Citat:
Tack OY. Du är en av få seriösa i denna tråd.
Det finns folk som försöker få detta till både det ena och det andra, men i huvudsak handlar alla aktioner om att bromsa smittan så pass att sjukvården hinner med. Dödstalen kan också vara ett problem, men mängden i sjukvård är det stora problemet. Men att det blir en pandemi, det skulle jag bedöma som ca 95% troligt (man gör inte tillräckligt för att stoppa den).
Det finns folk som försöker få detta till både det ena och det andra, men i huvudsak handlar alla aktioner om att bromsa smittan så pass att sjukvården hinner med. Dödstalen kan också vara ett problem, men mängden i sjukvård är det stora problemet. Men att det blir en pandemi, det skulle jag bedöma som ca 95% troligt (man gör inte tillräckligt för att stoppa den).
Jag skulle nog säga att man medvetet främjar och uppmuntrar till resandet som i min värld borde vara det mest effektiva medlet för att göra detta till en pandemi, och när dessa miljontals människor varje dag integreras på små ytor så känns det snarare som ett faktum att hantera. Jag hör konstant om folk i min närhet som tänker åka ner till asien på solsemester, vilket jag tycker är en självisk prioritering, och förnedrande mot alla dessa kineser som sitter i ofrivillig karantän. Det står givetvis alla fritt att göra egna riskbedömningar, men jag tänker ungefär som att man kan köra bil utan bälte och motorcykel utan skydd med kalkylerad riskanalys utan problem, men är risken verkligen värt det? Här pratar vi ju inte om att skydda sig själv, utan det är ett dödligt vapen mot sin omgivning.
Jag tror myndigheternas och medias hantering av detta kommer skapa enorma problem med följder som vi kommer få leva med länge, t ex tror jag på en enorm ökning av rasism och rädsla för asiater i allmänhet, handeln med Kina kommer också förändras, jag menar vem vill köpa munskydd producerat och inplastat i Kina under pandemitiden, vem vill köpa mat producerad från Kina nu? Turistnäringen kommer ge stora ekonomiska konsekvenser, och blir detta dessutom en pandemi går det nog inte ens att förutse alla parametrar som kommer ge negativa konsekvenser. Jag har hela tiden förespråkat virusvisum på momangen, där nöjesresor och handelsresor utan global påvekan skall förbjudas. Det går ju t ex att sköta det mesta via datorer och skype. Småföretag som ska skicka representanter från Sverige för att känna och klämma på plastbollars kvalitet skall förbjudas i dagsläget. Gränsen för detta skall vara när man har kontroll över viruset och att virusets egna överlevnad inte längre är självbärande, då är risken för andra problem större.
Nu är det bara att önska och hoppas på att detta klingar, av och att Kinas extrema åtgärder gett effekten att världen kan pusta ut. .