2020-02-10, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Skulle snarare säga att de som ej hänger med i utvecklingen befinner sig i en bubbla. Du kan inte direkt förvänta dig att majoriteten av befolkningen har ork eller tid att engagera sig i det här. De har viktigare saker för sig som t.ex. sitt 7-5 jobb eller favoritserien på netflix. Men det är bara en tidsfråga tills det här ej går att ignorera för allmänheten heller.

Turligt nog så är det inte bara ett fåtal på flashback som engagerar sig i det här utan det finns mängder av människor som fått upp ögonen runt om på hela Internet och över hela världen. Dock självklart en minoritet.
Nä. kan inte se en tillstymmelse till oro från dom som verkligen har koll, Marknaden, Vad som skrivs och sägs på Youtube är bara charlataner ute efter visningar och pengar och få personlig uppmärksamhet, många videos har miljon visningar, det ger otroligt bra betalt, detta är min uppfattning efter att analyserat läget, jag sprang tyvärr med i hysterin här i tråden och såg Kinas karantän åtgärder som något varningstecken, allt var tydligen bara ett hjärnspöke, det är står nu helt klart, detta kommer inte påverka mer än t.ex svininfluensan.
Citera
2020-02-10, 13:14
Medlem
battacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moldova
Synd att dina inlägg drunknar bland så mycket trams. Hoppas du kan fortlöpande ge förstahandsi formatio o. m situationen. Jag håller verkligen tummarna för din hälsa, ta hand om dig!

Ingen fara med min eller någon annan ombords hälsa. Vi har nyss släppts från karantän i Hong Kong. Alla passagerare har nu klivit av. Senaste dagarna har vi hälsotestats 3 ggr per dag och ingen av drygt 3700 Pers ombord har visat symptom för Corona.

Imorgon lämnar vi kaj men har fortfarande ingen klar resplan. De flesta länder i Asien har stängt all trafik för passagerfartyg.

Ganska odramatiskt för vår del men ändå intressant att vara med om.
Senast redigerad av battac 2020-02-10 kl. 13:16. Anledning: Stavfel
Citera
2020-02-10, 13:17
Medlem
Xehkes avatar
Väldigt tyst från Australien. Verkar som om dom har läget under kontroll där.
Citera
2020-02-10, 13:17
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Nä. kan inte se en tillstymmelse till oro från dom som verkligen har koll, Marknaden, Vad som skrivs och sägs på Youtube är bara charlataner ute efter visningar och pengar och få personlig uppmärksamhet, många videos har miljon visningar, det ger otroligt bra betalt, detta är min uppfattning efter att analyserat läget, jag sprang tyvärr med i hysterin här i tråden och såg Kinas karantän åtgärder som något varningstecken, allt var tydligen bara ett hjärnspöke, det är står nu helt klart, detta kommer inte påverka mer än t.ex svininfluensan.

Fortfarande för tidigt att veta, jag kollar på lite mer säker källa som inte har miljontals visningar. Åter igen ni alla som tror det bara att borsta bort, går inte att bevisa. Vi vet för lite fortfarande om 3 månader vet vi hur det kommer att se ut. Spanska sjukan på gick i 2 år. Men Svenskar är kända för att vara naiva. "Händer aldrig något i Sverige" vi har inte varit i krig på 100 år, Så det kan omöjligt hända oss"
Citera
2020-02-10, 13:18
Avslutad
Citat:

Vet inte riktigt vad du har fått detta ifrån? De som verkligen har koll är ganska överens om att läget är allvarligt.

Inte påverka mer än svininfluensan? Det här har redan på ett fåtal månader påverkat betydligt mer än vad svininfluensan gjorde under hela dess förlopp.

Länkar återigen den här videon där du kan få ett exempel på vad någon "som har koll" anser:

https://www.youtube.com/watch?v=ALQTdCYGISw&feature=youtu.be
Citera
2020-02-10, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det finns ett "kinesiskt ordspråk" som säger ungefär så här: En Kantones äter allt som har ben utom bordet. En kantones äter allt som flyger utom flygplanet."

Länder, där människor har svultit mycket genom historien, äter ofta allt som finns. Nu vet jag inte hur vanligt att man äter exotiska djur i Kina. Men de är 1.2 miljarder människor och har svultit mycket genom historien. Nu var väl bilderna på Fladdermussoppan från Stilla havet? Möjligen har ätandet av exotiska djur ökat något i Kina sista åren då man har varit tvungen att slakta hälften av Kinas alla grisar (EN fjärdedel av jordens grisar). De hade afrikansk svinpest. Regeringen i Kina har försökt få fler att bli vegetarianer.

