2020-02-10, 11:35
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
]Om det begärs förlängning på fredag och det inte är försvaret som begär det så är nog det svenska rekordet i "häktningstid" i fara.[/b] Att försvaret skulle begära ytterligare förlängning känns knappast troligt med tanke på försvarsadvokatens senaste uttalande:
"Som vi nu bedömer det kommer vi att vara färdiga på fredag, då tror vi att vi kommit till den punkt då vi inte kommer att begära mer utredningsåtgärder och åklagaren kan förbereda åtalet.
Men om vi inte blir färdiga får vi begära förlängning. Det här få ta den tid det tar, säger Ingvar Backman
."

Det här uttalandet gjorde han för cirka två veckor sedan och med fredag menade han 31 jan. Åklagaren erbjöd "generöst" en veckas förlängning (det blev två):
" Eftersom häktningstiden går ut på torsdag måste jag begära förlängning och jag gissar på att det kommer att bli en vecka fram."

En normal häktningstid för mord i Sverige är 5-6 månader
Citera
2020-02-10, 11:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
"Åklagare Åsa Hiding har tidigare berättat att hennes avsikt är att åtala 45-åringen ..."
Synonym till "avsikt" är till exempel "intention" och då låter det inte så tvärsäkert.

Vi får se, fredag blir en nyckeldag, om hon begär förlängning och om det inte är på grund av att försvaret begär det, ja då ser det mörkt ut. Det är inte så långt dit så onödigt att spekulera kring det, snart vet vi.

Men menar du också att du tvivlar på åtal?
Den här tråden är ju helt galen?

Hur tolkar du då hennes nästa mening?

"Bevisningen är sådan att jag förväntar mig en fällande dom, säger Åsa"

Hur var det nu? Var det inte du själv som skrev att hon är skyldig att åtala då?
Citera
2020-02-10, 11:44
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Hur var det nu? Var det inte du själv som skrev att hon är skyldig att åtala då?
Ja det var det och nu på fredag får vi se om hon gör det. Hoppas det, det tror jag även försvaret och inte minst den misstänkte gör.
Citera
2020-02-10, 11:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Om det begärs förlängning på fredag och det inte är försvaret som begär det så är nog det svenska rekordet i "häktningstid" i fara. Att försvaret skulle begära ytterligare förlängning känns knappast troligt med tanke på försvarsadvokatens senaste uttalande:
"Som vi nu bedömer det kommer vi att vara färdiga på fredag, då tror vi att vi kommit till den punkt då vi inte kommer att begära mer utredningsåtgärder och åklagaren kan förbereda åtalet.
Men om vi inte blir färdiga får vi begära förlängning. Det här få ta den tid det tar, säger Ingvar Backman
."

Det här uttalandet gjorde han för cirka två veckor sedan och med fredag menade han 31 jan. Åklagaren erbjöd "generöst" en veckas förlängning (det blev två):
" Eftersom häktningstiden går ut på torsdag måste jag begära förlängning och jag gissar på att det kommer att bli en vecka fram."

Det kan väl knappast vara en rekordlång häktning?
Minns inte exakt datum för det, men ca 27/8 var det väl han greps och sedan tre dagar på det tills han häktades. Det borde bli ca 30/8?

5,5 månader. Är det rekord?

Tror inte det.
Citera
2020-02-10, 11:46
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Hon är skyldig att åtala om hon förväntar att det räcker för fällande dom.
Hon har ju redan förväntar det två gånger redan
Senast redigerad av PeterNoster 2020-02-10 kl. 11:49.
Citera
2020-02-10, 11:50
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Det kan väl knappast vara en rekordlång häktning?
Minns inte exakt datum för det, men ca 27/8 var det väl han greps och sedan tre dagar på det tills han häktades. Det borde bli ca 30/8?

5,5 månader. Är det rekord?

Tror inte det.
Nej långt ifrån rekord men om hon inte åtalar nu efter dessa uttalanden, vad väntar hon i så fall på?
(Förutsatt alltså att inte försvaret begär förlängning)

Jag tror och hoppas att hon väcker åtal nu på fredag, för allas bästa.
Citera
2020-02-10, 12:01
Medlem
Citat:
Ja det var det och nu på fredag får vi se om hon gör det. Hoppas det, det tror jag även försvaret och inte minst den misstänkte gör.

Vad tänker du gör att MGM ser fram emot ett åtal?
Citera
2020-02-10, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har ingen särskild uppfattning i den sk. skuldfrågan, och jag är kanske inte heller så säker på att det föreligger ett brott här. En riktigt misslyckad utredning verkar i det i varje fall handla om, och jag avvaktar gärna med att ta ställning i de här frågorna tills jag har fått möjlighet att läsa fupen.

Hur vet du att utredningen är misslyckad när du och vi övriga inte har någon som helst insyn i utredningen?
Citera
2020-02-10, 12:08
Medlem
Citat:
"Åklagare Åsa Hiding har tidigare berättat att hennes avsikt är att åtala 45-åringen ..."
Synonym till "avsikt" är till exempel "intention" och då låter det inte så tvärsäkert.

Vi får se, fredag blir en nyckeldag, om hon begär förlängning och om det inte är på grund av att försvaret begär det, ja då ser det mörkt ut. Det är inte så långt dit så onödigt att spekulera kring det, snart vet vi.

Jag tror både åklagaren och försvaret är redo för åtal. Nu hänger det nog på att sekretessprövningen ska bli färdig och att andra förinbokade förhandlingar i den största salen hos TR inte ska krocka med detta åtal.
Citera
2020-02-10, 12:10
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Vad tänker du gör att MGM ser fram emot ett åtal?
Alternativet att fortsätta sitta i häktet är nog inte så trevligt. Om han dessutom skulle råka vara oskyldig ( jag har ingen aning hur det ligger till med den saken kanske bäst att tillägga) så är ju en rättegång att föredra, väl?

"... kommit till den punkt då vi inte kommer att begära mer utredningsåtgärder och åklagaren kan förbereda åtalet
."

som han sa, Backman.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-02-10 kl. 12:13.
Citera
2020-02-10, 12:13
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Jag tror både åklagaren och försvaret är redo för åtal. Nu hänger det nog på att sekretessprövningen ska bli färdig och att andra förinbokade förhandlingar i den största salen hos TR inte ska krocka med detta åtal.
Men åtal bör ändå kunna väckas nu på fredag, även om det kanske dröjer med rättegång/huvudförhandlingen?
Citera
2020-02-10, 12:13
Medlem
Citat:
Alternativet att fortsätta sitta i häktet är nog inte så trevligt. Om han dessutom skulle råka vara oskyldig ( jag har ingen aning hur det ligger till med den saken bäst att tillägga) så är ju en rättegång att föredra, väl?

"... kommit till den punkt då vi inte kommer att begära mer utredningsåtgärder och åklagaren kan förbereda åtalet
."

som han sa, Backman.

Om han är oskyldig så är det onekligen så. Annars blir det nog väldigt jobbigt och inget han ser fram emot. Fast ibland kan det ju vara skönt att få ett jobbigt svar än att leva i ovisshet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in