Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
Nej. Aeroslsmitta är aerosolsmitta. Luftburna virus har R0 över tio, det ser vi inte här.
Hur definierar du
luftburen smitta?
Det är sannolikt inte så enkelt som att R0 avgör om det är luftburet eller inte, eller att luftburet automatiskt innebär högre R0 värde.
Jag länkar till en studie, för andra eller tredje gången, och hoppas att alla som vill diskutera saken seriöst läser igenom hela från A till Z, det kan sannolikt bidra till en gemensam syn på vad det är vi pratar om.
Här ett citat;
It is important to consider that the air exhaled by the healthy person also contains influenza virus particles. In studies of particles exhaled by healthy subjects during tidal breathing, researchers reported concentrations from 1 to over 1 × 104 particles per liter, with the majority of the particles being less than 0.3 μm in diameter [29, 48, 49]. One of these studies also reported that 55% of the population studied exhaled >98% of the particles in the air volume investigated and concluded that these subjects, classified as high producers, could, over time, exhale more particles during normal tidal breathing than during relatively infrequent coughing or sneezing events [49].
Vad gäller smittsamhet vid luftburen smitta berörs även det i studien. Koncentration av smittsamma partiklar vs mottaglighet, mycket intressant.
Studie gjord på influensavirus, dock bör principerna vara allmängiltiga i stort tycker jag.
Det sägs något om virus förmåga att smitta via aerosol, det bör ha direkt bäring på R0.
Bilda er en egen uppfattning om materialet, jag emotser synpunkter och tankar kring studien relaterat till coronaviruset.
Studien:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4147198/