarna fulla och ingen vill flyga in och ut.
Det ser bättre ut i Korea, Japan och Taiwan där man är mer "I-lands lika".
Men Taiwan ligger illa till och dom kan enligt dagens mailkorrespondens tvingas stänga hamnarna.
Jävlar vad dyrt detta kommer bli när produktionen står stilla i Europa om en vecka.
Se till att få hit de där 30.000.000 Afghanerna som genererar trehundra miljarder tusen NU.
Citera
2020-02-11, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Vad är det med dig. Du ska vara glad /tacksam att det inte kommit hit värre.
Är det nåt fel på dig som inte förstår att tolka bilder från Kina och Japan. Försiktighetsåtgärderna är rigorösa. Tror du du förstår faran med detta bättre än alla experter som nu uttalar sig?
Det är ingen idé att förminska detta.
Det handlar om att göra sig beredd.
Inte rädd! Förstå allvar, när det är allvar.
Jag börjar tro att dom som försöker förminska detta, egentligen inte klarar av att hantera detta på ett rationellt sätt.
Siffror från Wuhan - där det började och hållit på längst visar på 4 % dödlighet nu. (fyrtio gånger vanlig influensa).

Siffrorna från den vetenskapliga studien och fallen utanför Kina visar på 0,3-0,6 % dödlighet. Siffrorna från Wuhan visar bara dödligheten hos de svårast sjuka som är inlagda.
Citera
2020-02-11, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ställer mig frågande till att ändra metriken sådär bara för att det passar ändamålet. Tror inte heller att Sverige kan mobilisera lika bra som UK då UK antagligen använder militära resurser för det, resurser som Sverige helt saknar.

Jag ändrade inte för att det passade ändamålet, jag gjorde ett antagande baserat på forskares uppgifter. Det är få kritiska fall utanför Kina. Det kan såklart ändras. Men redan med en konservativ bedömning så skulle vi ha svårt att mäkta med med vår sedan decennier misshandlade sjukvård.
Citera
2020-02-11, 19:59
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Fast du vet om att vi får flyg varje dag från dessa ställen va?

Tror vi har ett ganska stort mörkertal redan i europa.

Ingen vits med någon panik. Börjar friskt folk faktiskt att dö i viruset i hög utsträckning så visst, få panik. Nu dör ju bara de svaga. Samma människor hade troligen dött i influensan.
Ja personligen skulle jag ju inte ens befinna mig på en flygplats i det här läget.

''Nu dör bara de svaga'', hur kan man vara så vidrig och skriva något sånt? Är du medveten om att ''svaga'' människor inkluderar en hel del barn samt cancersjuka som står under behandling? Att en cancersjuk människa som vårdas kurativt kan dö av det här viruset istället?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Hon hade inga symptom och sannolikheten att hon smittat någon på väg hem är noll. Eller tror du hon satte sig en i Alpstuga med 10 andra och festade i 3-4 dagar med lite hosta innan hon åkte vidare hem?

Nej, sannolikheten är inte noll. Who har gått ut med att det kan smitta innan symptom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det finns en gräns mellan droppe och aerosol, läste det någonstans, om det låg på 10um eller 20um vill jag låta vara osagt, men det finns en gräns, återkommer om jag hittar det igen.

Att påstå att viruspartiklar inte kan förflyttas mellan fast yta och människans andningsorgan med vindens hjälp är obegripligt i min bok, därmed inte sagt att partiklarns är smittsamma, eller att koncentrationen är tillräckligt hög för att orsaka smitta.
Det (ab mig/ fetade: Ja. Men det är alltså smittspridning vi diskuterar nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in