2020-02-10, 09:07
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Är det så?
Har en gammal far med ganska nedsatt lungfunktion som blivit rekommenderad vaccin mor lunginflammation men det har inget med Corona att göra.Han har fått "vanliga" lunginflammationer som gått hårt åt honom.
Jag tänkte att det kanske kunde mildra effekten av Corona också men så är inte fallet?
Det vaccinet ska ju vara bra mot ett bakteriellt angrepp som kan bli följen av lunginflammationen pga corona, skrev någon förståsigpåare här. Undrar hur länge det vaccinet varar?
Haha minst trea på den. Går fort här...
Citera
2020-02-10, 09:09
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Menar du att det generellt är för många på ett kryssningsfartyg eller efter det att sjukdomen upptäcktes?

Jag ser inga alternativ till att lösa det på annat sätt än karantän på fartyget. Ha dessa smittspridare i land skulle vara direkt oansvarigt.
Packningsgraden är nog normal för ett kryssningsfartyg vilket innebär att folk bor tätt inpå varandra.

Jag kan inte riktigt heller komma på ett bra alternativ men det förefaller som om fartyget är en smitthärd och jag är skeptisk till att isoleringen i hytterna är verkningsfull.

Förresten är det 66 nya fall som rapporterats från Diamond Princess idag. (Totalt 136)

Enl löst twitter funderar nu japanska myndigheter på att testa alla ombord. Det är lite förvånande att det inte gjort det än.
Citera
2020-02-10, 09:11
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forgenixx
Så du föreslår att vi stänger ner hela landet. Ingen import eller export, ingen jobbar (de flesta företagen är beroende av någon typ av gränshandel och till viss del resande), vi stänger ner offentlig service m.m. pga obefintliga skatteintäkter, allt pga ett virus som på 3 månader dödat 2 personer utanför Kina?

Man behöver ju inte gå så långt i första läget man kan ju börja med karantän (inte frivillig) från länder som det finns risk att smitta förekommer och att förbjuda resor till och fån länder där risk föreligger. Detta behöver inte nämvärt påverka varken export eller import men det är klart att alla semester resor under sportlovet skulle påverkas som går till drabbade länder, vilket för mig är ett lågt pris att betala när vi står inför en pandemi som vi inte skådat sedan spanska sjukan.
Citera
2020-02-10, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det vaccinet ska ju vara bra mot ett bakteriellt angrepp som kan bli följen av lunginflammationen pga corona, skrev någon förståsigpåare här. Undrar hur länge det vaccinet varar?
Detta beskrivs väldigt bra i John Campbell's YouTubekanal. Han har många bra videos om 2019-nCoV.
Citera
2020-02-10, 09:15
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men alltså, det måste ju vara så att det sprids genom ventilationssystemet. Har dom inte kollat det? Japanerna brukar ju vara både tekniskt kunniga och effektiva...
Kanske, jag vet inte... Kan ju vara matdistrubutionen också.

Men de nya fallen kan ju även vara ett resultat från den långa inkubationstiden. Dvs de kan ha blivit smittade innan de sattes i karantän i sina hytter.
Citera
2020-02-10, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Packningsgraden är nog normal för ett kryssningsfartyg vilket innebär att folk bor tätt inpå varandra.

Jag kan inte riktigt heller komma på ett bra alternativ men det förefaller som om fartyget är en smitthärd och jag är skeptisk till att isoleringen i hytterna är verkningsfull.

Förresten är det 66 nya fall som rapporterats från Diamond Princess idag. (Totalt 136)

Enl löst twitter funderar nu japanska myndigheter på att testa alla ombord. Det är lite förvånande att det inte gjort det än.
Och de på Diamond Princess ingår INTE i regeringens officiella räkning enligt BNO News
Citera
2020-02-10, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Man behöver ju inte gå så långt i första läget man kan ju börja med karantän (inte frivillig) från länder som det finns risk att smitta förekommer och att förbjuda resor till och fån länder där risk föreligger. Detta behöver inte nämvärt påverka varken export eller import men det är klart att alla semester resor under sportlovet skulle påverkas som går till drabbade länder, vilket för mig är ett lågt pris att betala när vi står inför en pandemi som vi inte skådat sedan spanska sjukan.

Jag känner en som befinner sig i Singapore just nu. Finns inte en chans att jag kommer att gå inom fem meter utomhus och alls finnas i samma byggnad efter det att denna person kommer hem. Hen borde definitivt vara isolerad i två veckor efter hemkomst då hen dessutom jobbar med barn.

Jag hoppas verkligen att svenska myndigheter stramar åt snarast.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag har sett att flera olika källor skrivit på detta sätt idag. Något har hänt.

