2020-02-07, 19:57
Medlem
Rollinghands avatar
SD-siffrorna i Demoskop är väl helt OK men hur tusan kommer det sig att S rusar? Vad skulle kunna motivera denna oväntade rörelse i opinionen? Kan det vara så enkelt att S försöker undvika att ställa Löfven framför kamerorna och att det ger en boost?
2020-02-07, 21:04
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollinghand
SD-siffrorna i Demoskop är väl helt OK men hur tusan kommer det sig att S rusar? Vad skulle kunna motivera denna oväntade rörelse i opinionen? Kan det vara så enkelt att S försöker undvika att ställa Löfven framför kamerorna och att det ger en boost?

När det sker mycket explosioner och Löfvén inte syns till underminerar det partiet och många tycker S känns svaga med ett svagt ledarskap.

Nu när det inte varit så allvarligt (sprängs forfarande men blivit normaliserat) så behövs inte Löfvén visa sig och folk glömmer av.

Sen skulle jag inte säga att S rusar, ca 1%.

Jag tror även att ”mobbningen” av Löfvén även kan stärka honom för svenskar har ju en tenderns att tycka synd om folk som gör dom illa.. Åkesson är ju nazist så han är det inte synd om, lite så.

Sen som många skrivit vill väl JÖK-aktivister kraftsamla sig hos S i opinionen så SD inte får titeln största parti, hemska tanke liksom.
2020-02-07, 21:06
Medlem
Citat:

Många är osäkra tror jag och då är det lätt att röra sig tillbaka till "ursprungsmodern" men detta är som sagt inga säkra röster för sossarna. Lägg också märke till att MP har minskat med 1 procent. Jag förutsätter i alla fall att MP kommer att få minst 5% i ett kommande val för det trycker på nya ungdomar som är bekymrade över "klimatet". SD lär ha en ganska trogen hård kärna och även i dom 23,5% finns anser jag osäkra. Hårda kärnan just nu kan vara 21%.

M har stigit något på SD:s bekostnad. Sossarna snackar välfärd men till slut tror jag den bristande välfärden kommer att knäcka det partiets framtidstro.
2020-02-07, 21:58
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Tror det mer handlar om att svenskarna verkligen är förståndshandikappade.
Att inte SD har 40%+ och AfS 10% är ett under.
2020-02-07, 23:31
Moderator
Meijis avatar
Kvällens diskussion i denna tråd om invandring- och fördelningpolitik är streckad. Varningar har utdelats och fler varningar kommer att utdelas, om denna diskussion fortsätter.

/Moderator
2020-02-07, 23:33
Bannlyst
Riktigt skumt att C inte tappat till M/KD på riktigt länge och därmed ger konservativa blocket ökat stöd. Tror faktiskt där nyckeln ligger om konservativa blocket ska kunna säkra en majoritet med marginal.

Liberalerna verkar inte hamna över spärren och några M-stödröster lär de inte få samtidigt som de tappat till M. Men skumt att C fortfarande har lojala väljare.
2020-02-07, 23:34
Medlem
HuJintaos avatar
Hur ligger SD till generellt nu. Jag tänker cirkus 25%, är det ett rimligt antagande?
2020-02-08, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Riktigt skumt att C inte tappat till M/KD på riktigt länge och därmed ger konservativa blocket ökat stöd. Tror faktiskt där nyckeln ligger om konservativa blocket ska kunna säkra en majoritet med marginal.

Liberalerna verkar inte hamna över spärren och några M-stödröster lär de inte få samtidigt som de tappat till M. Men skumt att C fortfarande har lojala väljare.

SD borde utveckla sin miljöpolitik.
Man måste hitta något sätt att få över S röstare till SD och så måste det konservativa blocket
vara så populärt och stort att det kan vinna flera val efter varandra.
S röstarna ska inte gå tillbaka till S när dom sänker invandringen.

Det är för att det konservativa blocket ska kunna förändra publikservice och prägla sättet
som Folket tänker på och rädda landet.

Vänster blocket ska inte ha makten och då måste man hitta ett sätt ,jag vet att SD kan växa
till 30 % med lite bra miljöpolitik ,det är inte säkert att den behöver vara dyr.
SD måstevara ett stort parti ,låter vi vänsterblocket ha makten så förstör dom landet.

