2020-02-09, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clawdice
Så jävla mycket folk som trollar, inte bara i denna tråden, utan även på Twitter etc. Är det en koordinerad propagandaattack mot Kina eller bara masspsykos?

Det är fan inga tiotusentals döda i Wuhan och annat tramsande. Att kinesisk polis tar i med hårdhandskarna mot folk som skiter i order är INTE ett tecken på att det är kaos, tvärtom för fan. Tyvärr är den här typen av nonchalans hos vanliga kineser anledningen till att sjukdomar alltid startar där borta. De gör allt för att tjäna några ören mer och har därför obefintlig djurhållning och de säljer och äter allt.

Deras luftvägar är också helt förstörda av föroreningar och drabbas därför generellt värre än vad vi gör av detta virus.

Ja, det kommer komma hit, några gamlingar kommer kanske dö även i Sverige, men till sommaren minns ingen detta.

<foliehatt på> En attack mot Kina (från USA) vore inte helt galen. Kina är antagligen det största hotet mot USA som finns i nuläget. Att koka ihop ett välkomponerat virus tillsammans med ordentligt med propaganda för att driva fram kaos i landet vore väl proportionerligt inte mycket värre än "massförstörelsevapen" i Irak eller lögnerna om Libyen. Sorry för "off-topic".
Citera
2020-02-09, 21:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Du orkar inte kolla vidare mycket själv. Om du hade tittat i min historik tror jag även du kunnat dra slutsatsen att jag inte är en "millenial".
IQ-befriad är ju uppenbarligen du. Du drar stora svepande slutsatser som är ganska drastiska. När du blir tillfrågad att förklara varför och hur, då tycker du att du inte är intresserad? Så vad är du då intresserad av? Spreja orddiarre? "vi kommer att dö, huhuhu..." (det kommer vi iofs att göra).

Angående event 201... I den här länken är man väldigt noggrann med att förklara att det var en övning utan koppling till verkligheten och specifikt utan koppling till nCov.
Jag vet inte vad du egentligen ville säga genom att nämna event 201?
Campbell teaching? Random person på Youtube?

Nej, jag är uppriktigt sagt varken intresserad av dig eller din historik, och har aldrig frågat om det så hur är det relevant?

Däremot har jag intresserat mig för det här viruset och följt bland annat den här "random personen" på youtube, som i själva verket är mycket kunnig inom ämnet vilket du nog också skulle kunna komma fram till ifall du hade "orkat" kolla istället för att dra slutsatser innan du vet ett skvatt.

Begreppet ordbajsa ska du nog sluta använda dig av till andra då det är just det du själv håller på med, och om du ej är millenial så skriver du och resonerar iaf som en sådan av värsta typ.

Det var en simulering, självklart var det inget verkligt scenario just då men i allra högsta grad ett tänkbart sådant. Och likheterna mellan den simulationen och det som händer nu är ganska slående.

R0 på nCoV är ej fastslaget än men forskare spekulerar i allt från 1.4 till 5.47. Kinesiska forskare är de som föreslagit högst mellan 3.3 och 5.47, och då dessa faktiskt arbetar i landet där utbrottet är i full gång så är det inte särskilt långsökt att sätta mer tilltro till dessa. Om det stämmer så är det extremt smittsamt. Vi kan avrunda och spekulera i att det är 4, det innebär alltså att en smittat person i snitt smittar 4 andra personer, som i sin tur smittar 4 till vardera osv osv.

Viruset har redan bekräftade fall runt om i världen som stiger och med tanke på att folk från de drabbade områdena reste fritt runt om i världen (och fortfarande gör på vissa ställen) under lång tid efter att viruset brutit ut och innan karantänerna hade startat så skulle det till ett ganska stort mirakel att inte flertalet människor smittats runt om när vi talar om ett såpass högt r0. Alltså tyder det mesta på att det så gott som garanterat redan finns ett stort mörkertal smittade, inte bara i Kina utan även på andra platser.

När det här väl tagit fart så är det otroligt svårt att stoppa då det är så gott som omöjligt att spåra och hålla koll på alla smittade människor och hur de rör sig. Särskilt som det pågick fritt resande under så lång tid innan karantänerna upprättades.

