2020-02-08, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Det är alldeles för tidigt att säga. Självklart smittas inte hela världens befolkning på en dag? T.ex. Spanska sjukan hade ett förlopp under flera år då den kom och gick i olika vågor, den ena dödligare än den andra pga mutationer.

Som det ser ut nu smittar det här viruset väldigt effektivt och det är inte speciellt avancerad matte att förstå att det kommer fortsätta så. Peaken är uppenbarligen inte nådd då antalet smittade per dag ökar hela tiden även när man ser på de officiella siffrorna.

Jag säger som såhär. Det bor 6 miljarder människor utanför Kina. Hur många har smittats eller dött av de 6 miljarderna? Är det rimligt och tro att ett land med extremt bra smittorutiner på 10 miljoner invånare ska drabbas av detta i någon betydande utsträckning?? Är det rimligt att en del i tråden pratar om att fylla skafferiet med extra mat utefter de siffrorna??
Citera
2020-02-08, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Nej jag raljerade över hur många svenskar jag tror kommer smittas inom 1 år. Vad jag skrev från början var att jag är helt övertygad, utefter de uppgifter som finns, att inte ens 5 svenskar kommer smittas inom 1 år och det står jag fast vid. Om det nu råkar komma en kines hit som är smittad, vilket statistiskt är vanföreställningar i nuläget, så är jag övertygad om att denne tidigt kommer isoleras.

Varför skulle 5 svenskar inte kunna smittas på ett år?
5 svenskar skulle kunna gå helt obemärkt förbi. 50 svenskar skulle kunna gå obemärkt förbi.
På en frisk person blir det en förkylning, ingen i Sverige som söker vård för det i vintertid så länge man inte blir riktigt riktigt dålig med andra symptom så hur skulle vi märka om folk är smittade om det nu bara skulle vara ett fåtal som blir det?
Citera
2020-02-08, 15:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
SARS hade en dödlighet på runt 10%, denna ser ut att ha en dödlighet under 1%

Vad baserar du det uttalandet på? Att nCoV skulle ha en dödlighet under 1%?

Oavsett så är det här viruset väldigt mycket mer smittsamt än SARS och redan nu ett större problem än SARS någonsin blev.
Citera
2020-02-08, 15:42
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
SARS hade en dödlighet på runt 10%, denna ser ut att ha en dödlighet under 1%
Men nCoV är mer smittsamt så dödligheten har passerats för länge sen. Jag räknar antalet döda, inte antalet döda per smittad. SARS är gårdagens nyheter.

Dag 29: 182 döda i SARS, 725 i 2019-nCoV.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-02-08 kl. 15:45.
Citera
2020-02-08, 15:43
Medlem
Citat:
Och hur många har smittats utanför Kina av världen 6 miljarder människor?
Det har vi ingen aning om än.

Och hur många har smittats I Wuhan? Det vet vi inte heller. De som är registrerade är de med lung förändringar, dvs lunginflammation, något som tros drabba 5-15% av de som smittas.

Så vi kan med stor sannolikhet misstänka att det rör sig om ca 350000 smittade.

I Singapore finns en smitta utom kontroll som nu smittat britter i alperna.

Varför skulle det inte komma hit?
Citera
2020-02-08, 15:44
Avslutad
Citat:
Jag säger som såhär. Det bor 6 miljarder människor utanför Kina. Hur många har smittats eller dött av de 6 miljarderna? Är det rimligt och tro att ett land med extremt bra smittorutiner på 10 miljoner invånare ska drabbas av detta i någon betydande utsträckning?? Är det rimligt att en del i tråden pratar om att fylla skafferiet med extra mat utefter de siffrorna??

"Extremt bra smittorutiner"? Vad baserar du det på? Vad jag vet så har Sverige hanterat det hela bra mycket slappare än andra länder i vår närhet när det kommer till karantän, flygbegränsningar osv.

Kan mycket väl vara ett stort mörkertal smittade i Sverige redan nu, med tanke på att man låtit flyg från Kina gå fritt under lång tid efter att det hela kom ut.
Citera
2020-02-08, 15:44
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Man kan ju säga att hela världen är indianer, indianerna stod inte emot den nya smittan som kom med koloniseringen, nu är hela världen i samma situation, coronaviruset är nytt för alla.

Precis.. det är det som gör det här coronaviruset så lömskt och oförutsägbart. Det tycks också avspeglas i vad som förefaller vara extremt långa vårdtider, där ett tillfrisknande sker.

