2020-02-09, 15:32
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
En mailkorrespondens som du själv kan läsa i Höglunds bok där det tydligt framgår att chefjuristen Ani*evski inte förnekar att hon sagt detta, men att hon inte vill diskutera det vidare.
Kalla fötter du vet.
Jag har inte boken. Och tänker inte köpa den. Läst den dock. Men andra hälften av ärendet skummade jag bara igenom. Så mycket skit och planteringar har jag sällan läst samlat.
Kalla fötter - begriper det. Så fort hon öppnade munnen så började du skriva på Flashback. Så det är förståeligt. Men svårt att tro dig på ditt ord med tanke på vad du skrivit härinne. Men hon har säkert lärt sig att aldrig någonsin öppna munnen för random personer via telefon.
Citera
2020-02-09, 15:34
Bannlyst
Citat:
Att som anonym postare på FB misstänka en strypmördare för att också ha strypt och kvävt ytterligare två personer, torde vara något mindre allvarligt än att polisen mot funna fakta kanske låtsas att en person som aldrig mördat tidigare och möjligen redan var död ströp och kvävde ihjäl sina barn.

Pianolärarinnan och Elisabet har gått långt utanför Flashbacks domäner där de gett utrymme för att skönmåla barnamörderskan Hanna

Tänk om någon lika obetänksamt skulle skrivet en bok där de hyllade Magda Goebbels som lät sina barn giftmördas och kvävas eller Ashley Auzenne som sköt sina barn för inte så länge sedan. Hanna är inte det minsta bättre än Magda eller Ashley utan har, under tiden du och några till skönmålat henne, skrivit in sig i historieböckerna som Hanna, barnamörderskan, vid sidan av andra som dödat sin egen avkomma.
Citera
2020-02-09, 15:41
Bannlyst
Citat:
En mailkorrespondens som du själv kan läsa i Höglunds bok där det tydligt framgår att chefjuristen Ani*evski inte förnekar att hon sagt detta, men att hon inte vill diskutera det vidare.
Kalla fötter du vet.

Du glömmer att berätta att hon var helt säker på att hon inte kände till något om vad de forensiska bevisen talade för vid tiden för frågan. Tänk vad selektivt minnet fungerar hos somliga...
Det är pga den selektiva bias som du hela tiden uppvisar som gör att du har tappat all trovärdighet i tråden.
Citera
2020-02-09, 15:48
Medlem
ulliperssons avatar
Hej ! Finns det en FUP att ta del av?
Citera
2020-02-09, 15:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag har inte boken. Och tänker inte köpa den. Läst den dock. Men andra hälften av ärendet skummade jag bara igenom. Så mycket skit och planteringar har jag sällan läst samlat.
Kalla fötter - begriper det. Så fort hon öppnade munnen så började du skriva på Flashback. Så det är förståeligt. Men svårt att tro dig på ditt ord med tanke på vad du skrivit härinne. Men hon har säkert lärt sig att aldrig någonsin öppna munnen för random personer via telefon.

Min ståndpunkt är och förblir att händelsen i Bjärred bör behandlas med mer öppenhet.
Två barn blev överrumplade och brutalt mördade. Det fanns rimligen flera varningssignaler som samhället missade och kan ta lärdom av.

Utan kunskap och möjlighet att dra lärdom av en katastrof kan den inte förebyggas.
Med nya isolerade eller mördade barn, en skola som vet om en familj kris men inte agerar, familjer med ME-sjuka som inte får rätt stöd och hjälp, en far som synbart går ner sig utan att någon agerar.

Helt enkelt uppgifter om hur morden i Bjärred kunde ske, vem som var drivande och hur man kunde upptäkt och stoppat denne, vad omgivning såg och hur skola och vården agerat eller missat att agera.
En haveriutredning med offentliggjorda resultat. Som vid andra katastrofer inom flyget, vid polisskjutningar etc.

Mitt skäl att i tråden lägga ut Arn*ievskis uppgifter berodde på min åsikt om mer öppenhet.
Men jag hade en del dubier och känner mig fortfarande lite skyldig att jag faktiskt till slut gjorde det efter en del diskussioner i pm med andra postare.
Citera
2020-02-09, 15:59
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Min ståndpunkt är och förblir att händelsen i Bjärred bör behandlas med mer öppenhet.
Två barn blev överrumplade och brutalt mördade. Det fanns rimligen flera varningssignaler som samhället missade och kan ta lärdom av.

Utan kunskap och möjlighet att dra lärdom av en katastrof kan den inte förebyggas.
Med nya isolerade eller mördade barn, en skola som vet om en familj kris men inte agerar, familjer med ME-sjuka som inte får rätt stöd och hjälp, en far som synbart går ner sig utan att någon agerar.

Helt enkelt uppgifter om hur morden i Bjärred kunde ske, vem som var drivande och hur man kunde upptäkt och stoppat denne, vad omgivning såg och hur skola och vården agerat eller missat att agera.
En haveriutredning med offentliggjorda resultat. Som vid andra katastrofer inom flyget, vid polisskjutningar etc.

Mitt skäl att i tråden lägga ut Arn*ievskis uppgifter berodde på min åsikt om mer öppenhet.
Men jag hade en del dubier och känner mig fortfarande lite skyldig att jag faktiskt till slut gjorde det efter en del diskussioner i pm med andra postare.
Men du förstår inte. Detta blir inte någon offentlig handling när det är ett familjemord och förövarna är döda. Det är inte nån allmän egendom. Du har helt enkelt inte rätt att ta del av fupen! Vad är det du inte förstår?

