Citat:
Ursprungligen postat av
skanskman
Jag tror att det enda som skulle kunna avskräcka dessa unga män från kriminalitet är om deras domar konsekvent skulle leda till utvisning på livstid, inte bara för dem själva, men även för deras föräldrar/familjer. Detta är dock i praktiken omöjligt av åtminstone fyra skäl:
1. I många fall har gärningsmännen svenska medborgarskap (trots att de inte ses som svenskar, vare sig av sig själva eller andra, och trots att varken de själva eller deras familjer någonsin bidragit till det svenska samhället på minsta sätt). Medborgarskap kan enligt rådande svensk lagstiftning inte återkallas.
2. Att utvisa en familj p.g.a. en persons brottslighet skulle strida mot den grundläggande rättsliga principen om att inte döma människor kollektivt.
3. Många av dessa brottslingar kommer från länder som vägrar ta emot sina egna medborgare. Detta innebär att det i många fall skulle vara omöjligt att genomföra utvisningar även om en svensk domstol dömt brottslingarna till utvisning.
4. I en del fall hävdar brottslingarna att de själva (och/eller deras familjer) riskerar att utsättas för tortyr eller dödsstraff i sitt hemland. Även i sådana fall skulle utvisning strida mot gällande rättsliga principer.
Vad lösningen är? Ja, det lämnar jag åt andra att spekulera kring. Jag nöjer mig med att säga att jag är ytterst pessimistiskt vad gäller Sveriges framtid.
Delar helt din beskrivning av rådande omständigheter.
Jag tar mig friheten att spekulera kring möjliga lösningar;
1 - Långsiktig lösning; gör medborgarskap väsentligt svårare att få. Efter X antal år som produktiv och laglydig invånare får man rätt till ett 'provmedborgarskap', som ger en medborgerliga rättigheter i praktiken, men som är temporärt, villkorat och kan återkallas vid exempelvis grov brottslighet. Efter
ytterligare Y antal år får man rätt att ansöka om ett riktigt medborgarskap.
Kortsiktig lösning - alla medborgarskap kan återkallas givet att du har minst ett annat. (Dock inte en lösning jag själv hade förespråkat.)
2 - Fast när det gäller omyndiga brottslingar hade det inte varit
möjligt även inom rådande system att argumentera för att dessa är föräldrarnas
ansvar, och dem har bristigt i detta ansvar och således vore möjliga att utvisa? Detta sker så klart inte, och hade
troligen inte fungerat heller, men existerar det inte något utrymme alls för en sådan argumentation?
Om inte så kan det lösas genom att man vid ankomst kräver ett kontrakt, utan vilket asyl/PUT inte ges, som befäster detta ansvar över omyndiga barn. Begår ditt omyndiga barn (allvarliga) brott åker även föräldrarna som skrivit under att dem godkänner detta också ut.
3 - Detta är någonting som går att lösa bara man har den politiska viljan.
Första steget för att lösa det här är så klart att på diplomatisk väg tala med landet i fråga, och ställa krav. Det andra steget är med omedelbar verkan sätta stop för
samtliga biståndsresurser och dylikt som går till landet, tills dess att de mottager sina egna medborgare.
Steg tre är att införa sanktioner, inga pengar, livsmedel, mediciner (eller någonting annat) får skickas till eller från landet, och få med så många allierade länder på tåget som möjligt som troligen delar samma problematik själva. Behandla landet som den skurkstat det är. Steg fyra är att skicka ett transportmedel med den utvisade till landet, om man så berättar detta för dem eller inte, kasta ut vederbörande på flygplatsen, hamnen eller whatever, och sedan åka tillbaka utan dem - enkelt.
Här finns det
mycket man kan göra bara man har viljan.
När det exempelvis gäller Iran, så är problemet är att den utvisade i fråga inte VILL återvända. Hade personen gått med på det, så hade Iran
också gjort det. I sådana fall kan man ändra lagen så att den utvisade helt enkelt är permanent i fängelse, tills dess att den självmant "vill" återvända - då kan dem utvisas.
4 - Ett första steg är att lägga en bevisbörda på detta påstående. Det skall inte räcka att 'hävda' att man kan bli utsatt för detta; man måste
demonstrera att detta är
sannolikt för individen i fråga. Bara det hade nog hjälpt enormt i det här.
Sedan kan vi också ändra lagen så, gällande utvisning vid vissa grova brott åtminstone, helt enkelt skiter fullständigt i vad som händer denna personen efter utvisningen. Själv bryr jag mig inte det
minsta när detta gäller grova brottslingar, och lagen får gärna spegla den uppfattningen.
Vid utvisningar som inte är kopplade till brott kan man i hög grad agera mer likt idag.
Jag delar pessimismen, men samtidigt finns det ganska mycket man faktiskt KAN göra i mycket av det här, även om det är högst osannolikt att någonting likt mina förslag ovan faktiskt realiseras.