Fram till 28 jan följde utvecklingen y = 82.7521e^(0.502898x) därefter y = 273.857x + 1151.89. Felet för datapunkterna efter 28 jan kan du se här;

https://www.wolframalpha.com/input/?i=fit+linear+%7B1482%2C+1755%2C+2005%2C+2127%2C+2 603%2C+2836%2C+2339%2C+3927%7D

3 och 4 feb har man lagt in datapunkter med ett större fel för att sedan börja rapportera en nedgång.

Här kan du se daglig fall, dag för dag:

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-cases/

Denna förklarar minstakvadratmetoden: https://sv.wikipedia.org/wiki/Minstakvadratmetoden

Kina mörkar sina siffror.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten

https://thl.fi/sv/web/infektionssjukdomar/sjukdomar-och-mikrober/bakteriesjukdomar/pneumokocker/fragor-och-svar-om-pneumokock

5 års skydd med vaccintypen i länken. Det finns ju olika vaccin så kanske kan tiden man är skyddad variera något.
Citera
2020-02-10, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Officiella siffror:
Idag på SVT text-tv skriver man antalet döda enligt officiella siffror.
En liten skillnad mot tidigare rapporterat. Har man kanske börjat förstå att Kina inte kör med öppna kort?

Jag tror inte ens kineserna har "korrekta" siffror. Det är bara titta på CDC siffror i USA på deras "vanliga" influensa. Så ger de ut beräknande antal fall. Deras estimat på smittade där 22milj - 31? milj Även när det gäller döda så har de inga exakta siffror. Jag tror inte USA ljuger med vilja. Även i Sverige så beräknar vi bara antal influensa fall

Det är uppenbart att antal smittade är för lågt men så är det alltid vid alla epidemier. Dödstalen säkert också lite låga men troligen inte jättemycket.

I Kina politiska system finns det inbyggt risker för informationsfelaktigheter. Speciellt den centrala regimen får inte rätt siffror. Det finns så många felkällor. De behöver inte fuska. Det gör systemet åt dem.

Varför reagerade kineserna som de gjorde? 1 Ett nytt virus och de kom i håg SARS. 2 Kineserna har troligen inte så många vapen att stoppa smittan. Det är mer allt eller inget angående deras metoder. - Deras storlek, sjukvårds nivå och politisk system avgör det. 3 Tidpunkten - Kinesiska nyåret. Hade det inte varit det så hade Kina kanske försökt kört en SARS. Dvs inte sagt någonting till omvärlden eller sin egen befolkning.

Se Kina möjligheter i ett index https://www.ghsindex.org/country/china/
Citera
2020-02-10, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Cyniskt i så fall.

Såg att det amerikanska paret klagade på maten. Lite "fult" - det är ju inte japanerna som har bett om att behöva föda dem...

Jo, men väldigt viktigt då vi inte riktigt vet än hur pass farligt viruset är. Kommer ju nya rön helatiden från respektabla källor.
Sedan beter ju sig kina som om domedagen är här och vi kan inte se några tecken på varför här egentligen annat än att viruset är jättefarligt.
Men kan ju visa dig vara politiskt med.
Citera
2020-02-10, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu får man betalt för att visa sig på sjukhuset för kontroll om man får symptom. Alltså tror myndigheterna att folk häckar hemma.

1:44 pm Feb 9

Residents in a county in Hubei will be rewarded 1,000 yuan each if they visit hospitals voluntarily after they have fever symptoms : local authorities novel coronavirus

https://www.globaltimes.cn/content/1177737.shtml
Det är en provins som infört belöning om man anger en granne som varit i Wuhan. Alltså personer som besökt Wuhan och som gömmer sig - ska man försöka tvinga fram på detta sätt.
Dom som besökt Wuhan anses förstås som riskgrupp, men dom vill inte ge sig till känna frivilligt, för då måste dom åka till sjukhuset och testa sig. Och alltså utsättas för risken att bli smittade.
Alltså håller dom sig hemma och hoppas dom är friska. Vilket dom alltså inte säkert är.
Sen är Tusen Yuen rätt mycket pengar, tror jag.
Så riktigt varför dom är så rädda för att testa sig - känns lite frågetecken - är dom utsatta för någon större fara. Ja antagligen kommer dom placeras i karantän, på någon hemlig ort? Och därifrån försvinner människor ?
Det låter ju som det är livsfarligt att bli testad!
https://www.businessinsider.com/wuhan-coronavirus-china-offering-140-to-report-wuhan-visitors-2020-2?r=US&IR=T

Och en annan provins Heilongijan, har infört dödsstraff om någon bryter mot karantänbestämmelserna..

Det var också någon annan konstig notis om att kinesiska personer som var på Bali, skulle flygas tillbaka till Kina - just Wuhan, (av alla ställen). Dom ville inte åka tillbaka hade ansökt om förlängt uppehållstillstånd på Bali och fått ytterligare en månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in