Varför regeringar i protesterar så mycket mot Kina har ju flera förklaringar. Ett skäl är att vi i Väst inte bryr oss tillräckligt mycket. Du vinner inget val i Sverige på att protestera mot Kina. Större chans att du förlorar ett om du börjar hjälpa muslimerna i nordöstra Kina.
Givetvis förstår jag att människor äter allt som finns att tillgå när de svälter, men trodde att det nu ingick i kulturen och ansågs vara en sk ”delikatess”.
Citera
2020-02-10, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bovelius
Enligt kineser jag känner är det främst folk med pengar som äter exotiska djur. Dessa djur är dyra och ger sålunda tillfälle att visa stil. Man tror också att dessa djur har positiva hälsoeffekter.
Mm... som jag tänkte. Anses fladdermöss ha några ”positiva hälsoeffekter”?
Senast redigerad av -modestyblaise- 2020-02-10 kl. 13:22.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:

Förlåt, men va? Marknaden har koll? Marknaden har inte koll någonstans. Att man tvingar Kineser tillbaka till sina fabriker betyder inte ett jävla skit.

Skulle inte förvåna mig om det verkligen tar fart nu pga någon giriga ”marknadsnissar” har fått för sig att allt är lugnt. Folk kan generellt inte ett jävla dugg om detta viruset, frågar man runt på sin arbetsplats så är det mest frågetecken man ser i ögonen.

För två veckor sedan satt jag lugnt i båten men inte nu längre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Följande tagit från Kinas pravda:

5:41 pm Feb 10

The incubation period for people infected with nCoV could reach up to 24 days, states an academic paper published by renowned Chinese respiratory expert Zhong Nanshan. Previously, the longest incubation period was believed to be 14 days. NCP

Har du en länkbar källa?
Citera
2020-02-10, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Väldigt tyst från Australien. Verkar som om dom har läget under kontroll där.

De har ju en bra gränskontroll till att börja med.
Citera
2020-02-10, 13:23
Medlem
Citat:
Det känns som vi här i tråden befinner oss i en bubbla, utanför bubbla finns inte ett tecken på oro, börsen tuffar på uppåt som ingenting har hänt, jag tror jag skall sluta att läsa här inne och bara chilla liksom, faran är överdriven.

Obs!
Det kommer finnas en jävla massa ansiktsmasker på blocket för en billig peng inom snar framtid.
Ja så är det, på gott och ont. Inte ens dom som jobbar på närmaste sjukhus här i staden bryr sig mycket utan jobbar på, ingen information och inga övningar. De bekanta jag pratat med vet ju om att en epedemin pågår i Kina men verkar anse att det är deras problem för dom är så smutsig och äter fladdermöss. Att leva livet och inte bry sig, okunskap eller förträngelse av verkligheten. Ungefär som med sunamin och jordbävningen i Indiska oceanen 2004 för många år sedan då folk fick veta att man kunde dö av en våg. Nu behöver vi inte oroa oss mycket för sådana naturkatastrofer och tydligen inte pandemier heller. Vi är svenskar och klarar allt trots att en hel del försämras omkring oss.

Börsen påverkas väl först då rapporter kommer om brist i förörjningsleden och sviktande försäljning. Pandemier är ofta inte med i variabler som styr köp och sälj.

Bra att det inte är full panik men lite mer skulle jag vilja se. Det fyller en viss funktion genom att människor blir mer försiktig och tänker till. Även om det inte blir en pandemi här så är det bra träning och kunskapen blir nyttig för nya generationer. Det värst med lugnet är att om det bryter ut så får människor panik då dom inte är kunskapsmässigt och mentalt förberedda. En åsikt som folkhälsomyndigheten inte delar.

Jag skulle tro att många i karantän i Kina nu också ser allt inifrån en bubbla, tomma gator, tyst och lugnt, det kan väl inte vara farligt att gå ut ...
Senast redigerad av Moretex 2020-02-10 kl. 13:31.
Citera
2020-02-10, 13:25
Medlem
Bra sammanfattade artikel om läget i UK med fransk, Mallis m m kopplingar.

https://inews.co.uk/news/health/coronavirus-uk-england-confirmed-cases-china-virus-latest-1396438
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in