Mer än så här orkar jag inte förklara. Är du uppriktigt intresserad så rekommenderar jag fortfarande dig att söka upp mer info själv. Om inte så skiter jag uppriktigt sagt i att försöka övertyga dig om någonting mer, vad du tror eller inte tror är av föga intresse för mig.
Senast redigerad av Utspilld 2020-02-09 kl. 21:58.
Citera
2020-02-09, 21:34
Medlem
Färre och färre nya fall per dag nu. Med lite tur så planar det ut runt 50-60k smittade.
Citera
2020-02-09, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Absolut, men de sjuka kineserna är turister i Italien och ingen italienare kommer någonsin att känna igen dem, inte ens om de får namn och foto på dem.

Italienaren är ju italienare och förmodligen van med italienskt tillvägagångssätt, dvs en bulletin varje dag om hans hälsotillstånd är inget underligt för honom. Betänk att i Italien står brottslingars namn och bild i tidningen innan fällande dom, till exempel. Folk är öht inte lika lättkränkta där.

Däremot kan ingen ta reda på vad en italienare tjänar, när de får höra att vi med några klick kan se en persons lön tycker de det är fruktansvärt.

Alla länder är olika.

Tja, alla lyder under GDPR i EU så de ska också följa dessa lagar som är direkt applicerbara på varje land. Statistik kan de rapportera men i övrigt ska man alltid vara försiktiga med att släppa information som kan bidra till att patientens identitet röjs.
Citera
2020-02-09, 21:36
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, detta kommer att utvecklas till en global pandemi, det är helt självklart. R0-värdet, dödligheten och sättet som det slår gör det till en i det närmaste självklar redan intecknad sak. Sen kan man argumentera för när det kommer. Jag har beskrivit att mars månad nog inte kommer att vara särskilt trevlig i konungariket Sverige.

Sen kan man fundera på hur det ska diskuteras och hur pressen ska rapportera:
a) Å ena sidan kan man hävda att det inte är någon ide att beskriva det och skrämma upp folk. Ungefär som om man vet att en meteorit ska träffa jorden om en vecka. Varför skriva om det.
b) Å andra sidan kan det vara en fördel att folk är förberedda. Sverige bör till exempel tok-utbygga antalet intensivvårdsplatser från och med nu.

2!!...2 personer har dött utanför Kina.
Citera
2020-02-09, 21:36
Medlem
Snubben2006s avatar
vad är egentligen skillnaden i hur allvarligt det här Coronaviruset är jämfört med säsongens influensa?

är det för att man vet så lite om viruset?

är det högre dödlighet/smittad jmf med säsongsinfluensan?
Citera
2020-02-09, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123
Här vill jag ta tillfället i akt och citera mig själv från tidigare idag

Vad jag förstår så muterar viruset fort.
Läkare på insidan säger ju att 30% av fullt friska människor bara har ramlat ihop och dött utan några som helst symptom.Om den källan har rätt är det ju skrämande scener som utspelar sig i staden.

Alltså är det olika varianter av viruset som sprids? Och det ända som kan stoppa det är väll att folk är hemma och väntar ut det i några månader. Dock kommer det här att påverka kinas enormt.
Citera
2020-02-09, 21:39
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Guo Wengui är en visselblåssare av rang och en motståndare av Kinas regi. Det är känt sedan tidigare att han tar alla chanser han får för att svartmåla Kina. Hur skulle han ha mer information om detta, som flytt landet, än vad Kinas regering har?

Det jag undar också. Visst har han säkert kopplingar dit och känner folk där, men nja är lite skeptisk.
Citera
2020-02-09, 21:41
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Jaså? De har kunnat konstatera det? Konstigt att Aftonbladet missade den löpsedelnyheten...
Jag försökte hitta inslaget på Svt men misslyckades. Jag kan ha hört fel två gånger förstås. Kan ha drabbats av infodemic.
Citera
2020-02-09, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Nej, jag är uppriktigt sagt varken intresserad av dig eller din historik, och har aldrig frågat om det så hur är det relevant?

Däremot har jag intresserat mig för det här viruset och följt bland annat den här "random personen" på youtube, som i själva verket är mycket kunnig inom ämnet vilket du nog också skulle kunna komma fram till ifall du hade "orkat" kolla istället för att dra slutsatser innan du vet ett skvatt.

