2020-02-09, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Tack OY. Du är en av få seriösa i denna tråd.

Det finns folk som försöker få detta till både det ena och det andra, men i huvudsak handlar alla aktioner om att bromsa smittan så pass att sjukvården hinner med. Dödstalen kan också vara ett problem, men mängden i sjukvård är det stora problemet. Men att det blir en pandemi, det skulle jag bedöma som ca 95% troligt (man gör inte tillräckligt för att stoppa den).

Jag skulle nog säga att man medvetet främjar och uppmuntrar till resandet som i min värld borde vara det mest effektiva medlet för att göra detta till en pandemi, och när dessa miljontals människor varje dag integreras på små ytor så känns det snarare som ett faktum att hantera. Jag hör konstant om folk i min närhet som tänker åka ner till asien på solsemester, vilket jag tycker är en självisk prioritering, och förnedrande mot alla dessa kineser som sitter i ofrivillig karantän. Det står givetvis alla fritt att göra egna riskbedömningar, men jag tänker ungefär som att man kan köra bil utan bälte och motorcykel utan skydd med kalkylerad riskanalys utan problem, men är risken verkligen värt det? Här pratar vi ju inte om att skydda sig själv, utan det är ett dödligt vapen mot sin omgivning.

Jag tror myndigheternas och medias hantering av detta kommer skapa enorma problem med följder som vi kommer få leva med länge, t ex tror jag på en enorm ökning av rasism och rädsla för asiater i allmänhet, handeln med Kina kommer också förändras, jag menar vem vill köpa munskydd producerat och inplastat i Kina under pandemitiden, vem vill köpa mat producerad från Kina nu? Turistnäringen kommer ge stora ekonomiska konsekvenser, och blir detta dessutom en pandemi går det nog inte ens att förutse alla parametrar som kommer ge negativa konsekvenser. Jag har hela tiden förespråkat virusvisum på momangen, där nöjesresor och handelsresor utan global påvekan skall förbjudas. Det går ju t ex att sköta det mesta via datorer och skype. Småföretag som ska skicka representanter från Sverige för att känna och klämma på plastbollars kvalitet skall förbjudas i dagsläget. Gränsen för detta skall vara när man har kontroll över viruset och att virusets egna överlevnad inte längre är självbärande, då är risken för andra problem större.

Nu är det bara att önska och hoppas på att detta klingar, av och att Kinas extrema åtgärder gett effekten att världen kan pusta ut. .
Citera
2020-02-09, 12:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Då antar du att de smittade vi får är intelligenta nog att kontakta sjukvården. Tyvärr tror jag inte det om folk i allmänhet.

Det kommer sannolikt finnas individer som går till affären och jobbet, trots att de har symptom, så är det ju även under ett influensautbrott, tror dock att de allra flesta håller sig hemma när de är sjuka, därför att vi kan göra det, vi har en sjukförsäkring.

Hur ser det ut i Kina, har folk i allmänhet rätt att vara hemma från jobbet med ekonomisk ersättning?

Det kanske kan förklara ett och annat?
Citera
2020-02-09, 12:51
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Svaveldioxid, kan man tänka sig att kinesernas kolkraftverk går på högvarv då det är lite kyligt i Wuhan just nu?

Svavelutsläpp bevisar inte att man kremerar fler kroppar än normalt, en dålig indikator.
Jo enligt en tidigare undersökning som jag länkat i tråden är det långt mycket mer svaveldioxid i luften nu än normalt (typ om jag minns rätt +20 ggr mer) .
Har inte siffror i huvudet, du får söka på svaveldioxid i tråden.
Citera
2020-02-09, 12:52
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Visst uppdaterades inte serious+critical i Hubei i senaste uppdateringen runt 23:30 igår?
Citera
2020-02-09, 12:53
Medlem
Citat:
Det kommer sannolikt finnas individer som går till affären och jobbet, trots att de har symptom, så är det ju även under ett influensautbrott, tror dock att de allra flesta håller sig hemma när de är sjuka, därför att vi kan göra det, vi har en sjukförsäkring.

Hur ser det ut i Kina, har folk i allmänhet rätt att vara hemma från jobbet med ekonomisk ersättning?

Utifrån hur många sjuka barn som skickas till skola och dagis varje dag för att föräldrarna inte vill vara lediga från jobbet så måste jag tyvärr säga att vår sjukförsäkring inte kommer att hjälpa mycket.

Barn hämtas av föräldrarna med feber en dag för att nästa dag komma till skolan med en karta Alvedon i näven. Så ser verkligheten ut...
Citera
2020-02-09, 12:56
Medlem
Citat:

Och rörande ekonomisk ersättning i Kina så har jag inte full koll, vet att mina bekanta i Kina har sjukersättning, men den beror troligen på deras anställningsavtal.
Citera
2020-02-09, 13:00
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ingen karantän är helt tät. Tex så måste folk ha mat så transporter måste utföras.
Den genomförs FÖRMODLIGEN genom att dem lämnar släpvagn/arna i en skyddszon där i från de transporteras in till dessa nedstängda zoner av folk som har skydds utrusningen som krävs, Så nog lär dessa transporter fungera utan en spridning sker utåt sett!
Citera
2020-02-09, 13:02
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ja, men tror du att några andra länder skulle kunna göra som Kina gör? Kanske ett par, men inga rikare länder.
Tror vi ska lugna ned oss ang det och spekulera kring dyl saker för som det är nu är det inget utbrott mer än just i Kina, Men ska man spekulera så tror jag samtliga länder har någon form av plan att göra likt det Kina gjort i någon form.....
Citera
2020-02-09, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Tror vi ska lugna ned oss ang det och spekulera kring dyl saker för som det är nu är det inget utbrott mer än just i Kina, Men ska man spekulera så tror jag samtliga länder har någon form av plan att göra likt det Kina gjort i någon form.....
Men vad krävs för att de skall göra det?
Citera
2020-02-09, 13:06
Medlem
Den sjuka Jönköpingskvinnan kom till Sverige den 24 januari. Det har nu gått 15-16 dygn sedan hon satt på planet och därefter på bussen. Efter det ska hon ju ha satt sig själv i karantän i sitt eget hem. Det verkar alltså som om hon inte har smittat någon annan. I så fall har det inte offentliggjorts.

En brasklapp är ju förstås att smittade kan ha så lindriga symtom att de inte kopplar dem till nCov.
Citera
2020-02-09, 13:09
Medlem
Mallorca och Malaysia har fått fall idag. Om någon missat:
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/

Detta är väl det intressantaste som hänt under dagen.
Citera
2020-02-09, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Visst uppdaterades inte serious+critical i Hubei i senaste uppdateringen runt 23:30 igår?
Jo, men bara med ca 50 nya fall, medan det dygnet innan var över 1000. Om skillnaden beror på ett abrupt avklingande av sjukdomen eller p.g.a. bristande vårdkapacitet låter jag vara osagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in