2020-02-08, 16:30
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoken16
725 avlidna genom 34 954 insjuknade. Så som all medicinsk expertis beräknar dödligheten av viruset.

I så fall har all medicinsk expertis fel. Men jag tror inte att de räknar så, för det blir missvisande.

Enligt senaste WTO-rapporten är 31 481 smittade. För en vecka sedan var et 9 826. Om vi tänker oss att man sällan dör inom en vecka så är ju de 22 000 som bekräftats senaste vecka ”säkra”.

Mer relevant vore att titta på de 1 000 första. Hur många av dessa är döda respektive tillfrisknade?
Citera
2020-02-08, 16:32
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Mer relevant vore att titta på de 1 000 första. Hur många av dessa är döda respektive tillfrisknade?
Absolut, en sådan siffra vill jag se.
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
20 000 smittade med en befolkningstäthet på 24 invånare/km2
Också relevant.
Citera
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LGD
Är du på något sätt dum eller? Det är ingen domedagsprofetia, eller ens särskilt otroligt, med 20 000 smittade, som kommer kräva akutvård i Sverige för 2019-nCov. Det är ett inte alls så orimligt antagande.
Det du sysslar med är bara förnekelse.
20 000 smittade med en befolkningstäthet på 24 invånare/km2?

Kina har 143,28 invånare/km2 och antalet smittade ligger på 35 000.

Jag ser det som osannolikt att vi kommer få över 20 000 smittade i Sverige, såvida viruset inte muteras till något mer aggressivare.

En rimligare nivå är att vi får 500-1000 rapporterade fall.
Citera
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ett barn som nu har visat positivt för Coronasmitta i Frankrike, har tydligen gått till skolan med.

https://www.reuters.com/article/china-health-france-children/british-children-in-french-coronavirus-probe-attended-local-school-mayor-idUSL8N2A80DE?rpc=401&

Det är spännande att vår media underhållit att det rör sig om barn och att de gått i skolan.
Men ändå inte så konstigt att de tystas ner här.
Sverige har ju gått ut med att alla som varit i de drabbade områderna i Kina får gå i skola och förskola precis som vanligt....
Skulle folk få veta att ett barn eventuellt smittat en hel (eller en del) av en skola skulle det bli ramaskri.

Kika i vår svenska media. Hittar du någontans att det rör sig om skolbarn?
Citera
2020-02-08, 16:34
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Flygplan från Kina har landat på Arlanda

Under lördagen ankom ett mindre flygplan från Kina till Arlanda norr om Stockholm. Enligt uppgifter till Aftonbladet skulle planet med coronaevakuerade passagerare till London.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e3ed2b5aa34750012b10e72
Citera
2020-02-08, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Fast förhåll dig efter de siffor som finns. Inte massa utifall hypoteser. Nu pratar vi en specifik sjukdom och inget annat.

De siffror som finns? Är du verkligen så snurrig? Det här är enbart början på epidemin, så vad betyder siffrorna som finns? De betyder bara att nCov redan har passerat alla andra epidemier senaste 50 åren med råge på mycket kortare tid. För 3 veckor sedan var det inte ens 100 fall officiellt.
Även en vanlig influensa tar ett par månader att gå jorden runt, då helt utan några karantäner och stoppade flyg.
Jag föreslår att du kollar ökningen bara senaste veckan, eller varför inte de senaste 3 dagarna.
Men du vill ju bara tjafsa utan något som helst kött på benen
Citera
2020-02-08, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
20 000 smittade med en befolkningstäthet på 24 invånare/km2?

Kina har 143,28 invånare/km2 och antalet smittade ligger på 35 000.

Jag ser det som osannolikt att vi kommer få över 20 000 smittade i Sverige, såvida viruset inte muteras till något mer aggressivare.

En rimligare nivå är att vi får 500-1000 rapporterade fall.

Så kan du ju inte räkna. De hålls isolerade. Kan garantera dig att det hade varit många många fler smittade i Kina om de inte isolerat när de gjorde det.
Citera
2020-02-08, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Du har också fel tills motsatsen bevisas. Hej då, hoppas du är ok när allt har lagt sig.

Nej jag har inte fel. Just nu är det 35 000 smittade, varav 2% av dessa har dött. Just nu finns INGEN smittad i Sverige. Så det är inte jag som ska bevisa något...
Citera
2020-02-08, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
I så fall har all medicinsk expertis fel. Men jag tror inte att de räknar så, för det blir missvisande.

Enligt senaste WTO-rapporten är 31 481 smittade. För en vecka sedan var et 9 826. Om vi tänker oss att man sällan dör inom en vecka så är ju de 22 000 som bekräftats senaste vecka ”säkra”.

Lustigt nog, så gick Kina ut för ett par dagar sedan och sade att snittiden som patienter ligger inne var 20 dagar. De officiella siffrorna 20 dagar innan de släppte denna info, var 45 st smittade. 20 dagar senare, när de släppte infon om 20 dagars vård, så hade runt 1000 blivit friska. Siffrorna går inte ihop helt enkelt.
Citera
2020-02-08, 16:38
Medlem
Citat:
Nej jag har inte fel. Just nu är det 35 000 smittade, varav 2% av dessa har dött. Just nu finns INGEN smittad i Sverige. Så det är inte jag som ska bevisa något...

Missar du inte fallet med kvinnan i Jönköping? Eller du tänker förutom henne?
Citera
2020-02-08, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e3ed2b5aa34750012b10e72
Ännu ett bevis på sv i ett nötskal!
Citera
2020-02-08, 16:39
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Det får tiden utvisa. Låt oss göra den första uppdateringen kring vårdens början.. Kan garantera dig att inte 2 svenskar kommer ha smittats. Men i nuläget kan vi bara förhålla oss till olika parametrar som: tidsintervall, invånarantal, smittorutiner, antal sjuka, antal smittade osv osv. Och då är den inte troligt att 5 svenskar kommer insjukna under 2020.

Kom ihåg att jag har rätt fram tillsdess att motsatsen är bevisad!!!

Du kan inte garantera något och du har heller inte något att backa upp din garanti med. Likaså är ingen fakta "troligt" bara för att du kan stava till det.

Jag skulle kunna garantera dig att jorden är platt och att kexchoklad troligtvis bränner fett och bygger muskelmassa samtidigt.

Baserat på vad du skrivit så ÄR det dock troligt att ditt eventuella umgänge i smyg skrattar åt din retorik och låter dig hållas som en kul grej, alternativt att de alla är rejält svagsinta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in