Citat:
Ursprungligen postat av
givemeyourmoney
Det känns som vi här i tråden befinner oss i en bubbla, utanför bubbla finns inte ett tecken på oro, börsen tuffar på uppåt som ingenting har hänt, jag tror jag skall sluta att läsa här inne och bara chilla liksom, faran är överdriven.
Obs!
Det kommer finnas en jävla massa ansiktsmasker på blocket för en billig peng inom snar framtid.
Ja så är det, på gott och ont. Inte ens dom som jobbar på närmaste sjukhus här i staden bryr sig mycket utan jobbar på, ingen information och inga övningar. De bekanta jag pratat med vet ju om att en epedemin pågår i Kina men verkar anse att det är deras problem för dom är så smutsig och äter fladdermöss. Att leva livet och inte bry sig, okunskap eller förträngelse av verkligheten. Ungefär som med sunamin och jordbävningen i Indiska oceanen 2004 för många år sedan då folk fick veta att man kunde dö av en våg. Nu behöver vi inte oroa oss mycket för sådana naturkatastrofer och tydligen inte pandemier heller. Vi är svenskar och klarar allt trots att en hel del försämras omkring oss.
Börsen påverkas väl först då rapporter kommer om brist i förörjningsleden och sviktande försäljning. Pandemier är ofta inte med i variabler som styr köp och sälj.
Bra att det inte är full panik men lite mer skulle jag vilja se. Det fyller en viss funktion genom att människor blir mer försiktig och tänker till. Även om det inte blir en pandemi här så är det bra träning och kunskapen blir nyttig för nya generationer. Det värst med lugnet är att om det bryter ut så får människor panik då dom inte är kunskapsmässigt och mentalt förberedda. En åsikt som folkhälsomyndigheten inte delar.
Jag skulle tro att många i karantän i Kina nu också ser allt inifrån en bubbla, tomma gator, tyst och lugnt, det kan väl inte vara farligt att gå ut ...