2020-02-11, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyra
Men det är rena gissningar. Hur fan skulle du själv reagera om du blev förkyld under ett sånt utbrott? Du inser att telefoner finns, och man kan förmodligen ringa om man vill testa sig?

Nu ser det väl lite olika ut på olika ställen av världen kanske, men här är det ju säsong för just förkylningar, hosta, influensa. Jag hade då inte sökt sjukvård för lite rinnig näsa. Hade du?

I wuhan och på övriga ställen i närheten lär man inte söka innan man behöver nu med tanke på hur de behandlat folk de misstänkt kan vara sjuka.
Citera
2020-02-11, 15:29
Medlem
Asmodeusvults avatar
Den här analysen tror jag inte är postad i tråden.

(Det är en längre diskussion, men lägger bara in de fyra scenariona.)

” Coronavirus — The Status of the Outbreak and Four Possible Scenarios”

[…]

Case 1 — The Optimistic Scenario
In the optimistic scenario, a month from now we can calculate, from data outside mainland china, that the CFR is perhaps .3% or below. Moreover, the spread of the virus outside mainland china will stabilize and we will not see additional community spread in other countries. This would be a good indication that China’s containment measures worked at the R0 value has fallen to 1 or bellow.In this case China will probably make a quick economic recovery, and the virus will be on par with the H1N1 (Swine flu) pandemic of 2009.

Case 2 — Pandemic with Low CFR
In the case two scenario we will be able to calculate that the CFR of the virus is fairly low. Somewhere between .1 % and 1%.However, the virus is not contained to China and we see sustained community spread in multiple countries outside of China.This means that the virus would spread — but it would be about as bad as the flu or perhaps 10X as bad as the flu. At the low range of this the economy would make a fairly quick recovery and at the high range it could be a moderate drag on global growth.

Case 3 — Pandemic with Moderate CFR
In this scenario the virus in not contained within China — and the CFR is somewhere around 2%. Anecdotally this appears to be the current base case assumption among the experts.The closest historical analogy to this would be the 1918 influenza pandemic. This would almost certainly have a fairly large economic impact. Hospitals might be overwhelmed, people would be wearing masks on the street. Millions could die in the United States and other developed countries.

Case 4 — Worst Case Scenario. Pandemic with High CFR.

In the worst case scenario the virus is not contained in China, and it in ends up having a CFR or somewhere between 3%–7%. Maybe the fatality rate is slightly worse than we hope — and healthcare systems become overwhelmed causing the mortality rate to rise substantially. In that case, this is The Big One.”

https://www.cassandracapital.net/post/coronavirus-the-status-of-the-outbreak-and-4-possible-scenarios
Citera
2020-02-11, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Tänk på att de flesta trodde det var en vanlig influensa först och gick obehandlade länge. Många vet inte ens att de har lunginflammation när de får det, i Sverige...

Får man lunginflammation blir man väldigt ostadig på bena, orkar ingenting och andningen går tungt, tungt.
Kineser har gått omkring i 2 månader i Gamla stan och hostat utan att svenskar drabbats av denna akuta lungsjukdom.
Det kan finnas en delay i statistiken och FHM verkar jobba som en Intel 386 från 80-talet men det är någonting med asiaters lungor som hittills inte kommit fram.
Citera
2020-02-11, 15:33
Medlem
Goda nyheter från Rom, de kinesiska patienternas allmäntillstånd har förbättrats en aning, och mannen andas delvis själv nu (han har varit kopplad till respirator i många dagar).

http://www.inmi.it/wp-content/uploads/2020/02/Bollettino-medico-numero-12-11-febbraio-2020-1.pdf
Citera
2020-02-11, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Det där med att många är eller precis har varit sjuka är lite intressant. Jag tror dock det har med o göra att vintern är så mild. Immunförsvaret har inte ställt in sig på att det är dags för säsong, lite som att massa folk blir sjuka på kalla somrar. Men det är ju bara spekulation.
Årets influensa verkar vara lite extra besvärlig, många som är sjuka och som varit sjuka säger att dom både känns sig bra mycket sämre och att läkningstiden varit bra mycket längre, flera jag känner har varit sjuka upp till en månad som normalt är sjuka i max 2 veckor i influensan.

