2020-02-10, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Inte så vanligt att virus sprids med sådan här hastighet så man befarar ju nästan det värsta. Särskilt med tanke på hur slappt svenska myndigheter varit.

13 mil från Jönköping.

https://www.expressen.se/kvallsposten/208-elever-hemskickade-sjuka-fran-skolan-anmarkningsvart/
Årets flunsa är långvarig och smittsam. Fruns tre klasser (har några ämnen i tre klasser, tre lärare delar på tre klasser) hade mellan 7-9 elever var förra veckan.
Citera
2020-02-10, 17:01
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Den här tråden har spårat ut fullständigt med konspirationer.

Kan ni snälla kolla igenom tråden om svininfluensan från början? Den trappades upp exakt på samma vis som det här. Domedagsprofetior och konspirationer hack i häl. När viruset dog ut så dog även foliehattarna ut men nu har man vaknat igen och spär på okunniga folks rädslor.

Majoriteten verkar vara väldigt unga och har inte tidigare varit med om någon pandemi. Jag var med om både Hongkong-influensan och svininfluensan. Det var precis samma teorier som nu, och slutsatsen blev att det gjorde ingen människa bättre på något vis.

Uppmuntrar att folk kan ta emot information från flera kanter och vågar vara regimkritiska gentemot Kina, men att måla upp det här som domedagen är rent jävla trams. Inte ens om hela världens befolkning skulle vara smittade hade det gjort en stor påverkan. Det bor 7,53 miljarder människor i världen. Slå ut 2% på dessa. Notera även att ni bor i Sverige, där vi inte dagligen utsätts för utsläpp som skadar lungorna eller trycker i oss massa onödig skit som påverkar vårt immunförsvar.

WHO vill stoppa eventuell panik och tonar ner risken men samtidigt är myndigheter och regeringar internationellt märkbart oroliga. Och detta i ett så här tidigt skede.

Rapporter visar att viruset är väldigt smittsamt och att sjukdomsförloppet är längre än vad man tidigare trott och att tillfrisknade kan bli sämre igen. Det är i slutet på sjukdomsförloppet som dödligheten infinner sig.

Man VET inte hur det spridit sig. Kan vara enstaka fall men det kan också vara tusentals. Man håller andan och om 1-2 veckor vet vi hur det ligger till.

Logiskt sett borde alla vara lite oroliga.
Citera
2020-02-10, 17:03
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Att undanhålla viktig information i såna här sammanhang är att mörka/ ljuga. Det är den vanligaste typen av lögn som finns, något som alla människor gör instinktivt på en daglig basis.

Har vi några belägg att de har mörkat och undanhållit information ?
Nu tänker jag inte på alla teorierna med utsläpp och att krematorierna som kör rygnet runt som kan förklaras på många sätt. Kan det vara så att de själva vet att det är ett stort mörkertal med tanke på att de går ut och erbjuder folk pengar för att testa sig?
Vilket iofs är förståligt då de hittills inte direkt motoverat folk i Wuhan att testa sig då de riskerar att hamna i karantän och riskera att få hela familjen smittad och sjukusen är ändå överfulla om de nu blir kritiskt sjuka.

Sedan att stänga ner alla större ständer i Kina pga virusutbrottet är ju också en väldigt dålig strategi om man vill försöka mörka omfattningen.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Vi vet dock att de mörkat information om smittan från första början då de gick hårt ut och straffade personer som spred information om viruset istället för att varna folk. Vilket de fortfarande gör, personer som sprider information om viruset riskerar 7 års fängelse. Vi vet också att de mörkade SARS-epidemin.

Det tycks vara så ja, att man försökte tysta ned förekomsten av 2019-nCoV, men det är siffrorna vi pratar om nu.

Du ljög igår, därför ljuger du idag, , så kan man inte argumentera i bevishänseende.

Jag tror att Kina mycket väl skulle kunna frissera siffror, men jag har inga bevis för att de gör det.

Jag tar, som många andra, Kinas officiella siffror med en nypa salt, varför siffrorna inte är pålitliga är för mig sekundärt, dock är det mig främmande att anklaga någon för att ljuga om jag inte har bevis för det.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Det är väl ingen normalbegåvad som funderar över OM kina mörkar och ljuger? Frågan handlar väl endast om HUR MYCKET?

Hursomhelst är informationen från Kina inget vi kan bygga prognoser etc på. Vi måste invänta västerlänsk statistik.

Tror inte särskilt många menar att Kina aktivt mörkar siffror. Möjligtvis i den här tråden då. Att siffrorna inte stämmer finns det troligtvis andra anledningar till.
Citera
2020-02-10, 17:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Enklast att se är hur det gick till när viruset blev känt

https://www.washingtonpost.com/opinions/global-opinions/the-coronavirus-outbreak-shows-the-vulnerability-of-the-chinese-model/2020/02/04/e1213d22-4792-11ea-8124-0ca81effcdfb_story.html

Fortsättningsvis..

https://www.ft.com/content/fa83463a-4737-11ea-aeb3-955839e06441

Det råder konsensus i att Kina konsekvent på olika nivåer inte kan framföra korrekta siffror, ändå argumenterar du som du gör. Vad krävs för att du ska inse fakta? Att Xi går ut och erkänner att siffrorna inte är sanna?

Har jag hävdat motsatsen?

Jag har inte förnekat att Kina inte ger omvärlden pålitliga siffror, dock kan det bero på olika anledningar, jag har nämnt ett antal.