Bortsett från det finska fallet, där tillfrisknandet och friskförklarande tycks skett med ”vändande post”.
Citera
2020-02-08, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
"Extremt bra smittorutiner"? Vad baserar du det på? Vad jag vet så har Sverige hanterat det hela bra mycket slappare än andra länder i vår närhet när det kommer till karantän, flygbegränsningar osv.

Kan mycket väl vara ett stort mörkertal smittade i Sverige redan nu, med tanke på att man låtit flyg från Kina gå fritt under lång tid efter att det hela kom ut.

Det bor 6 miljarder människor utanför Kina. Hur många har smittats eller dött av de 6 miljarderna? Är det rimligt och tro att ett land med extremt bra smittorutiner på 10 miljoner invånare ska drabbas av detta i någon betydande utsträckning

Svara. Utefter den fakta som finns tillgänglig i nuläget. Du som har så bra koll..
Citera
2020-02-08, 15:46
Medlem
Pethuglins avatar
Många matvaror håller sig långt efter bäst före datum så googla lite innan du slänger.
Eller skänk bort lite innan bäst före datumet till exempel till Röda korset, Stadsmissionen eller något ställe där man har verksamhet för hemlösa. Glöm inte att säga till att det är kort datum på varorna.

Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Bra sagt.

Man inser snabbt hur sårbar man är när man ser över sin möjlighet att klara sig längre än ett par dagar till ett par veckor. Visst, du kanske har något kilo ris, pasta och den där sockerförpackningen som stått i ett par år. Tillsammans med en liter olivolja så är kalorierna där för att kunna överleva månaden ut, men det finns ingen anledning att inte ha sin egna lilla "servicebutik" hemma.

Personligen så påbörjade jag min servicebutik för exakt två veckor sedan, dagen efter Kina började rapportera mer än ett par hundra fall och jag insåg allvaret i situationen. Innan dess hade jag mat för mindre än vecka hemma då jag tidigare köpt det jag behövt när jag behöver det.

Att ha ett lager av basvaror med lång hållbarhet och vätska för minst en vecka är inget annat än att vara en god medborgare. Skulle krisen infinna sig så är det bara bra om så många som möjligt klarar sig själva tills krisen är över eller Sveriges "beredskap" har möjlighet att rycka in (). Att slippa behöva trängas i matbutiken när folk, rädda och stressade, tömmer butikslagren ger viss trygghet.

Att ha påbörjat förberedelsen i tid möjliggör dessutom att man kan se till att kunna leva i relativ lyx ifall butikslagren är tomma, då man har över tid att omsorgsfullt välja sådan mat som man vanligtvis äter till vardags.

I dagsläget står jag mig två månader utan vatten och sex utan mat. Allting är inventerat och bokfört med bäst före-datum och mängd. I värsta fall får jag slänga mat då jag införskaffat mig oproportionerliga mängder och får slänga mat för en trivial summa...
Citera
2020-02-08, 15:46
Medlem
Citat:
De kan smittas. Och jag kan bli miljardär på lotto.

Okej, så du har ingen poäng och tanke bakom ditt jidder.
Citera
2020-02-08, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Okej, så du har ingen poäng och tanke bakom ditt jidder.

Tanken är att analysera de siffror som finns i nuläget och som sprids världen över, och jämföra de med det faktum att det bor 6 miljarder människor utanför Kina. Hur många av de 6 miljarderna är sjuka eller har dött, vad vi vet? Ska en isolerad yta långt borta från Kina, men goda smittorutiner, med 10 miljoner invånare drabbas nämnvärt anser du?

Ge mig siffrorna och prata utefter de. Inget annat.
Citera
2020-02-08, 15:49
Avslutad
Citat:
Det bor 6 miljarder människor utanför Kina. Hur många har smittats eller dött av de 6 miljarderna? Är det rimligt och tro att ett land med extremt bra smittorutiner på 10 miljoner invånare ska drabbas av detta i någon betydande utsträckning

Svara. Utefter den fakta som finns tillgänglig i nuläget. Du som har så bra koll..

Finns inte så mycket mer att svara på till dig måste jag säga. Du verkar immun mot långsiktigt tänkande. Vi vet ej hur många utanför Kina som är smittade än. Helt omöjligt att säga då majoriteten med eller utan symptom med all säkerhet ej testats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in