2020-02-09, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Någon pandemi kommer vi inte få se just pga Kina stängde ned städer och regioner då utbrottet kom, Då isolerades smittan rätt effektivt och inte kunde ta sig utanför dessa zoner som finns!

Talen kommer sjunka runt om i världen medans Kina tror jag att det kommer även där börja sjunka i takt med att fallen blir mindre!
Jag hoppas du har rätt, men tyvärr tror jag inte det med tanke på hur lätt det är att bli smittad.
Citera
2020-02-09, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag har läst dina inlägg med stort intresse, men här måste jag säga emot. 2 procents dödlighet av influensa syftar antagligen på de som fått diagnosen, och dessa är ofta skröpligare, svagare och sjukare än de som inte söker vård. Vi har inte en susning om hur många Corona-smittade som inte sökt vård, men om man vill jämföra dödligheten i influensa vs. Corona måste man ju räkna på samma sätt. Sedan tror jag inte heller det är så meningsfullt att i nuläget ens försöka sig på att räkna ut dödligheten, osäkerhetsfaktorerna är allt för många.

Räkna på rika länder med hög standard på sjukvården som tex Singapore. Där har vi i skrivande stund ca 40 fall och 0 dödlighet. Tyskland, Bayern, anställda på värmartillverkaren Webasto. Som förväntat=0. Men vi behöver ca 1 månad för att bekämpa dessa smitthärdar. Sen ser vi dödligheten i ett modernt välfärdsland.
Citera
2020-02-09, 12:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Du menar de olika videorna där flera sjuksköterskor gråter hysteriskt och videon där en utslagen läkare ligger still på golvet och personalen bara rusar förbi?
De är gamla vid det här laget, 20-24/1. Naturligtvis borttagna av Xi's anhang.

Videor som kunde ge oss en rättvis bild av läget försvinner och de som tagit dem skakar galler eller försvinner.
Men håll utkik på twitter
@liveleak
@livecrisisnews
@bnonews
@bnodesk

Nu kommer nyheter om krematorierna slag i slag.
Vi börjar med sulphuric dioxide = svaveldioxid, som släpps ut vid förbränning av organisk materia
https://twitter.com/livecrisisnews/status/1226303349944987648?s=20
Se hur fläckarna flammar upp i bl a Wuhan.

Här en man som säger att antalet kremerade är tio gånger fler än jag sa. Han menar 1200 om dagen.
Jag vet inte vem mannen är men detta går att räkna ut.
https://twitter.com/livecrisisnews/status/1226310554039521280?s=20

En till om svaveldioxiden: video med graf o karta
https://twitter.com/livecrisisnews/status/1226362856683266049?s=20
Multiple "hotspots" of sulfur dioxide near Wuhan, China. This is most likely linked to the burning of mass amounts of bodies due to the coronavirus outbreak.

Svaveldioxid, kan man tänka sig att kinesernas kolkraftverk går på högvarv då det är lite kyligt i Wuhan just nu?

Svavelutsläpp bevisar inte att man kremerar fler kroppar än normalt, en dålig indikator.
Citera
2020-02-09, 12:33
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är en bästa uppskattning som baseras på massor av olika information, situationen i Kina, Hubei och Wuhan, myndigheternas reaktioner, myndigheternas information, det som myndigheterna inte säger osv.

Sen en massa andra datapunkter som smittoandel bland de evakuerade, spridningstakt inom kända subpopulationer mm. Vi vet också att det uppskattades 200.000 smittade redan för flera veckor sedan av olika ansedda institut och univetsitet.

Ett minimum är ju att länka. Och sedan utförligt beskriva hur du gör dina beräkningar.
Citera
2020-02-09, 12:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag håller med dig fullt, även om jag är lite mer pessimistisk då Sverige kommer att ha väldigt svårt med att tvinga folk i karantän.

Jag tror inte att Sverige behöver ta till mer än frivillig karantän i enstaka fall.