Behåll kärnkraften ,hjälp andra länder att minska sina utsläpp.
Rena östersjön och bottenviken.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/ingen-vill-ta-ansvar-for-dumpade-gifttunnorna
2020-02-08, 07:39
Medlem
Citat:
S ökar med +1,3, MP minskar med -1,0.
M+KD ökar med +1,1, SD minskar med -1,0.

Det behöver alltså inte vara frågan om att S belönas eller att SD bestraffas. Kan lika gärna handla om förflyttningar inom blågula blocket parallellt med att MP, det skadligaste skitpartiet inom rödgröna, tappar till S utan att S har gjort nånting bra utöver att vara mindre dåliga än MP.
Citat:
Ursprungligen postat av trollmongot
Vänster blocket ska inte ha makten och då måste man hitta ett sätt ,jag vet att SD kan växa
till 30 % med lite bra miljöpolitik ,det är inte säkert att den behöver vara dyr.
SD måstevara ett stort parti ,låter vi vänsterblocket ha makten så förstör dom landet.
Sveriges ”miljöparti” ligger under riksdagsspärren just nu med 3,8%. Jag har sett SD göra ökningar från en månad till nästa som är större än hela MP (Sentio aug>sep 2019 +4,0% för SD). Så bara för att frågan är ständigt på tapeten i media verkar det inte helt enkelt att omsätta den i tillströmning av nya väljare.
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-02-08 kl. 08:00.
2020-02-08, 08:11
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HuJintao
Hur ligger SD till generellt nu. Jag tänker cirkus 25%, är det ett rimligt antagande?

Nej, det är för högt. För att de skall få 25% i ett val krävs det ca 30% i OUs. Många är missnöjda sossar och moderater som inte är sanningsenliga med vad de ämnar rösta på och uppger SD för att ge sina egna partier skrämselhicka. Vi såg det tydligt under förra valet, de går tillbaka till sina ursprungliga partier på valdagen.

SD ligger förmodligen runt 20% idag och har en bra bit kvar till att gå om sossarna.
2020-02-08, 10:06
Medlem
HuJintaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Nej, det är för högt. För att de skall få 25% i ett val krävs det ca 30% i OUs. Många är missnöjda sossar och moderater som inte är sanningsenliga med vad de ämnar rösta på och uppger SD för att ge sina egna partier skrämselhicka. Vi såg det tydligt under förra valet, de går tillbaka till sina ursprungliga partier på valdagen.

SD ligger förmodligen runt 20% idag och har en bra bit kvar till att gå om sossarna.
Ok intressant analys.
2020-02-08, 10:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Många är osäkra tror jag och då är det lätt att röra sig tillbaka till "ursprungsmodern" men detta är som sagt inga säkra röster för sossarna. Lägg också märke till att MP har minskat med 1 procent. Jag förutsätter i alla fall att MP kommer att få minst 5% i ett kommande val för det trycker på nya ungdomar som är bekymrade över "klimatet". SD lär ha en ganska trogen hård kärna och även i dom 23,5% finns anser jag osäkra. Hårda kärnan just nu kan vara 21%.
M har stigit något på SD:s bekostnad. Sossarna snackar välfärd men till slut tror jag den bristande välfärden kommer att knäcka det partiets framtidstro.

Jag räknar med att SDs hårda kärna som faktiskt kommer rösta SD oavsett vad, ökar 1,5 %-enheter per år (Medelökning valresultat 2010 - 2018). Så tyvärr tror jag den hårda kärnan bara är 19,5 % nu. Men om allt går SDs väg i ett extra val t.ex. så kan de få mycket högre.

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
S ökar med +1,3, MP minskar med -1,0.
M+KD ökar med +1,1, SD minskar med -1,0.
Det behöver alltså inte vara frågan om att S belönas eller att SD bestraffas. Kan lika gärna handla om förflyttningar inom blågula blocket parallellt med att MP, det skadligaste skitpartiet inom rödgröna, tappar till S utan att S har gjort nånting bra utöver att vara mindre dåliga än MP.
Sveriges ”miljöparti” ligger under riksdagsspärren just nu med 3,8%. Jag har sett SD göra ökningar från en månad till nästa som är större än hela MP (Sentio aug>sep 2019 +4,0% för SD). Så bara för att frågan är ständigt på tapeten i media verkar det inte helt enkelt att omsätta den i tillströmning av nya väljare.

Utan medias propaganda så skulle inte ens MP vara i riksdagen nu. I OU skulle de ha under 3 %. Tänk på F! när media slutade höja dem till skyarna. De försvann nästan (Sitter dock i vissa kommunfullmäktige).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in