Citat:
Ursprungligen postat av
Flashig78
Pianolärarinnans uttalande i tråden att "Hanna visste hur man tog livet av sig" gjorde att jag personligen insåg att hon ljugit ihop hela sin kvart i strålkastarskenet. Med tanke på att de inte träffade varandra mer än en handfull gånger så är det ett mycket märkligt uttalande.
Vi uttrycker oss olika. Lärarinnans uttalande får man tolka i förhållande till sin kontext; vad hon ville förmedla var: "om Hanna verkligen hade velat ta livet av sig så var hon
tillräckligt skärpt för att ha kunskap om hur hon skulle gå tillväga". Hon skulle m.a.o inte misslyckas. Det var en reaktion på uppfattningen att Oskar skulle ha strypt sin hustru för att hon själv inte klarade av att avsluta sitt liv.
Moa hade tagit pianolektioner ett par år och lärarinnan berättar att halvtimmen ofta tog uppemot en timme innan Moa hade pratat färdigt och valt ut sitt klistermärke. Hon hade också funderingar kring ifall Moa kunde varit ett överaktivt barn.
Hanna och lärarinnan träffades ändå under så pass många tillfällen att de hann prata om annat än Moas pianospel. Till en början ska Hanna ha varit avvaktande men öppnat sig alltmer eftersom. Medan Moa satt och valde ut veckans lilla present hade de tid att få en liten pratstund. Fetad text: - Varför förminska deras relation, även om den höll sig på en rätt ytlig nivå?
Citat:
Att vissa här fortfarande inte klarar av att se facit - två mördare och två självmord - är häpnadsväckande.
I obduktionsprotokollet står det att HB blev bragd om livet - således 3 mord och ett självmord. Hanna var inte ens så illa däran av insomningspreparatet att hon var ur stånd att kunna agera. Det betyder förstås att hon blev strypt av Oskar i medvetet eller halvt medvetet tillstånd.
Citat:
Om jag nu går Glittrets väg: En mördare och tre mord. Om vi ponerar att Hanna ångrade sig sista sekunderna. Då är hon ändå skyldig till anstiftan (eller nåt) samt förberedelse till mord. Dvs samma som Johanna Möller (som dock inte ångrade sig) som fick livstid. Nu tror jag ju inte på detta - även Hanna var med fullt ut. Nu dömdes Möller för mord och stämpling till mord, trots att hon inte höll i kniven själv.
Så kan det ha varit.