Även om Kina med bästa vilja skulle vilja ge oss korrekta siffror tror jag att de inte kan det. Man saknar förmågan att göra det.
Citera
2020-02-10, 17:11
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det tycks vara så ja, att man försökte tysta ned förekomsten av 2019-nCoV, men det är siffrorna vi pratar om nu.

Du ljög igår, därför ljuger du idag, , så kan man inte argumentera i bevishänseende.

Jag tror att Kina mycket väl skulle kunna frissera siffror, men jag har inga bevis för att de gör det.

Jag tar, som många andra, Kinas officiella siffror med en nypa salt, varför siffrorna inte är pålitliga är för mig sekundärt, dock är det mig främmande att anklaga någon för att ljuga om jag inte har bevis för det.

Jag säger inte att det finns bevis men Kina är helt enkelt lika trovärdiga som Nordkorea eller Saudiarabien. Om ledande akademiker anser att det är rimligare med 50k smittade om dagen så är sanningen antagligen närmare det än de siffror som Kina kablar ut som uppenbarligen följer en algoritm (det var en som räknade ut vad de använder för algoritm och dödstalen följer prognosen med 99,999% sannolikhet).

Som sagt försökte de tysta ner hela existensen av SARS också, och där mörkade de dödstalen helt fram tills att det kom fram visselblåsare inom militären. Personer som idag sitter i husarrest för att de informerade om SARS.
Citera
2020-02-10, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
WHO vill stoppa eventuell panik och tonar ner risken men samtidigt är myndigheter och regeringar internationellt märkbart oroliga. Och detta i ett så här tidigt skede.

Rapporter visar att viruset är väldigt smittsamt och att sjukdomsförloppet är längre än vad man tidigare trott och att tillfrisknade kan bli sämre igen. Det är i slutet på sjukdomsförloppet som dödligheten infinner sig.

Man VET inte hur det spridit sig. Kan vara enstaka fall men det kan också vara tusentals. Man håller andan och om 1-2 veckor vet vi hur det ligger till.

Logiskt sett borde alla vara lite oroliga.

Du skriver att tillfrisknade kan bli sämre igen. Någon sådan information har jag inte läst. Var har det hänt, och hur såg sjukdomsförloppet ut då? Kan du ge en källa?
Citera
2020-02-10, 17:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Har vi några belägg att de har mörkat och undanhållit information ?

Ja det finns mängder med såna exempel, i synnerhet med SARS. När det rör nCov så har jag inte lika mycket konkret men om det finns rätt mycket från ex. december månad när de mycket väl kände till viruset och lade locket på. Kina medgav inte förrän efter jul att de kände till viruset så mer än en månad jagade de folk, inkl. läkare och journalister istället för att informera omvärlden.

Om någon i min familj dör p.g.a det här så kommer jag garanterat att skylla på att Nalle Puh jagade läkare i en månad när han kunde lyft ett finger åt att informera virologer vad det handlade om.
Citera
2020-02-10, 17:17
Medlem
Citat:
För att det inte gått tillräckligt lång tid än. Allt mindre än 19 dagar är lite fånigt rent statistiskt då det handlar om för få fall och det finns ny data nu som påstår att det finns inkubationsperioder på betydligt mer än 14 dagar vilket skulle kräva att vi enbart tittar på patienter som blev infekterade för 30 dagar sen för att dra statistiska slutsatser.

Det är en månad sedan första bekräftade fallet utanför kina, så betydligt längre tid än 19 dagar. De flesta har en inkubationsperiod på 2-7 dagar. Att det sedan kan finnas extrem exempel, är ganska så irrelevant.

Det är 390 bekräftade fall utanför kina, 40 som har blivit friskförklarade och 1 som har dött. Det är låter som en vanlig influensa, så därför inte lika intressant för er.

Oavsett vad så är det ju helt ointressant för er att diskutera kina, då ni ändå bara har en massa löjliga konspirationsteorier om dem. Vad är det för poäng i det? Om man inte litar på dem, så är det väl ingen ide att fokusera på dem.
Citera
2020-02-10, 17:21
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har jag hävdat motsatsen?

Jag har inte förnekat att Kina inte ger omvärlden pålitliga siffror, dock kan det bero på olika anledningar, jag har nämnt ett antal.

Även om Kina med bästa vilja skulle vilja ge oss korrekta siffror tror jag att de inte kan det. Man saknar förmågan att göra det.

Man saknar även viljan att göra det, orsaken till det är att man inte vill rapportera negativa siffror.
Men jag håller även med dig om att de inte kan om än de skulle vilja. Hur rapporterar man de som dör utan att ha blivit testade, hur ska man kunna göra systemet med att man rapporterar felaktiga dödsorsaker om någon har svagt hjärta men ändå är svårt sjuka av viruset. Hur ska man få tjänstemän på lägre nivåer att våga rapportera besvärande siffror?

Sist men inte minst så har Kina inget vidare track record av att någonsin velat erkänna problem inom landet.

Det gör att det är väldigt enkelt att konstatera att de siffror vi får serverade sannolikt är kraftigt underskattade. Det är fakta att de inte kan stämma.
Citera
2020-02-10, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Du skriver att tillfrisknade kan bli sämre igen. Någon sådan information har jag inte läst. Var har det hänt, och hur såg sjukdomsförloppet ut då? Kan du ge en källa?

Tysken blev väl det? Eller har jag fel? Blev bättre, jobbade, blev sen sämre igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in