Citat:
Ursprungligen postat av
GFNGBG
Fan det måste bli konsekvenser för sånna här vidriga förövare. Vilken frisk människa kissar en annan i munnen? Tror tyvärr det enda som hade bitit är medeltida straff men då är vi på deras nivå.
Jag har sagt det många gånger, och nu säger jag det igen:
Gärningsmännen i denna typ av brottslighet är i de allra flesta fall unga män med asylrelaterad invandrarbakgrund och ursprung i Mellanöstern, Afrika, Centralasien eller (i vissa fall) på Balkan. Samma sak gäller den grova gängkriminalitet som är kopplad till skottdåd på öppen gata, sprängdåd osv.
Jag tror att det enda som skulle kunna avskräcka dessa unga män från kriminalitet är om deras domar
konsekvent skulle leda till utvisning på livstid, inte bara för dem själva, men även för deras föräldrar/familjer. Detta är dock i praktiken omöjligt av åtminstone fyra skäl:
1. I många fall har gärningsmännen svenska medborgarskap (trots att de inte ses som svenskar, vare sig av sig själva eller andra, och trots att varken de själva eller deras familjer någonsin bidragit till det svenska samhället på minsta sätt). Medborgarskap kan enligt rådande svensk lagstiftning inte återkallas.
2. Att utvisa en familj p.g.a. en persons brottslighet skulle strida mot den grundläggande rättsliga principen om att inte döma människor kollektivt.
3. Många av dessa brottslingar kommer från länder som vägrar ta emot sina egna medborgare. Detta innebär att det i många fall skulle vara omöjligt att genomföra utvisningar även om en svensk domstol dömt brottslingarna till utvisning.
4. I en del fall hävdar brottslingarna att de själva (och/eller deras familjer) riskerar att utsättas för tortyr eller dödsstraff i sitt hemland. Även i sådana fall skulle utvisning strida mot gällande rättsliga principer.
Sverige har alltså, genom decennier av ansvarslös massinvandringspolitik, och genom att lättvindigt bevilja medborgarskap åt hundratusentals människor, försatt sig i en situation som är oerhört svår att göra något åt. I landet finns sannolikt tiotusentals sådana som Prince Kadjo och Montaser Mahmoud Edris - asociala, starkt brotts- och våldsbenägna unga killar/män med invandrarbakgrund, som inte har minsta respekt för svenska lagar eller svensk majoritetskultur, och som inte är det minsta avskräckta av de påföljder som utdöms av det slappa, tandlösa svenska rättsväsendet. Dessa människor fungerar inte i det svenska samhället, men vi kan inte heller skicka dem till de länder där de rätteligen hör hemma.
Vad lösningen är? Ja, det lämnar jag åt andra att spekulera kring. Jag nöjer mig med att säga att jag är ytterst pessimistiskt vad gäller Sveriges framtid.