Tillägg: något som är viktigare än den öppenhet du efterlyser, är att inte efterlevande ska behöva ta skada om fupen blir allmän. Detta klargjorde man i det följebrev som följde med den knapphändiga maskade fup som vi faktiskt fick ta del av. Det är ytterst ovanligt att man ens släpper så mycket.
Senast redigerad av Flashig78 2020-02-09 kl. 16:02.
Citera
2020-02-09, 16:03
Medlem
Citat:

Du spelade enligt egen uppgift in samtalet, varför framkommer inte det i Höglunds bok? Undrar hur mycket som är påhittat?
Citera
2020-02-09, 16:14
Medlem
Flashig78s avatar
Att ME är en svår sjukdom vet vi vid det här laget. Och jag hoppas sjukvården ser över hur man skall kunna hjälpa de drabbade och de anhöriga fortsättningsvis, och inte negligera de symptom som patienterna faktiskt har. Man rycker på axlarna och skickar dom till psykiatrin.

Ovanstående kommer inte ske bara för att man offentliggör hela förundersökningen. Tvärtom så finns det anhöriga som kan komma till skada. Vi får vara jäkligt tacksamma att denna sjukdom kommit ut i ljuset. Och det tack vare, och på grund av, familjen Henkow-Brentons mord och självmord. Hade inte denna tragedi skett, så hade ME fortfarande varit en väldigt dold sjukdom. Det finns få i Sverige som nu är okunniga. Man belyser sjukdomen numera i media. Det lär inte bli nån ändring varken till det positiva eller negativa om förundersökningen blir en offentlig handling. Tvärtom så kommer anhöriga till skada, och det har Anev*ki varit noga med att påpeka i det följebrev som skickades till oss. Hyenor göre sig inget besvär alltså.
Citera
2020-02-09, 16:15
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Men du förstår inte. Detta blir inte någon offentlig handling när det är ett familjemord och förövarna är döda. Det är inte nån allmän egendom. Du har helt enkelt inte rätt att ta del av fupen! Vad är det du inte förstår?

Namnen i FUP är inte offentliga utan sekretessbelagda.
Man kan mycket väl som vid andra våldsdåd och mord där förövaren är död berätta mer om hur en terrorist, skolmördare, flygplanskapare eller mördare hamnar där.
Man behöver inte ens namnge dem.

Varför ska någon som begår det värsta brott som finns - mördar någon annan - just här skyddas så mycket som möjligt - så mycket att detaljerna om illdådet också ska tystas ner?

Man omnämner fortfarande händelsen om ”familjen i Bjärred” i media. Det kan räcka med det epitet. Men lämna ut fler uppgifter så samhället kan agera när likartade varningssignaler ljuder.
Lär oss alla vad som gick fel.
Citera
2020-02-09, 16:17
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du spelade enligt egen uppgift in samtalet, varför framkommer inte det i Höglunds bok? Undrar hur mycket som är påhittat?

Läs igen. Det står i Höglund bok.
Citera
2020-02-09, 16:30
Bannlyst
Den som säger sig värna om att lära sig något om fallet för att kunna arbeta förebyggande i framtiden, bör ta till sig det faktum att det var två föräldrar som utförde familjeutrotningen. Detta är en mycket central del av fallet. Barn är inte alltid skyddade även om de har en "hel" familj. Proppskåpet kan gå på bägge föräldrarna. De kan drar ner varandra i en nedåtgående spiral. Att ha en sammanhållen familj som utåt sätt uppvisar att de hanterar sin livssituation är inte ett 100%-igt skydd. I denna familj fanns det inte någon som satte ner foten och sa, - Nej, det här går inte! Vi kan inte göra det! Inte heller någon som tog barnen och flydde sin kos.

Man brukar ibland säga att orsaken till att det är bra att vi har två föräldrar är att om den ena blir sinnesjuk, kan den andra träda in. Det är således ett evolutionärt skydd att befruktning sker mellan två indivder. Fast det gäller bara om inte båda blir sinnesjuka... vilket föreliggande fall är ett smärtsamt bevis på.
Citera
2020-02-09, 16:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Tillägg: något som är viktigare än den öppenhet du efterlyser, är att inte efterlevande ska behöva ta skada om fupen blir allmän. Detta klargjorde man i det följebrev som följde med den knapphändiga maskade fup som vi faktiskt fick ta del av. Det är ytterst ovanligt att man ens släpper så mycket.

Orsaken till att ett FUP inte blir offentligt har inte med anhöriga att göra.
Rättsväsendet ger faktiskt blanka sjutton i förövarnas anhörigas eventuella ömma känslor när mordfall går till domstol.

Orsaken till att FUP inte blir offentligt har uteslutande att göra med att ärendet inte kommer att prövas i domstol och att de utpekade gärningsmännen därmed inte får möjlighet att försvara sig.
Man dömer ingen ohörd helt enkelt.

Samtidigt har man lite inkonsekvent inte alltid följt den regeln utan lämnat ut vem som begick skolmassakern i Trollhättan liksom namnet på den förste döde terroristen på Drottningatan.

Att lämna ut fler detaljer utan att uppge namn finns det inga hinder för, just därför höll man också en pressträff och delade ut ett övermaskat FUP.

Min uppfattning är att tre samtidigt strypta och kvävda personer är en så pass stor händelse att det rimligen bör föranleda mer öppenhet och diskussioner vad som kan ha gått fel.
Eftersom den här tråden är rekordlång och många postare skrivit samma sak finns ju ett intresse för mer information och klargörande.
Och ett märkligt jättestort engagemang hos några postare som vill förhindra att mer info kommer ut ....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in