2020-02-10, 11:56
Medlem
Jag har under många år blivit medicinerad med psykofarma, centralstimulerande och smärtstillande annat. Började för ett par år sedan gå upp i vikt, från 60 kg till 125 kg nu. Har klagat över mitt mående i ca 3 år. Huvudvärk, yrsel, illamående, högt blodtryck, sämre syn och rörelsesvårigheter. Har fått ta blodprover som visar på fastande mage både 6,8 blodsocker och förhöjd sänka. Vården trodde dock inte på mig att jag var fastande vid de tillfällena vilket jag garanterade (jag äter aldrig under dagarna eller morgon pga grovt illamående och kräkningar) Det har blodproverna visat sedan jag ständigt gick till både v.c och psykiatrin i desperation. Klarar inte av någonting längre inte ens sätta på mig strumpor. Men jag får ingen hjälp.. börjat läsa på om diabetes typ 2 och har äntligen fått en tid hos diabetessköterska. Så vad händer om det visar sig att jag har det, kan man stämma vården? Sist försökte en läkare skriva ut Lergigan för mitt mående jag bad han stoppa upp dem där solen inte skiner.. är så förbannad. Har till och med diabetes i släkten, vilket jag konstaterat men ingen lyssnar på mig.
Har någon upplevt detta, borde jag kontakta någon myndighet? Har varit tvungen att vara sjukskriven i flera år för mitt mående..
Citera
2020-02-11, 00:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Varför gick du upp så mycket i vikt? Det kan inte bara vara vätska du bundit, du måste ha haft bra aptit också! Det kan vara din övervikt som lett till diabetes?
Citera
2020-02-11, 00:29
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kpaj
Jag har under många år blivit medicinerad med psykofarma, centralstimulerande och smärtstillande annat. Började för ett par år sedan gå upp i vikt, från 60 kg till 125 kg nu. Har klagat över mitt mående i ca 3 år. Huvudvärk, yrsel, illamående, högt blodtryck, sämre syn och rörelsesvårigheter. Har fått ta blodprover som visar på fastande mage både 6,8 blodsocker och förhöjd sänka. Vården trodde dock inte på mig att jag var fastande vid de tillfällena vilket jag garanterade (jag äter aldrig under dagarna eller morgon pga grovt illamående och kräkningar) Det har blodproverna visat sedan jag ständigt gick till både v.c och psykiatrin i desperation. Klarar inte av någonting längre inte ens sätta på mig strumpor. Men jag får ingen hjälp.. börjat läsa på om diabetes typ 2 och har äntligen fått en tid hos diabetessköterska. Så vad händer om det visar sig att jag har det, kan man stämma vården? Sist försökte en läkare skriva ut Lergigan för mitt mående jag bad han stoppa upp dem där solen inte skiner.. är så förbannad. Har till och med diabetes i släkten, vilket jag konstaterat men ingen lyssnar på mig.
Har någon upplevt detta, borde jag kontakta någon myndighet? Har varit tvungen att vara sjukskriven i flera år för mitt mående..

Hade nog varit bättre att lägga denna tråden i Medicin Och Hälsa där folk som är intresserade av sånt här läser.

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Varför gick du upp så mycket i vikt? Det kan inte bara vara vätska du bundit, du måste ha haft bra aptit också! Det kan vara din övervikt som lett till diabetes?

Typen av medicin TS nämner i början bidrar ibland till massiv viktökning.
Citera
2020-02-11, 08:31
Medlem
Rokushikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Typen av medicin TS nämner i början bidrar ibland till massiv viktökning.
Ökad aptit kanske, men man går inte upp i vikt utan att smälla i sig en jävla massa mat.
Citera
2020-02-11, 08:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Ökad aptit kanske, men man går inte upp i vikt utan att smälla i sig en jävla massa mat.
Så är det. Ökad aptit innebär inte per automatik ökad vikt om man har det minsta uns av karaktär. Om man under loppet av ett par års tid fördubblar sin egen kroppsvikt så är det tydligt att den sortens karaktär inte existerar, så det är tveksamt om TS har något att komma med rent juridiskt. Sedan har han eller hon säkert ett litet helvete i vardagen, det betvivlar jag inte, men det stärker misstankarna om hejdlöst tröstätande snarare än att det är felbehandling som ligger bakom problemen.
Citera
2020-02-11, 09:06
Medlem
inte säkert viktökningen beror på ätandet ,kan vara så att du har vatten i kroppen med ock det kan bero på att du har sockersjuka men grundorsaken till att du har vatten i kroppen /högt blodtryck är att du har hjärtsvikt så kolla upp hjärtat med

