Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-05-02, 11:45
Medlem
Grårävs avatar
Jag satte en mangokärna som jag köpt på thaiaffären, och nu har två små plantor kikat upp ur jorden. Blev inspirerad och tänkte höra om någon har några tips eller erfarenheter av att odla konstiga, ovanliga, roliga, tokiga grejer. Ananas, passionsfrukt, lime, litchies har jag förstått ska gå att odla. Men det måste ju finnas massor av kul grejer. Förslag?

Det måste inte vara frukter, men kriteriet är ovanliga och roliga växter =)

Kokosnöt kanske?
Citera
2007-05-02, 19:41
Medlem
piratkaptens avatar
Jag och en polare fick en dag ideen att plundra såväl kylskåp som kryddhylla på allt som hade med frön att göra och plantera det i fönstret.

Det har nu tittat upp en hel del växter i olika storlekar såsom paprika, citron, kiwi, gurka, vallmo, banan, solros, tranbär, tomat, hampa och senap.

Nu väntar jag bara på att de en dag ska bära frukt så jag kan skörda mitt verk.
Citera
2007-05-02, 19:46
Medlem
Jag har satt en vattenväxt, en indisk lotus, jag hittade ingen svensk info om dem så jag vet inte om de är ovanliga. Men det gick bra tills jag satte den i akvariet(det var det som var tanken från början). Fattar inte vad som är felet, djupet är iofs precis på gränsen men temp är bra. Av nån anledning trivdes den inte iallafall. Kanske flytväxterna som var i vägen för lyset?

Sen har vi haft tomater och min granne hade ett apelsinträd, vet inte om det kom några frukter men stoora taggar hade den
Citera
2007-05-03, 17:19
Medlem
Gubbtjuven2s avatar
sammanträffande

jag hade precis tänkt att starta en liknande tråd när jag hitade denna. Jag har också börjat skaffa lite häftiga växter. Bla köttätande (venusfälla), en så kallad "Dinosaour plant" vilket är en mosslummerväxt som rullar ihop sig när den blir för torr och kan vara ihoprullad i 50 år!. Sen ska jag också köpa frön till mammutträd och kanske inhandla fler köttätande växter, dom är riktigt fräna.
Citera
2007-05-03, 17:37
Moderator
Tystnads avatar
Gubbtjuven ! är det inte svårt att ha köttätande växter i ett vanligt hem med torr luft?
Nu menar jag inte risken för att bli slukad levande
Utan att dessa växter kanske trivs mer i tropisk klimat med hög fuktighet och värme ,typ
Citera
2007-05-03, 19:52
Medlem
Gubbtjuven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Gubbtjuven ! är det inte svårt att ha köttätande växter i ett vanligt hem med torr luft?
Nu menar jag inte risken för att bli slukad levande
Utan att dessa växter kanske trivs mer i tropisk klimat med hög fuktighet och värme ,typ

jo jag har läst det, men vi får se hur det går , och jag sprayar den med vatten nån gång om dagen också
Citera
2007-05-03, 19:58
Medlem
Grårävs avatar
Jättebra!
Dinosaur-plantan verkar helgrym!

Ett tips från mig: Pinus Aristata, ska tydligen kunna bli tusentals år gammal.
Citera
2007-05-03, 20:04
Medlem
Gubbtjuven2s avatar
.

Citat:
Ursprungligen postat av Gråräv
Ett tips från mig: Pinus Aristata, ska tydligen kunna bli tusentals år gammal.

den verkar tuff, undrar om den är svårskött och var man kan få tag på den.

En annan sak som skulle vara tufft att ha vore ju Lavar, lite orginellt kanske men jag har alldrig sett någon som odlat det. Billigt är det ju också, bara gå ut i skogen och plocka
Citera
2007-05-04, 09:50
Medlem
Megaforces avatar
Nån som vet var man får tag på köttätande växter i Göteborg? De affärer som tidigare sålt dem har slutat med det, antagligen för att de dog alldeles för lätt..
Citera
2007-05-04, 17:53
Medlem
Gubbtjuven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nån som vet var man får tag på köttätande växter i Göteborg? De affärer som tidigare sålt dem har slutat med det, antagligen för att de dog alldeles för lätt..

<Ingen anning, men nog måste det finnas någon affär i hela GB som säljer köttätande växter. Annars finns det en svens sida på internet som säljer alla möjliga sorters köttätande växter.

HTML-kod:
www.brutalablommor.se
Citera
2007-05-04, 17:53
Medlem
Gubbtjuven2s avatar
länk

www.brutalablommor.se
Citera
2007-05-04, 18:08
Medlem
Cryingmantiss avatar
Jag pillade ner en sån där stor avokadokärna i en blomkruka i augusti, idag är plantan 57cm hög och började växa precis nu under våren =)
jag har lite olika saker jag har sått ur frukt- och grönsaksplantor. dag står tomatplantor, vinrankor, blodapelsinträd, chilipeppar (vet inte vilken sort) och honungsmelon hemma. Dock har det inte ännu börjat ge någon frukt eller grönsaker, vantar och längtar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in