Jag tror att vi kommer att kunna isolera och smittspåra de fall som dyker upp, att vi kan ha kontroll över spridningen.
Citera
2020-02-09, 12:36
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag hoppas du har rätt, men tyvärr tror jag inte det med tanke på hur lätt det är att bli smittad.
Tänk till om man stänger ned som Kina gjort så isoleras man och det är en form av just karantän dem sitter i personerna i denna zon, Då är det svårt att ngt virus kommer ut från just dessa regioner som isolerats!
Citera
2020-02-09, 12:38
Medlem
Citat:
Tänk till om man stänger ned som Kina gjort så isoleras man och det är en form av just karantän dem sitter i personerna i denna zon, Då är det svårt att ngt virus kommer ut från just dessa regioner som isolerats!
Ja, men tror du att några andra länder skulle kunna göra som Kina gör? Kanske ett par, men inga rikare länder.
Citera
2020-02-09, 12:39
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Ingen karantän är helt tät. Tex så måste folk ha mat så transporter måste utföras.
Citera
2020-02-09, 12:39
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Räkna på rika länder med hög standard på sjukvården som tex Singapore. Där har vi i skrivande stund ca 40 fall och 0 dödlighet. Tyskland, Bayern, anställda på värmartillverkaren Webasto. Som förväntat=0. Men vi behöver ca 1 månad för att bekämpa dessa smitthärdar. Sen ser vi dödligheten i ett modernt välfärdsland.

Jag tror inte alls att det är någon skillnad på Kina, om bara deras kapacitet hade räckt. Kinas städer har hög levnadsstandard och god sjukvård, men den har givetvis begränsningar. Före denna kris hade Wuhan ca 500 intensivvårdsplatser och 20000 sjukhussängar totalt, och det är ungefär samma antal som Sverige har. Befolkningarna är ungefär lika stora, 10 miljoner.

I Singapore är det nu 40 sjuka varav 4 kräver extrem intensivvård. Man kan dessvärre räkna med åtminstone någon av dessa stryker med, och vips så har du din dödlighet på 2%.
Citera
2020-02-09, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tror inte att Sverige behöver ta till mer än frivillig karantän i enstaka fall.

Jag tror att vi kommer att kunna isolera och smittspåra de fall som dyker upp, att vi kan ha kontroll över spridningen.
Då antar du att de smittade vi får är intelligenta nog att kontakta sjukvården. Tyvärr tror jag inte det om folk i allmänhet.
Citera
2020-02-09, 12:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Hur kommer det sig att den östasiatiska rasen är mer mottaglig för coronaviruset än andra raser?

Men det är väl inte konstigare än att olika hundraser är mer drabbade av vissa sjukdomar än andra hundraser.

Jag vet inte om östasiater är mer mottagliga, inte insatt, betvivlar dock inte att det kan vara en förklaring.

Dock så ser jag ju ett antal andra faktorer som sannolikt har påverkat spridning och dödsfall.

De bor och lever trångt, dålig livsmedelshygien och kontroll på marknader och i streetfoodbranschen.

Hög grad av ESBL smitta.

Höga halter av PM2,5.

Stor andel rökare.

Höga halter marknära ozon.

Vården kombinerar kinesisk medicin med västerländsk.

Antibiotika kan i vissa fall vara piratkopior.

Sannolikt används febernedsättande när det inte är motiverat, förlänger sjukdomsförloppet.

Det finns mer, men räcker gott för att inse att Sverige och svenskarna sannolikt inte kommer att drabbas lika allvarligt som Kina.
Citera
2020-02-09, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Hur kommer det sig att den östasiatiska rasen är mer mottaglig för coronaviruset än andra raser?

Men det är väl inte konstigare än att olika hundraser är mer drabbade av vissa sjukdomar än andra hundraser.

Ja är rätt säker på att kineser och koreaner och japaner har en genetisk uppsättning som är lite annorlunda mot vita och nordamerikanska indianer. Vi har levt skilda åt väldigt länge genom evolutionen kanske 30000 år och kanske haft olika livsmönster och ätit olika saker under den tiden. Det kan göra att immunsystemet utvecklas annorlunda.

Men vi ska inte glömma bort Hong-Kong influensan 1968 och asiaten 1957. De sjukdomarna drabbade alla oavsett raser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in