Begreppet ordbajsa ska du nog sluta använda dig av till andra då det är just det du själv håller på med, och om du ej är millenial så skriver du och resonerar iaf som en sådan av värsta typ.

Det var en simulation, självklart var det inget verkligt scenario just då men i allra högsta grad ett tänkbart sådant. Och likheterna mellan den simulationen och det som händer nu är ganska slående.

R0 på nCoV är ej fastslaget än men forskare spekulerar i allt från 1.4 till 5.47. Kinesiska forskare är de som föreslagit högst mellan 3.3 och 5.47, och då dessa faktiskt arbetar i landet där utbrottet är i full gång så är det inte särskilt långsökt att sätta mer tilltro till dessa. Om det stämmer så är det extremt smittsamt. Vi kan avrunda och spekulera i att det är 4, det innebär alltså att en smittat person i snitt smittar 4 andra personer, som i sin tur smittar 4 till vardera osv osv.

Viruset har redan bekräftade fall runt om i världen som stiger och med tanke på att folk från de drabbade områdena reste fritt runt om i världen (och fortfarande gör på vissa ställen) under lång tid efter att viruset brutit ut och innan karantänerna hade startat så skulle det till ett ganska stort mirakel att inte flertalet människor smittats runt om när vi talar om ett såpass högt r0. Alltså tyder det mesta på att det så gott som garanterat redan finns ett stort mörkertal smittade, inte bara i Kina utan även på andra platser.

När det här väl tagit fart så är det otroligt svårt att stoppa då det är så gott som omöjligt att spåra och hålla koll på alla smittade människor och hur de rör sig. Särskilt som det pågick fritt resande under så lång tid innan karantänerna upprättades.

Mer än så här orkar jag inte förklara. Är du uppriktigt intresserad så rekommenderar jag fortfarande dig att söka upp mer info själv. Om inte så skiter jag uppriktigt sagt i att försöka övertyga dig om någonting mer, vad du tror eller inte tror är av föga intresse för mig.

Jag är rätt säker på att det heter "simulering" på svenska. Du är inte ensam om att vara intresserad av viruset. Det är därför jag i alla fall vill ha fakta med lite kött på benen istället för ytterligare en person som sitter och låter fantasin snurra baserat på "contagion" eller liknande. Själv gillade jag "28 dagar senare". Det gick snabbt där...
Citera
2020-02-09, 21:42
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Av 43 personer är 6 st (13%) på intensivvårdsavdelning (ICU), det är rätt illa.

Onekligen.

Det är viktigt att förstå att denna virusepidemi har ett före och efter det att sjukvårdens resurser slutar vara tillräckliga för det tillströmmande antalet kritiskt sjuka. Få fall ger ännu färre fall där den sjuke behöver intensivvård. Men när spridningen är snabb och omfattande, når man en punkt när sjukvården bryter ihop. Och då blir dödligheten en helt annan. Det finns bara så många respiratorer och platser där patienter kan få oxygen.

Mina gamla vandrar inte på denna jord längre. Jag och min hustru är nu äldst. Våra barn är unga vuxna och starka. Vi har goda chanser att klara detta. Men en epidemi som har potentialen att döda tusentals och åter tusentals gamla och sjuka i Sverige, är inget jag kan betrakta med annat än stor oro.

Åtgärderna som Kina vidtar är extremt kostsamma i ett nationalekonomiskt perspektiv. Den kinesiska regimen har knappast gjort sig känd för att måna om sitt folk. Av all information som finns att betrakta och ta del av, är det denna som oroar mig mest. Den leder nämligen till frågan: hur många måste vara svårt sjuka och döende samt redan döda, för att regimen skall gå så långt?
Citera
2020-02-09, 21:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Vad jag förstår så muterar viruset fort.
Läkare på insidan säger ju att 30% av fullt friska människor bara har ramlat ihop och dött utan några som helst symptom.Om den källan har rätt är det ju skrämande scener som utspelar sig i staden.

Alltså är det olika varianter av viruset som sprids? Och det ända som kan stoppa det är väll att folk är hemma och väntar ut det i några månader. Dock kommer det här att påverka kinas enormt.

Nämn två oberoende läkare på insidan som påstår det.

Länka till verifierbara källor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in