hade själv vatten i kroppen åkte in på akuten efter jag varit på hälsocentralen blev inlagd på hjärtavdelningen fick vattendrivande ock gick ner 21 kg vatten på 6 dagar konstaterades även diabetes 2
orkade knappt gå 50 meter innan ,var en stor lättnad efter jag gått ner 21 kg vatten på 6 dar
Citera
2020-02-11, 10:08
Medlem
Hittade inte någon hälsotråd.
Har noll aptit under dagarna, spyr av tanken att äta så äter bara på kvällarna. Inte bra heller jag vet..
Men så många år jag sökt hjälp för både psykiskt och fysiskt mående och bara blivit iproppad massa piller. Har ingen ork att röra mig, ta hand om min hygien eller alldagliga saker. Men har pratat med löf, nån nämnd för patienter, hittade tillslut, och de tycker absolut att jag ska göra en anmälan när jag berättade allt från första början. Så avvaktar lite tills jag får senaste provsvaren.
Men tack ändå för svar, verkar dock inte som någon vet vad jag pratar om.. kanske hamnade i fel tråd
Citera
2020-02-11, 21:32
Medlem
morkfromorks avatar
man går ju inte upp i vikt utan att tillföra kalorier, du har ätit som en gris helt enkelt.
Citera
2020-02-12, 07:38
Medlem
miikoss avatar

Passar nog bättre här

Sista utvägen: för ämnen som saknar eget forum --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2020-02-12, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
man går ju inte upp i vikt utan att tillföra kalorier, du har ätit som en gris helt enkelt.

Om TS har ätit olanzapin elr ngt liknande så går man upp i vikt, nästan alla gör det och varför är en bra fråga. Vi vet inte varför golk går upp så mycket av dem läkemedlen och vi vet generellt sett inte så mycket hur vikt funkar, det är inte så enkelt som kalorier in och kalorier ut så anklaga inte folk slentrianmässigt - speciellt dem som redan mår dåligt och råkat ut för massa skit.

Jag är ledsen att detta drabbat dig TS. Du sitter i en väldigt taskig position där många läkare säkert kommer särbehandla dig pga psykiatri. Nu vet jag inte din anamnes men jag antar att du behöver läkemedlen och det kanske inte ens är ett alternativ för dig att sluta (jag tänker LPT).

Stämma sjukvården blir svårt, du kan göra en IVO-anmälan och snällt titta på när ingenting händer. Oavsett kommer ingen få sparken och jag vet inte om du kommer få ut ngt av det hela. Jag rekommenderar att gå till en ny läkare, kanske till och med ett annat län om det inte funkar med din nuvarande vård. Jag tror att man kan låsa sin journal också om du vill ha en "fresh start"
Citera
2020-02-12, 09:20
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
inte säkert viktökningen beror på ätandet ,kan vara så att du har vatten i kroppen med ock det kan bero på att du har sockersjuka men grundorsaken till att du har vatten i kroppen /högt blodtryck är att du har hjärtsvikt så kolla upp hjärtat med

hade själv vatten i kroppen åkte in på akuten efter jag varit på hälsocentralen blev inlagd på hjärtavdelningen fick vattendrivande ock gick ner 21 kg vatten på 6 dagar konstaterades även diabetes 2
orkade knappt gå 50 meter innan ,var en stor lättnad efter jag gått ner 21 kg vatten på 6 dar

21 liter vatten. Var i kroppen lagras det?
Citera
2020-02-12, 09:45
Medlem
Ja precis jag äter olanzapin, Lamictal, abilify, concerta, quetiapin, Theralen, nozinan, citodon, ibland måste jag ta OxyContin för mina smärtor, till kvällen tar jag imovane, Propavan bland annat. Läkarna har försökt få mig att byta till melatonin vilket är ett skämt.
Jag har diagnoserna bipolär 1, adhd, gad och PTSD. Så har varit svårt att hitta rätt medicin, hållt på i 10 år snart, började med antidepressiva som bara utlöste manier och självskadebeteende.
Nu är det så att jag inte förstår så mycket av flashback.. om att starta trådar och sånt eller svara på andra svar.. ursäkta för det men testar att fortsätta här. Vill fortfarande höra andras historier om felaktig vård och hjälp
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in