I USA verkar influensa också slagit hårdare än vanligt, jag förmodar att vi har samma influensa här som där.
Citera
2020-02-11, 15:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Om Chinese CDC går ut med ett förtydligande att de menar droppsmitta när de skriver aerosol så är ganska självklart. De skriven i detalj ”vi menar om du nyser i luften så blandas tusentals droppar med luften och om man andas in detta kan man bli smittad”.

Om det hade spridit sig via vinden från en fast yta så hade R0 varit över 10.

Ett påstående(fetade) till som du inte har täckning för.

R0 har en direkt koppling till smittsamhet, vilket i sin tur har en direkt koppling till bland annat smittsamma viruspartiklar och viruskoncentration vs mottaglighet.

Som stöd för mitt påstående hänvisar jag till studier som jag har länkat till minst två eller tre gånger.
Citera
2020-02-11, 15:38
Medlem
MorT2s avatar
Länken verkar inte fungera. Testar igen.
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=646918132515376&id=1000159158 48807
Citera
2020-02-11, 15:38
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Inte en enda person har dött utanför Kina, Hongkong och Filipperna. INTE EN ENDA! Finns absolut ingen anledning att alla i den är tråden ska ha den enorma paniken ni har. Herregud.

Säg det läkare och myndigheter i Sverige och andra länder! Det är rätt många åtgärder som andas panik för tillfället! Men du kanske vet bättre?
Citera
2020-02-11, 15:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Sannolikt inte. Han smittade ju fem personer i alpstugan. Efter det återvända han till England och ska ha börjat känna sig dålig, men han rörde sig bland folk i fem dagar i England. Då hade det ändå gått ett tag sen alpstugan..

Då har han sannolikt inte hostat och nyst, frågan är då hur smittan överfördes?

Och har han hostat eller nyst av annan anledning än virusinfektionen så innebär ju det att han har smittat under inkubationstiden?
Citera
2020-02-11, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, 1% är nCov-dödligheten för alla inkl. unga. TBC är en bakteriesjukdom som till stor del är vaccinerbar. Tänk efter lite själv, om High-Tech Japan inte klarar att testa ett par tusen passagerare på en kryssare så kommer givetvis inte ett land som Sverige ha kapacitet att behandla ett par tusen personer på intensivvård.

Du har nog missat den icke vaccinbara TBC hör jag. Det "kryllar" av den i Ryssland och syns även i till ex Rumänien. Dödligheten verkar kraftigt variera för ncov, så jag tror vi avvaktar med några siffror. Själv tror jag att den är mycket lägre än vad som skrivs här. Det är samma skriverier nu som det är vid varje uppblossande epidemi.

Nu senast hörde jag att man funderade på testa alla. Så jag tror inte det beror på resurser.

Dock finns det risk att det kan bli något mer. Till ex kan viruset mutera och bli något riktigt otrevligt eller till ex sprida sig till ett som Nordkorea som inte har en fungerande sjukvård.
Citera
2020-02-11, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Årets influensa verkar vara lite extra besvärlig, många som är sjuka och som varit sjuka säger att dom både känns sig bra mycket sämre och att läkningstiden varit bra mycket längre, flera jag känner har varit sjuka upp till en månad som normalt är sjuka i max 2 veckor i influensan.

I USA verkar influensa också slagit hårdare än vanligt, jag förmodar att vi har samma influensa här som där.
Läs mer här:
https://www.who.int/influenza/surveillance_monitoring/updates/latest_update_GIP_surveillance/en/

Det är svininfluensan som är jobbig hos oss i år.
Citera
2020-02-11, 15:42
Medlem
Ogunquits avatar
https://apnews.com/b618953aee1c52b983b280f09488c2e0

“Dramatic reductions” in the pace of the disease’s spread should begin this month if containment works, Dr. Ian Lipkin, director of Columbia University’s Center for Infection and Immunity, said in an online news conference on Sunday. He assisted the World Health Organization and Chinese authorities during the outbreak of SARS, or severe acute respiratory syndrome.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in